زندگی بازی پیش بینی کردن‌هاست، پس بهتر پیش بینی کنید!

زندگی بازی پیش بینی کردن‌هاست. شما کتاب می‌خوانید و من فیلم نگاه می‌کنم. دلیل این انتخاب‌ها چیست؟ هیچ چیزی جز پیش بینی های متفاوت دلیل این تفاوت انتخاب‌ها نیست.

شما پیش بینی می‌کنید که با یک ساعت مطالعه به جایگاه و حال بهتری دست خواهید یافت که برایتان مطلوبیت بیشتری دارد و برای رسیدن به آن مطلوبیت تلاش می‌کنید. من هم که انتخابم تماشای فیلم است، پیش بینی می‌کنم که بعد از تماشای فیلم حال بهتر و شرایط مطلوب‌تری را تجربه کنم.

به نظر می‌رسد پیش بینی کردن کار آسانی باشد ولی در عمل اینطور نیست. این اختلاف در پیش بینی ها و تفاوت در نگاه به آینده است که باعث تنوع زندگی‌ها و تعدد انتخاب‌ها شده.

هر کسی زندگی خود را بر اساس پیش بینی هایی که می‌کند، می‌سازد. پس کسانی که پیش بینی های بهتری می‌کنند، مطمئناً زندگی بهتری خواهند ساخت و آینده بهتر و مطلوب‌تری را تجربه خواهند کرد.

در این میان چگونه می‌توان دقت پیش بینی ها را بالا برد و آینده را با دقت بیشتر و نگاه واقع‌بینانه‌تری پیش بینی کرد؟

به نظر می‌رسد ما در اینجا با دو عامل مواجه هستیم: خودمان و محیطمان. این دو عامل آینده ما و درستی یا نادرستی پیش بینی هایمان را تعیین خواهند کرد.

برای حداکثرسازی کنترل خودمان بر این دو عامل چاره‌ای جز شناخت خودمان به بهترین شکل و شناخت محیط در حد ممکن وجود ندارد.

کسانی در این دنیا بیشترین لذت‌ها و شادمانی‌ها و مطلوب‌ترین سرنوشت‌ها را تجربه خواهند کرد که حداکثر شناخت را از خودشان و محیط اطرافشان داشته باشند. مطالعه و بهره‌گیری از تجارب دیگران یکی از کاراترین و سریع‌ترین روش‌ها برای دستیابی به این شناخت خواهد بود. حتی خواندن یک داستان هم باعث خواهد شد ما اتفاقات و رویدادهایی را در دنیای ذهنی خودمان تجربه کنیم که در عمل عمق و دقت پیش بینی های ما را افزایش دهد.

پس اگر می‌خواهید دقت پیش بینی های خود را بالا ببرید و در نهایت زندگی بهتری را تجربه کنید، از مطالعه نتایج تجربیات و داشته‌های ذهنی دیگران غافل نشوید؛ حتی اگر این تجربیات در حد یک داستان کوتاه باشند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

شاهرخ مسکوب و عطش دانستن

مشاهده کنندگان و تأسف خورندگان دنیای مدرن

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

3 دیدگاه

  1. عالی بود
    چقدر به این جمله نیاز داشتم
    چیزی که همیشه به خودم می گفتم این بود
    دختر از چیزی نترس چون ترسهات اتفاق میافتن
    بعدها هم دیدم در طول زندگیم که ترسهام هر چه که ازش ترسیدم و سعی کردم در زندگیم اتفاق نیفتن اتفاق افتادن به طرز ترسناکی
    اما این رو دوست داشتم خوب پیش بینی کن زندگی بازی پیش بینی هاست
    ممنون اقای قربانی عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *