معرفی کتاب | The Art of Living نوشته اپیکتتوس (شارون لبل)

معرفی کتاب | The Art of Living نوشته اپیکتتوس (شارون لبل)

اپیکتتوس که از سال ۵۵ تا ۱۳۵ میلادی در رم باستان می‌زیسته، یکی از بنیانگذاران مکتب رواقی‌گری هست که بزرگانی همچون مارکوس اورلیوس را به عنوان شاگرد خود تربیت کرده. این فیلسوف بزرگ روم باستان متأسفانه هیچ‌کدام از آموزه‌های خود را مکتوب نکرده؛ اما خوشبختانه شاگردان او این کار را انجام داده‌اند و خانم شارون لبل این آموزه‌ها را در قالب نودوسه توصیه و گفتار در کتاب The Art of Living گردآوری کرده است.

دو سؤال کلی که اپیکتتوس در این کتاب به آنها پاسخ داده عبارتند از:

  • چگونه می‌توان یک زندگی پر از شادمانی، رضایت و آرامش داشت؟
  • چطور می‌توان آدم خوبی بود؟

اپیکتتوس معتقد بود مهمترین کارکرد فلسفه، کمک به افراد عادی برای مواجهه با چالش‌های روزمره زندگی و تعامل مناسب با از دست دادن‌ها، ناخوشی‌ها و مشکلات است. کتاب The Art of Living هم در واقع فلسفه‌ای است برای آزادی درونی و روشی است برای رسیدن به شادمانی عمیق.

به عقیده اپیکتتوس زندگی خوب با دنبال کردن فهرستی از مفاهیم به دست نخواهد آمد، بلکه حاصل هماهنگی اعمال و اقدامات ما با طبیعت است. نسخه این فیلسوف روم باستان برای داشتن یک زندگی خوب را می‌توان در سه بخش خلاصه کرد: مدیریت مطلوبیت‌های فردی، انجام وظایف شخصی و یادگیری تفکر شفاف در مورد خود و ارتباطات با جوامع بزرگ انسانی.

با توجه به فراگیر شدن به کارگیری فلسفه رواقی در دنیای امروز و انتشار کتاب‌های متعدد در این خصوص، به نظرم مطالعه کتاب The Art of Living در این زمینه در حکم نوشیدن آب از سرچشمه و رسیدن به توصیه‌های اصیل بزرگ‌مرد رواقیون باشد. از این رو و همچنین با توجه به سادگی، شفافیت و کوتاهی توصیه‌های ارائه شده در این کتاب، مطالعه آن می‌تواند برای تمام افراد آموزنده و لذت‌بخش باشد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

معرفی کتاب | Heal Yeah or No نوشته درک سیورز

معرفی کتاب | The Comfort Book نوشته مت هیگ

معرفی کتاب | چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم اثر دونالد رابرتسون

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *