معرفی کتاب | کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم اسلاونکا دراکولیچ

معرفی کتاب کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم اسلاونکا دراکولیچ

کتاب کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم نوشته خانم اسلاونکا دراکولیچ نویسنده و روزنامه‌نگار اهل کشور یوگسلاوی است. این نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا در تعدادی جستار وضعیت سیاسی، اقتصادی و شرایط زندگی زنان در کشورهای کمونیستی را پیش چشم خوانندگان خود به تصویر بکشد.

شاید عنوان کتاب باعث شود که مخاطب در برخورد اول احساس کند با یک کتاب سیاسی و اقتصادی عمیق و تخصصی مواجه خواهد بود، اما واقعیت چیز دیگریست. دراکولیچ در این کتاب جمع‌وجور اصلاً به سراغ مفاهیم و موضوعات تخصصی و عمیق نرفته و صرفاً روایت‌گر شرایط زندگی و تنگناهای موجود در زندگی مردم عادی در زمان حاکم بودن کمونیسم بر کشورهای شرقی در قالب روایت‌ها، مشاهدات و خاطرات روزانه است.

زبان و سبک روایت ساده، روان و گیراست و نویسنده تا حد زیادی در همراه کردن خواننده با خود موفق بوده. او که مسافرت‌هایی به کشورهای غیرکمونیستی همچون آمریکا هم داشته، گاه به سراغ ساده‌ترین و پیش‌پاافتاده‌ترین مسائل و موضوعات زندگی همچون نوع غذا، نحوه شستن لباس‌ها و کیفیت لوازم بهداشتی و آرایشی در دسترس رفته و از معضلات و مشکلات زندگی مدل کمونیستی روایت می‌کند.

در واقع کتاب هیچ نگاه از سمت بالا به پایین ندارد و روایت‌ها اکثراً از دید مردم عادی و سطح پایین جامعه تعریف می‌شود. از این رو با متن‌ها و جستارهای چندان عمیقی مواجه نخواهید بود. اما با خواندن کتاب می‌توانید تا حد زیادی حس و حال هموطنان خانم اسلاونکا دراکولیچ و زندگی آنان در آن زمان را درک کرده و حتی احتمالاً در جاهایی به عنوان مخاطب ایرانی تا حدی با آنان همذات‌پنداری کنید.

پی‌نوشت: من کتاب کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم نوشته خانم اسلاونکا دراکولیچ را با ترجمه رویا رضوانی خواندم که نشر گمان آن را منتشر کرده است.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

معرفی کتاب | راهنمای خوشبختی و ثروتمندی به روایت ناوال راویکانت

معرفی کتاب | چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم اثر دونالد رابرتسون

معرفی کتاب | همه دروغ می‌گویند

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *