طراحی شادمانی | کتابی از پاول دولان

طراحی شادمانی | کتابی از پاول دولان

اخیراً متمم کتاب طراحی شادمانی (+) نوشته پاول دولان را در کارگاه زندگی شاد معرفی کرد که با توجه به تحسین نسیم نیکلاس طالب بر روی جلد این کتاب و همچنین مقدمه دنیل کانمن در ابتدای کتاب و تأکید متمم بر علمی و قابل اتکا بودن محتوای آن تصمیم گرفتم مطالعه‌اش کنم.

هفته پیش مطالعه اول این کتاب را تمام کردم. با توجه به نکات مطرح‌شده و همچنین روانی متن، این مطالعه برایم لذت‌بخش و آموزنده بود. برای همین تصمیم دارم به‌مرور خلاصه‌ای از هر فصل آن را در اینجا هم منتشر کنم.

این کتاب در کل از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول نویسنده تلاش می‌کند تا شادمانی را به شکلی جامع تعریف کرده و به مخاطب بشناساند. در بخش دوم هم تلاش نویسنده بر این بوده تا پیشنهادها و راهکارهایی برای افزایش شادمانی در زندگی ارائه دهد.

کتاب با داستان مشکل لکنت زبان نویسنده که از کودکی همراه او بوده، شروع می‌شود. مشکلی که جنبه‌های مختلف زندگی او را تحت تأثیر قرار داده و باعث شده او از حرف زدن در جمع و صحبت کردن پشت تلفن متنفر باشد و برقراری ارتباطی ساده با دیگران به کاری سخت و دشوار برایش تبدیل شود.

مادر او در کودکی تلاش زیادی برای رفع این مشکل و درمان آن می‌کند ولی مشکل همچنان باقی می‌ماند تا اینکه در بیست و دو سالگی تصمیم می‌گیرد به یک تراپیست مراجعه کند و در جهت حل مشکل از او کمک بگیرد که با توصیه‌ها و تمرین‌هایی که در این مقطع صورت می‌گیرد، تا حدی حرف زدن او بهتر و برقراری ارتباط با دیگران آسان‌تر می‌شود.

نویسنده با توجه به این اتفاقات تلاش می‌کند به این نتیجه برسد که توجه کردن به نحوه تحت تأثیر قرار گرفتن احساساتمان از طریق رفتارهایمان، می‌تواند نقشی بسیار مهم و تعیین‌کننده در پی بردن به عوامل شادمانی در زندگی داشته باشد.

بسیاری از اوقات ما یک سری نقص‌ها و مشکلات داریم که در ذهن خودمان آن‌ها را بسیار بزرگ و تأثیرگذار تلقی می‌کنیم. در حالی که دیگران به آن اندازه که ما فکر می‌کنیم به این نقص‌ها و کمبودها اهمیتی نمی‌دهند و توجهی نمی‌کنند.

در چنین موقعیت‌هایی اگر این نقص‌ها و کمبودها را جزوی از هویت خودمان ندانیم و تلاش کنیم که توجه خودمان را از روی آن برداریم و کمتر بر آن تمرکز کنیم، میزان شادمانی ما افزایش خواهد یافت و در نتیجه کمتر اذیت خواهیم شد.

در واقع نحوه تخصیص توجه در موقعیت‌های مختلف تعیین‌کننده میزان شادمانی افراد در زندگی است. اگر شما به آن اندازه که دوست دارید و ایده‌آلتان هست، در زندگی شادمان نیستید، دلیل آن عدم تخصیص مناسب توجهتان به موضوعات مختلف در زندگی است.

در تحقیقات مختلفی که در گذشته انجام شده، ورودی‌های متعددی نظیر میزان درآمد، روابط عاطفی، مجرد یا متأهل بودن، شغل و … به‌عنوان عوامل تأثیرگذار در میزان شادمانی تلقی شده‌اند اما در همه این موارد، میزان شادمانی وابسته به میزان توجهی است که ما به آن‌ها معطوف می‌کنیم؛ یعنی تنها عاملی که ما کنترل کامل بر آن داریم و می‌توانیم تا حد زیادی آن را هدایت کنیم، توجه و تمرکز خودمان است.

البته گاهی اوقات محیط هم به صورتی ناخودآگاه و بدون آن که ما بدانیم رفتارها و انتخاب‌های ما را هدایت کرده و باعث شکل‌گیری کنش‌ها و واکنش‌های مشخص در ما می‌شود. از این رو عوامل محیطی هم از این طریق می‌توانند تا حدی بر شادمانی و کیفیت زندگی ما تأثیرگذار باشند؛ اما در کل نقش اصلی در این فرایند بر عهده و تحت کنترل خودمان است.

با توجه به این موارد، پاول دولان کوشیده در ادامه تعریفی جامع از شادمانی ارائه کرده و راهکارهایی برای افزایش آن در زندگی ارائه دهد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این نوشتار و در ادامه، یادداشت‌های زیر را مطالعه کنید:

زندگی بازی پیش بینی کردن‌هاست، پس بهتر پیش بینی کنید!

رواقی گری چیست؟ رواقیون کیست‌اند؟

وقتی یک دغدغه معمولی کل دنیایمان را اشغال می‌کند

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

12 دیدگاه

  1. سلام.
    خیلی ممنون از مطالبی که به اشتراک گذاشتید. استفاده کردم.
    لطفا راهنمایی بفرمایید من این کتاب رو چطور می تونم داشته باشم. از کجا میشه تهیه کرد.
    ممنون میشم.

    و اینکه چه تفاوتی بین این دو وجود دارد؟
    Happiness by Design: Finding Pleasure and Purpose in Everyday Life
    Happiness by Design: Change What You Do, Not How You Think

    متشکرم.

    1. سلام فروغ عزیز،
      متشکرم از لطفت،
      این دو نسخه یکسان هستند و به نظر می‌رسه تو دو تا فرمت متفاوت عرضه شده‌اند.
      کتاب هم به صورت قانونی و در دو فرمت الکترونیکی و هم کاغذی قابل تهیه از آمازون هست که شرکت‌های مختلف در ایران این کار رو براتون انجام می‌دن.
      البته می‌تونید از سایت‌های غیرقانونی هم نسخته الکترونیکی این کتاب رو دانلود کنید.
      موفق باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *