معرفی کتاب | Wanting نوشته لوک برگیس

معرفی کتاب | Wanting نوشته لوک برگیس

لوک برگیس در کتاب Wanting در مورد خواسته‌ها، علایق و ترجیحات مختلف ما در زندگی و ریشه‌ها و دلایل آن نوشته. خواسته‌ها، علایق و ترجیحاتی که برخلاف آنچه ما فکر می‌کنیم نه بر اساس منطق، اصول شخصی و داده‌های در دسترس که بیشتر بر اساس جایگاه و داشته‌ها و ترجیحات مدل‌هایی هست که ما در زندگی برای خودمان برگزیده‌ایم یا برمی‌گزینیم.

یکی از غریزه‌هایی که از ابتدای زندگی در این دنیا در ما وجود دارد و باعث می‌شود که ما یاد بگیریم و بتوانیم به مرور رشد کرده و در جامعه زندگی کنیم، غریزه تقلید از دیگران است. شاید این غریزه به مرور و در ادامه زندگی به اندازه سال‌های اول زندگی برای زیستن در این دنیا و دستیابی به موفقیت مهم و حیاتی نباشد، اما در درون مغزمان فعال است و بسیاری از انتخاب‌ها و تصمیمات ما را مدیریت و راهبری می‌کند.

بسیاری از اوقات ما در حال تقلید از مدل‌هایی هستیم که در اطراف خود می‌بینیم و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌ها با آنها آشنا می‌شویم. این مدل‌ها دو دسته‌اند: دسته اول افرادی هستند هم‌سطح ما و جزو نزدیکان، همکاران و دوستانمان و دسته دوم افرادی دور از دسترس ما در سطوحی بالاتر از ما.

بسیاری از اهداف و تصمیمات ما در زندگی بدون آنکه به وضوح متوجه آن باشیم، از طریق نگاه و تقلید از این مدل‌ها شکل می‌گیرند. این روند می‌تواند آثار و تبعات مثبت و منفی متعددی در زندگی ما داشته باشد. اما آنچه اهمیت دارد، آگاهی ما از این موضوع و مدیریت هر چه بهتر انتخاب‌ها و تصمیماتمان بر اساس این آگاهی است.

لوک برگیس در کتاب Wanting این موضوع را بر اساس تحقیقات و مطالعات مختلف به خوبی تشریح کرده و تلاش کرده به شکل عمیق و اصولی مخاطب خود را با این موضوع آشنا کند. در نهایت هم در فصل‌های بعدی، راهکارها و روش‌هایی برای مدیریت این غریزه و تمایل ذاتی و نحوه مقابله با آن ارائه کرده و اقداماتی را برای مدیریت هر چه بهتر مطلوبیت‌های ذهنی پیشنهاد داده است.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و درادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

معرفی کتاب | Metaphors We Live By اثر جورج لیکاف و مارک جانسون

معرفی کتاب | فریفته تصادف نوشته نسیم نیکلاس طالب

معرفی کتاب | تصمیم گیری نوشته یونا لرر

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *