تجربه های تجربه نشده

به گمان خودمان خیلی چیزها را تجربه کرده‌ایم؛ تجربه خواندن خیلی از کتاب‌ها، تجربه دیدن بسیاری از فیلم‌ها، تجربه حضور در فضاهای گوناگون، تجربه رفتن به مسافرت‌های مختلف و بودن در دوستی‌های متعدد و همراهی با انسان‌های متفاوت. اما همیشه آن طور که ما فکر می‌کنیم نیست. گاهی ما تجربه را به شکلی ناقص، با حس و حالی نه چندان مناسب، با نگاهی نه چندان دقیق، با گوشی نه چندان شنوا، با ذهنی نه چندان باز و پذیرا و با احساساتی نه چندان آماده و متمرکز از سر می‌گذرانیم و در ذهنمان این طور ثبت می‌شود که ما آن حس و حال را تجربه کرده‌ایم و چندان خوشایندمان نبوده است.

بارها شده که کتابی را خوانده‌ام، سفری را رفته‌ام، موسیقی‌ای را گوش داده‌ام، در فضایی حضور داشته‌ام و منظره‌ای را دیده‌ام ولی در نهایت حس خوبی پیدا نکرده‌ام یا به هر دلیلی در میانه آن تجربه کار را نصفه و نیمه رها کرده‌ام. اما گاهی اوقات بخت یارم بوده و از طریق یک دوست یا انسانی بزرگ، دوباره همان تجربه به من پیشنهاد یا توصیه شده، آن موقع بوده که به تجربه و حس و حال خودم شک کرده‌ام و تلاش کرده‌ام که این قصور را جبران کنم. و البته خیلی از اوقات نتیجه خوبی گرفته‌ام و کیفیت تجاربم افزایش چشمگیری پیدا کرده.

یکی از دلایل چنین اتفاقی می‌تواند بودن در عصر مدرنیته، سرعت و شتاب باشد. اینکه همه در حال عجله برای رسیدن به مقصدی نامعلوم هستیم. دلیل دیگر می‌تواند نداشتن دقت و توجه و حضور در لحظه باشد. اما دلیل سومی هم می‌تواند باعث این اتفاق شود و آن آماده نبودن ذهنی آماده ما برای پذیرش چنین تجربه‌ی عمیقی باشد.

گاهی چند صفحه اول از کتابی را که بزرگی توصیه به خواندنش کرده ورق می‌زنم و حس و حال خوبی پیدا نمی‌کنم. در چنین مواقعی به جای اینکه به دانایی و صداقت آن بزرگ شک کنم به حس و حال خودم و شرایط ذهنی و دانش درونی‌ام مشکوک می‌شود و غالباً هم نتیجه خوبی می‌گیرم. در چنین موقعیت‌هایی بهترین کار شاید دادن فرصتی به خود و تلاش برای تجربه کردن در شرایطی متفاوت‌تر باشد.

به نظرم با این کار می‌توان بسیاری از موقعیت‌های از دست رفته یادگیری یا حس لذت‌بخش را دوباره بازگرداند و فرصتی دوباره برای زیستنی هر چه بهتر و عمیق‌تر در این دنیای شلوغ پیدا کرد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

با این حساب به دیگران لطف نکنید!

پیشنهادی برای رهایی از ناخوشی های بیرونی و تجربه شادمانی بیشتر

جایی که شما به آنجا خواهید رسید

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *