معرفی کتاب | همه دروغ می‌گویند

معرفی کتاب | همه دروغ می‌گویند

همه دروغ می‌گویند. تمام مردم در زندگی واقعی خود تقریباً در یک سوم اوقات دروغ می‌گویند تا چهره بهتری از خود نشان دهند. این دروغ گفتن شامل موقعیت‌های مختلف ارتباطی از قبیل ارتباط با دوستان و خانواده، پیمایش‌ها و تحقیقات مختلف و حتی خودشان می‌شود. اما وقتی نوبت به جستجو در اینترنت و استفاده از موتورهای جستجو می‌رسد، داستان شکل دیگری به خود می‌گیرد. چون در اینجا اگر واقعیت‌ها گفته نشوند، پاسخ‌های درستی هم دریافت نخواهد شد. از طرفی شاید هنگام حضور در فضای دیجیتال برای یافتن پاسخ سؤال‌ها، چندان دغدغه نمایش چهره بهتر از خود موضوعیت نداشته باشد.

تمام اینها دست به دست هم می‌دهند تا گوگل به عنوان پرطرفدارترین موتور جستجو شناخت بهتر و واقعی‌تری نسبت به ما، دغدغه‌ها، افکار و مشکلاتمان داشته باشد و این همان امکانی هست که فراگیری روزافزون اینترنت و استفاده از آن در میان مردمان جوامع مختلف فراهم می‌آورد. البته نقش کلان داده و تحلیل داده‌های حاصل از این جستجوها را هم نباید از نظر دور داشت.

افرادی که به اینترنت دسترسی دارند، روزانه چیزی در حدود ۲.۵ هزار میلیارد میلیون بایت داده تولید می‌کنند و تک تک آنها می‌توانند سرنخ‌های اطلاعاتی برای تحلیل‌گران داده و شرکت‌های دارای دسترسی به این داده‌ها باشند.

در مجموع، مسئله اصلی که نویسندگان این کتاب به آن پرداخته‌اند این است که ما انسان‌ها یا بخشی از نظرات و رفتارهای خودمان را از بقیه پنهان می‌کنیم یا ظاهرسازی می‌کنیم و یا به شیوه‌ای غیر از آنچه در واقع هستیم، خودمان را به دیگران نشان می‌دهیم، ولی گوگل قدرتی دارد فراتر از آنچه بتوان تصور کرد.

نویسندگان تلاش کرده‌اند کارکردها و کاربردهای مختلف حاصل از تحلیل داده‌های حاصل از جستجوهایمان در اینترنت را با روایت داستان‌ها و با نگاه به موضوعات مختلف به خوبی نشان دهند.

اگر آشنایی چندانی با داده و تحلیل داده ندارید، مطالعه این کتاب می‌تواند برایتان بسیار جذاب و آموزنده باشد. به ویژه اینکه موضوعات و مباحثی در کتاب مطرح شده که جزو خصوصی‌ترین جنبه‌های زندگی هر فردی محسوب می‌شوند و جالب اینکه شاید هیچ کس دیگری جز گوگل نتواند ترجیحات و تمایلات افراد را در این زمینه‌ها به درستی تشخیص دهند.

از طرفی به احتمال زیاد مطالعه این کتاب، نگاه شما به دنیای اینترنت و استفاده‌هایی را که از آن می‌کنید، تغییر دهد.

بخش‌هایی از کتاب همه دروغ می‌گویند

 

در عصر دیجیتال تعبیر ما از آنچه داده می‌نامیم بازتعریف شده است و دانش فراوانی در این اطلاعات جدید نهفته است. فهمیدن اینکه چه چیزی باعث سوگیری رسانه‌ها می‌شود، چه چیزی باعث می‌شود یک قرار آشنایی خوب پیش برود، و اقتصادهای در حال توسعه واقعاً چه عملکردی دارند تنها آغاز راه است.

تصادفی نیست که از این داده‌های جدید پول‌های کلانی هم به دست می‌آید.

* * *

کلان‌داده می‌تواند نسخه قرن بیست و یکمی این ضرب‌المثل آموزنده باشد: «هیچ‌وقت درونت را با بیرون دیگران مقایسه نکن». نسخه جدید این زبانزد می‌تواند چیزی شبیه این باشد: «هیچ‌وقت جست‌وجوهای گوگل خودت را با پست‌های شبکه‌های اجتماعی دیگران مقایسه نکن».

* * *

مردم خود را با تجربیاتشان وفق می‌دهند و افراد موفق در هر موقعیتی فرصتی برای پیشرفت پیدا می‌کنند. عواملی که باعث موفقیت می‌شوند استعداد و انگیزه شماست. کسی که در جشن آغاز سال تحصیلی‌تان سخنرانی می‌کند یا دیگر مزایایی که بزرگ‌ترین و معتبرترین مدارس به شما عرضه می‌کنند تأثیری در موفقیت‌های شما ندارد.

* * *

پی‌نوشت: من کتاب همه دروغ می‌گویند نوشته ست استیونز و دیویدویتس را با ترجمه ریحانه عبدی مطالعه کردم که نشر گمان آن را منتشر کرده است.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

معرفی کتاب | Make It Stick

معرفی کتاب | عادت های یک مغز شاد نوشته لورتا گرازیانو برونینگ

معرفی کتاب | خرده‌عادت‌ها نوشته جیمز کلییر

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *