معرفی کتاب | راهنمای خوشبختی و ثروتمندی به روایت ناوال راویکانت

معرفی کتاب راهنمای خوشبختی و ثروتمندی به روایت ناوال راویکانت

خیلی وقت بود که منتظر ترجمه این کتاب بودم. قبلاً هم در مورد آن نوشته بودم و اینکه بهترین کتابی بود که سال گذشته آن را خواندم. شاید می‌شد در نسخه ترجمه‌شده فارسی عنوان بهتری برای آن انتخاب کرد؛ اما مهم‌تر از عنوان، محتوای آن است که به نظرم هر کسی باید حداقل سالی دو بار این کتاب را بخواند و هر چه بیشتر مفاهیم و موضوعات مطرح شده در آن را برای خودش یادآوری کند. به هر حال خیلی خوشحالم که بعد از سه بار مطالعه نسخه انگلیسی این کتاب که اتفاقاً فایل الکترونیکی آن به رایگان قابل دانلود است، توانستم نسخه فارسی آن را هم بخوانم. کتاب راهنمای خوشبختی و ثروتمندی به روایت ناوال راویکانت به طور خلاصه آموزه‌های یک مرد شرقی هست که در نه سالگی به جامعه مدرن آمریکایی مهاجرت کرده و توانسته قبل از پنجاه سالگی موفقیت‌های بزرگی کسب کند و فلسفه زندگی اختصاصی خود را بسازد.

ناوال راویکانت متولد سال ۱۹۷۴ در دهلی هند هست که در نه سالگی به همراه خانواده خود به آمریکا مهاجرت کرده و از آن موقع در نیویورک ساکن شده. او در بیست و یک سالگی در رشته علوم کامپیوتر و اقتصاد از دانشگاه دارتموث فارغ‌التحصیل شده و بعد از آن توانسته به یکی از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان موفق سیلیکون ولی تبدیل شود.

ناوال راویکانت علاوه بر اینکه در زمینه مالی و کسب و کار موفقیت‌های چشم‌گیری به دست آورده، توانسته فلسفه شخصی خودش را برای زندگی، ثروت و خوشبختی ایجاد کرده و آن را با دیگران به اشتراک بگذارد. البته بیشتر آنچه ناوال راویکانت روایت می‌کند، متکی به آموزه‌های فلسفه شرقی و اصول کسب و کار غربی هست که با هم تلفیق شده و با ترکیب با تجارب شخصی او یک ساختار جذاب برای انسان مدرن امروزی را پدید آورده است.

کتاب راهنمای خوشبختی و ثروتمندی به روایت ناوال راویکانت، مجموعه‌ی توئیت‌ها و مصاحبه‌ها و پادکست‌های ناوال هستند که توسط اریک یورگنسن جمع‌آوری و تالیف و به شکل یک کتاب منتشر شده است.

از جمله افرادی که ناوال در گفتگوها و نوشته‌های خود مدام به آنها ارجاع می‌دهد، کریشنامورتی، اوشو، چارلی مانگر، نسیم نیکلاس طالب و بنجامین فرانکلین هستند که ظاهراً آثار و توصیه‌های این افراد بیشترین تأثیر را در شکل‌گیری مدل ذهنی و فلسفه زندگی او داشته‌اند.

کتاب شامل دو بخش است که بخش اول بر ثروت و بهترین روش به دست آوردن آن متمرکز هست و بخش دوم بر خوشبختی و بهترین فلسفه زندگی برای رسیدن به آن. علاوه بر نکات و موضوعات مطرح شده در کتاب، ارجاع‌ها و منابع معرفی شده اکثراً آثاری ارزشمند هستند. به خصوص از آنجایی که ناوال راویکانت فردی است که از کودکی، مطالعه، بخش مهمی از زندگی و برنامه روزمره او را تشکیل می‌داده، به عنوان فردی کتابخوان می‌توان از ارزشمند بودن آثار معرفی شده توسط او تا حد زیادی مطمئن بود.

قبلاً هم یادداشت‌های مختلفی در مورد ناوال راویکانت نوشته و منتشر کرده‌ام. بعد از این هم سعی خواهم کرد، هر چه بیشتر از مدل ذهنی و نوع نگاه او به مسائل و موضوعات مختلف بنویسم.

پی‌نوشت: من کتاب راهنمای خوشبختی و ثروتمندی به روایت ناوال راویکانت را با ترجمه فریده صالحی مطالعه کردم که نشر میلکان آن را منتشر کرده است.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

معرفی کتاب | چگونه مثل امپراتور روم فکر کنیم اثر دونالد رابرتسون

معرفی کتاب | فرضیه خوشبختی نوشته جاناتان هایت

معرفی کتاب | نردبان شکسته نوشته کیت پین

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *