معرفی کتاب | چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم اثر دونالد رابرتسون

معرفی کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم اثر دونالد رابرتسون

به نظر می‌رسد، با توجه به اختلالات روحی و روانی فراگیر و همچنین سردرگمی انسان مدرن امروزی در دنیایی که فراوانی در آن بیش از کمبود است، انسان‌ها بیش از پیش در حال سوق پیدا کردن به سمت فلسفه و به خصوص فلسفه رواقی‌گری هستند. از جمله بزرگان رواقیون که تعالیمش پیوسته مدنظر طرفداران این مکتب بوده، مارکوس اورلیوس هست که اثر معروف او با عنوان مراقبه‌ها یا تأملات طرفداران بسیاری داشته و دارد. به همین دلیل دونالد رابرتسون، روان‌شناس شناختی در کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم، به سراغ این امپراتور باستان رفته و تلاش کرده هر چه بیشتر ما را با سبک زندگی و طرز تفکر او آشنا کند.

بد نیست به این موضوع اشاره کنم که فلسفه‌ی رواقی به عنوان یکی از کهن‌ترین مکاتب روم باستان، به شما می‌آموزد که چگونه هدفی در زندگی پیدا کنید، با ناملایمات مواجه شوید، خشم درون خود را مغلوب کنید، خواسته‌هایتان را تعدیل کنید، منابع سالم شادی را پیدا کنید، با شکیبایی و وقار، درد و بیماری را تاب بیاورید، در مقابل اضطراب شجاع باشید، با فقدان کنار بیایید و حتی با فناپذیری خود مواجه شوید و در عین حال آرامش خود را حفظ کنید.

نویسنده کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم به عنوان یک روانشناس شناختی معتقد است که رفتاردرمانی عقلانی – هیجانی (Rational Emotive Behavior Therapy) شباهت بسیاری به رواق‌گرایی دارد و می‌توان ریشه‌های فلسفی درمان شناختی را در میان کارهای فیلسوفان رواقی یافت. از این رو به سراغ این شاخه از فلسفه رفته و تلاش کرده به شکلی عمیق آموزه‌ها و توصیه‌های فکری و عملی این مکتب را کاویده و به مخاطب خود عرضه کند.

کتاب شامل هشت بخش است که هر کدام از این بخش‌ها با داستانی از زندگی مارکوس اورلیوس شروع می‌شود و در ادامه نویسنده می‌کوشد تا با ارجاع به روایت‌های مختلف از زندگی رواقیون و همچنین نقل قول‌ها و توصیه‌هایی از بزرگان این مکتب، در هر کدام از این بخش‌ها موضوع و جنبه‌ای خاصی از آن را مورد تعمق قرار داده و با توجه به آموخته‌های عملی خود راهکارهایی اثربخش و کاربردی ارائه دهد.

به نظرم مطالعه این کتاب و یادگیری و به کارگیری آموزه‌های آن در زندگی مدرن امروزی برای هر فردی با هر علاقه و عقیده‌ای می‌تواند مفید و مؤثر واقع شود.

پی‌نوشت: من کتاب چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم اثر دونالد رابرتسون را با ترجمه محدثه احمدی مطالعه کردم که توسط نشر سنگ منتشر شده است.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

رواقی گری چیست؟ رواقیون کیست‌اند؟

معرفی کتاب | فرضیه خوشبختی نوشته جاناتان هایت

معرفی کتاب | فلسفه ای برای زندگی نوشته ویلیام بی. اروین

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

  1. توی پادکست وادی تعریفش را شنیدم. به نظر میاد تاب‌آوری توی آینده و البته حال این سرزمین داره مهمترین مهارت لازم میشه . از بس که همه تشنه اینجور طرز نگاهها هستیم و ناگزیر ازش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *