معرفی کتاب | On Writing Well نوشته ویلیام زینسر

معرفی کتاب | On Writing Well نوشته ویلیام زینسر

کتاب On Writing Well را می‌توان یکی از کتاب‌های آموزشی کلاسیک و بسیار کاربردی در حوزه نویسندگی غیرداستانی دانست. ویلیام زینسر (۲۰۱۵-۱۹۲۲) روزنامه‌نگار، ویراستار، نویسنده غیرداستانی و معلم نویسندگی آمریکایی بود که کار خود را در سال ۱۹۴۶ در نیویورک هرالد تریبون آغاز کرد. او غیر از این کتاب هجده اثر دیگر از خود به جای گذاشته. یکی دیگر از کارهای تأثیرگذار ویلیام زینسر برگزاری کارگاه نویسندگی در دانشگاه ییل در دهه ۱۹۷۰ بود.

کتاب On Writing Well شامل چهار بخش می‌شود:

بخش اول: اصول

این بخش از هفت فصل تشکیل شده که در آن‌ها موضوعاتی همچون ضرورت سادگی متن، سبک فردی، مخاطب و انتخاب کلمات مورد توجه قرار گرفته و توصیه‌های لازم در این خصوص ارائه شده است.

بخش دوم: روش‌ها

در این بخش مواردی همچون یکپارچگی متن و چگونگی شروع و پایان متن در قالب سه فصل مطرح شده و نکات مفیدی ارائه گردیده.

بخش سوم: فرم‌ها

در این بخش در خصوص فرم‌های مختلف نوشتن همچون نوشتن در مورد مردم، مکان‌ها، شخص نویسنده، علم و تکنولوژی، هنر، ورزش و طنز بحث شده و نمونه‌های مختلف مورد بررسی و نقد قرار گرفته‌اند.

بخش چهارم: نگرش‌ها

در بخش پایانی در قالب شش فصل به موضوعاتی همچون پیدا کردن صدای شخصی در نوشتن، لذت، ترس و اعتماد به نفس در نوشتن، نوشتن خاطرات شخصی و خانوادگی و موضوعات مرتبط دیگر پرداخته شده است.

در تمامی فصل‌های کتاب نویسنده تلاش کرده تا با ارائه نمونه‌های واقعی متعدد، آنچه را که موضوع بحث بوده به خوبی و در عمل به مخاطب آموزش دهد. انگلیسی بودن زبان کتاب و گاهی محدود بودن توصیه‌ها به نویسندگی در زبان مبدأ و همچنین نمونه‌های خاص، باعث شده ترجمه این کتاب به زبان فارسی کاری سخت و شاید نه چندان اثربخش باشد. اما مطالعه کتاب برای هر فرد علاقمند به نویسندگی غیرداستانی به خصوص فصول مرتبط با علایق و ترجیحات شخصی مطمئناً می‌تواند بسیار مفید و مؤثر واقع گردد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

معرفی کتاب | The Art of Living نوشته اپیکتتوس (شارون لبل)

معرفی کتاب | چگونه بیندیشیم نوشته آلن جیکوبز

معرفی  کتاب | خودباوری در خلاقیت نوشته تام و دیوید کلی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *