معرفی کتاب | فریفته تصادف نوشته نسیم نیکلاس طالب

معرفی کتاب فریفته تصادف نوشته نسیم نیکلاس طالب

کتاب فریفته تصادف با عنوان اصلی Fooled by Randomness که زیرعنوان آن هست «نقش پنهان بخت و اقبال در زندگی و بازارها»، در واقع اولین کتاب از سری پنج‌تایی اینسرتو نوشته نسیم نیکلاس طالب محسوب می‌شود. نویسنده کتاب که متخصص در زمینه تحلیل ریسک در بازارهای مالیست، در این کتاب به شکلی عمیق و البته با زبانی نسبتاً ساده به موضوع تصادف و نقش بخت‌واقبال در زندگی و بازارهای مالی پرداخته و تلاش کرده این موضوع را به ساده‌ترین و قابل فهم‌ترین شکل ممکن به مخاطب بیاموزد که نقش اتفاقات تصادفی بسیار بیشتر و پررنگ‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم.

با توجه به آموخته‌های ما در زمینه آمار و احتمالات در دوران تحصیل در مدرسه و دانشگاه، این موضوع و بسط کاربردهای مختلف آن در زندگی بسیار پیچیده و دشوار به نظر می‌رسد. از طرفی انسان ذاتاً با احتمالات و اتفاقات مبتنی بر بخت‌واقبال بیگانه است و این موضوعات برای او به راحتی قابل فهم و درک و به کارگیری در زندگی واقعی نیستند. اما چه بخواهیم یا نه، تصادف و بخت و اقبال نقش پررنگی در زندگی، تصمیمات و تشخیص‌های ما دارد.

بسیاری از اوقات ما گرفتار اتفاقات تصادفی و بر اساس بخت‌واقبال هستیم، اما به دلیل ناآشناییمان با این زمینه‌ها و عدم تسلط بر این موضوعات، از تشخیص آن در موقعیت‌های مختلف عاجز هستیم. به همین خاطر متوسل به روایات و داستان‌های ساختگی ذهنی خودمان و دیگران می‌شویم و بر این اساس تصمیم‌گیری‌های مهم و انتخاب‌های بزرگ زندگی‌مان را انجام می‌دهیم. غافل از اینکه در حال پیمودن مسیری به کلی اشتباه و پر از خطا هستیم.

نسیم طالب در این کتاب با آوردن مثال‌ها، نمونه‌ها و کاربردهای عملی متعدد، تلاش کرده تا مخاطب را هر چه بیشتر و بهتر با این نقص ذهنی و همچنین سوگیری‌های ناشی از آن آشنا کند. او به خوبی نشان داده که ما می‌توانیم به راحتی فریب موفقیت‌های مبتنی بر بخت‌واقبال دیگران را بخوریم و آن را ناشی از شایستگی آنها بدانیم. او نشان داده که ما چقدر راحت می‌توانیم فریب افراد فرصت‌طلب را بخوریم و متحمل خسارات بزرگی شویم.

با اینکه کتاب فریفته تصادف، در بخش‌های متعدد متمرکز بر بازارهای مالی و سهام هست، اما بخش‌های گوناگونی در آن معطوف به زندگی عادی ما انسان‌ها و کاربرد آمار و احتمالات در آن است. از این رو مطالعه آن می‌تواند برای هر فردی بسیار آموزنده و اثربخش باشد.

پی‌نوشت: من کتاب فریفته تصادف نوشته نسیم نیکلاس طالب را با ترجمه اصلان قودجانی مطالعه کردم که توسط نشر کتابسرای میردشتی منتشر شده است.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

معرفی کتاب | پادشکننده نوشته نسیم نیکلاس طالب

معرفی کتاب | پوست در بازی نوشته نسیم نیکولاس طالب

دو نقل قول الهام بخش از نسیم طالب

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *