معرفی کتاب | دید اقتصادی نوشته پیتر دی شیف و اندرو جی شیف

معرفی کتاب دید اقتصادی نوشته پیتر دی شیف و اندرو جی شیف

اگر جزو کسانی هستید که آشنایی تخصصی چندانی با مفاهیم اقتصادی، داستان پیدایش، فلسفه وجودی قوانین و سازمان‌های اقتصادی و همچنین مکانیزم تأثیربخشی و تأثیرگذاری بخش‌های مختلف اقتصادی یک کشور بر یکدیگر ندارید و علاقمند به آشنایی با چنین موضوعاتی هستید، کتاب دید اقتصادی می‌تواند یک انتخاب عالی برای دستیابی به این هدف باشد.

برادران شیف در این کتاب با بهره‌گیری از داستان‌گویی، تصاویر کارتونی و گاهی لحن طنز، تلاش کرده‌اند مفاهیم و موضوعات پیچیده اقتصادی را به ساده‌ترین و گیراترین شکل ممکن توصیف کنند.

کل کتاب یک داستان است که از همان ابتدا شما را با خود همراه می‌کند. داستانی که همه آن در یک جزیر اتفاق می‌افتد. این جزیره استعاره‌ای است از آمریکا که تاریخچه و روند شکل‌گیری اقتصاد آن با اتکا به رویدادهای مختلف در قالبی ساده توضیح داده شده است.

ابتدای داستان از آنجا شروع می‌شود که سه نفر به نام‌های آبل، بیکر و چارلی به تنهایی در جزیره‌ای دورافتاده زندگی می‌کنند. این جزیره امکانات و منابع چندانی ندارد و تنها غذایی که در دسترس این سه نفر وجود دارد، ماهی است که هر روز باید توسط خود افراد صید شود، به طوری که با توجه به نبود امکانات و تکنولوژی هر کدام از ساکنین هر روز نمی‌تواند بیش از مصرف آن روز را صید کند.

یک روز یکی از ساکنین جزیره تصمیم می‌گیرد به جای تلاش برای صید ماهی، ریسک کرده، از شکم خود زده و انرژی و زمانش را صرف درست کردن یک طور ماهی‌گیری با استفاده از برگ‌های درختان و علفهای در دسترس خود بکند. همین یک تصمیم ساده باعث رخ دادن اتفاقاتی بزرگ و تحولاتی پیچیده در جزیره می‌شود که خواننده با همراه شدن با داستان، آشنایی خوبی با مفاهیم اقتصادی پیدا می‌کند.

عنوان اصلی این کتاب How an economy grows and why it crashes است که در فارسی با عنوان دید اقتصادی (داستانی جذاب برای آموختن اقتصاد) منتشر شده است.

پی‌نوشت: من کتاب دید اقتصادی نوشته پیتر دی شیف و اندرو جی شیف را با ترجمه سهند حمزه‌ئی مطالعه کردم که انتشارات آریاناقلم آن را منتشر کرده است.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

معرفی کتاب | حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد از یانیس واروفاکیس

معرفی کتاب | اقتصاد رفتاری For Dummies نوشته موریس آلتمن

معرفی کتاب | کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم اسلاونکا دراکولیچ

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *