چگونه یک متن تبلیغاتی موفق و تاثیرگذار بنویسیم؟

متن تبلیغاتی موفق و تاثیرگذار

در ادامه سلسله پست‌های مربوط به کتاب «اعتراف‌های یک تبلیغاتچی» و نوشتن از تجارب بسیار آموزنده و مفید پدر تبلیغ نویسی در آن، این بار توصیه‌های او را در مورد چگونگی نوشتن یک متن تبلیغاتی موفق و تاثیرگذار توضیح خواهم داد.

 

پست‌های قبلی را از طریق لینک‌های زیر می‌توانید مطالعه کنید:

توصیه‌های پدر تبلیغات برای موفقیت

توصیه‌هایی از دیوید اگیلوی

درسهایی از دیوید اگیلوی برای مدیریت یک سازمان

تجارب دیوید اگیلوی از بازار رقابتی آمریکا

۱۱ فرمان دیوید اگیلوی درزمینه کپی رایتینگ

 

دیوید اگیلوی در فصل ششم این کتاب توصیه‌های مختصر و مفیدی در خصوص نوشتن یک آگهی تبلیغاتی ارائه کرده است. این توصیه‌ها می‌توانند در تولید محتوا و نوشتن پست‌های مختلف برای وب‌سایت و وبلاگ هم مفید باشند.

توصیه‌های صورت گرفته در این فصل شامل دو بخش هستند که بخش اول در خصوص نوشتن تیتر مناسب و بخش دوم در مورد نوشتن بدنه و متن تبلیغ مناسب است.

تیتر اصلی

مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین بخش آگهی تبلیغاتی تیتر اصلی آن است. مخاطب براساس این تیتر در خصوص مطالعه متن اصلی تبلیغ و یا چشم‌پوشی از خواندن آن تصمیم می‌گیرد.

تنها بیست درصد افرادی که تیتر اصلی را می‌خوانند، متن اصلی را هم مطالعه می‌کنند. این موضوع اهمیت نوشتن تیتراصلی مناسب را به خوبی نشان می‌دهد.

در صورت انتخاب تیتر مناسب برای متن و ترغیب خواننده برای مطالعه ادامه متن، هشتاد درصد کار نوشتن متن تبلیغاتی یا محتوای تولیدشده را به درستی به انجام رسانده‌اید.

دیوید اگیلوی تیتر اصلی متن‌های خود را از میان حداقل ۱۶ تیتر اصلی که می‌نوشت انتخاب می‌کرد و این موضوع به خوبی اهمیت انتخاب تیتر اصلی در نوشتن یک متن ترغیب‌کننده را نشان می‌دهد.

 

پست مرتبط: تیتر اصلی معرف محتوای شماست

 

در ادامه توصیه‌های دیوید اگیلوی در مورد نوشتن یک تیتر اصلی مناسب را توضیح خواهم داد.

۱. نام گروه مخاطب را در تیتر اصلی بنویسید

با توجه به اینکه تیترها دروازه ورود مخاطب به متن اصلی شما هستند، بهتر است همان اول کار، آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که مخاطب نتواند بی‌تفاوت از کنار آن رد شود.

یکی از روش‌های انجام این کار، ذکر عنوان مخاطب هدف در متن تیتر اصلی است. برای مثال اگر متن شما در مورد یک ماشین‌حساب مهندسی است، بهتر است در آن مهندسان و دانشجویان رشته‌های فنی را مورد خطاب قرار دهید.

ولی در صورتی که احتمال دارد گروه دیگری از مخاطبان هم این محصول را تهیه کنند، حدالامکان سعی کنید، متن را مختص یک گروه تنظیم نکنید.

 

پست مرتبط: چگونه یک تیتر عالی بنویسیم؟

 

۲. در خواننده ایجاد انگیزه کنید

تیتر خوب باید باعث ایجاد انگیزه در خواننده برای مطالعه ادامه متن شود. این ایجاد انگیزه می‌تواند از طریق دادن وعده‌های وسوسه‌کننده و خوشایند باشد.

البته باید همواره به این نکته توجه کنید که وعده‌ای که می‌دهید امکان‌پذیر باشد و بتوانید آن را محقق کنید.

۳. حس جدید بودن محصول را در مخاطب بوجود آورید

مخاطبان همواره دوست دارند که محصولی با قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدتر، بیشتر و بهتر استفاده کنند. شما هرچقدر که بتوانید در تیتر اصلی این احساس را به خواننده القا بکنید، موفق‌تر خواهید بود.

از جمله روش‌های ایجاد این حس در مخاطب استفاده از کلمات مناسب در تیتر اصلی است. کلمه‌های «عاری از» و «جدید» از کلمات پرکاربرد برای این منظور هستند.

 

پست مرتبط: انواع تیتر اصلی در کپی رایتینگ

 

۴. از کلمات اعجازآمیز استفاده کنید

از جلمه کلماتی که باعث جلب توجه خواننده و ترغیب او به مطالعه متن اصلی می‌شوند عبارتند از:

چگونه می‌توان…، چیزی که به دنبالش بودید…، حیرت‌انگیز…، تضمینی… و …

به اعتقاد دیوید اگیلوی کارایی این نوع کلمات حتمی و قطعی است و سعی کنید حتماً از آنها در تیترهایتان استفاده کنید.

۵. در تیتر اصلی به صراحت به محصولتان اشاره کنید

آنچه را که می‌خواهید بفروشید و یا تبلیغ بکنید، به صراحت و وضوح در تیتر اصلی‌تان بیان کنید. با توجه به اینکه این مخاطب است که تصمیم نهایی را در خصوص مطالعه یا عدم مطالعه متن اصلی می‌گیرد، بنابراین همان اول، محصول و نام تجاری موردنظرتان را در تیتر اصلی عنوان کنید.

۶. وعده اصلی را تیتر عنوان کیند

وعده‌ای را که از تحقق آن مطمئنید و وعده اصلی شماست در تیتر اصلی بیان کنید. حتی در صورتی که وعده شما طولانی باشد و باعث طولانی شدن تیترتان شود، این کار را انجام دهید.

براساس تحقیقات انجام شده، تیترهای طولانی و حاوی اطلاعات و دانستنی‌های جدید، فروش بیشتری را رقم می‌زنند.

۷. کنجکاوی خواننده را برانگیزانید

در صورتی که تیتر اصلی شما به اندازه کافی باعث تحریک حس کنجکاوی خواننده شود، او به سراغ متن اصلی تبلیغ رفته و آن را مطالعه خواهد کرد.

از کلمات مبهم و دوپهلو در تیتر استفاده نکنید.

استفاده از کلمات مبهم، دوپهلو و گمراه‌کننده باعث خواهد شد که خواننده به راحتی از روی متن، آگهی تبلیغاتی و محتوای شما رد شود.

۸. از فعل‌های منفی استفاده نکنید

استفاده از فعل‌های منفی باعث می‌شود در صورتی که خواننده به اندازه کافی دقت نکند، فعل منفی را اشتباه خوانده و این به عنوان امتیاز منفی برای محصول شما لحاظ شود.

برای مثال به جای نوشتن اینکه «محصول موارد نگه‌دارنده ندارد.»، بهتر است بنویسیم «بدون مواد نگهدارنده».

۹. از تیترهای مبهم و رمزی استفاده نکنید

نوشتن تیترهای مبهم و رمزی به این امید که خواننده برای کشف منظور شما متن اصلی را مطالعه خواهد کرد، کار درستی نیست. با توجه به اینکه خواننده بی‌نیاز از این کار است، از او انتظار زیادی نداشته باشید.

 

پست مرتبط: انتخاب تیترهای نتیجه‌بخش در کپی رایتینگ

 

متن اصلی تبلیغات

دیوید اگیلوی توصیه می‌کند برای نوشتن متن اصلی تبلیغ همان سبکی را در پیش بگیریم که برای صحبت با دوستانمان در پیش می‌گیریم و همانگونه محصول را به مخاطب معرفی کنیم که به آشنایانمان معرفی می‌کنیم.

در ادامه توصیه‌های دیوید اگیلوی را در خصوص نوشتن متن تبلیغاتی موفق ارائه خواهم کرد.

۱. حاشیه نروید

از نوشتن و گفتن مطالب و موضوعات حاشیه‌ای و بی‌ربط در متن تبلیغ پرهیز کنید. این کار جز اینکه حوصله مخاطب شما را سر ببرد و باعث شود که او از مطالعه ادامه متن منصرف شود، نتیجه دیگری نخواهد داشت.

۲. از کلی‌گویی پرهیز کنید

سعی کنید تا حد امکان همه ادعاهایتان را با شاهد و مدرک اثبات کنید.

از کلی گویی پرهیز کنید و بلافاصله سر اصل مطلب بروید و با شیوه‌ای دوستانه و صمیمی مطلب را بیان کنید تا حوصله مخاطب سر نرود.

اندازه آگهی و محتوای شما بستگی به نوع محصول و مشخصه‌های آن دارد. ولی درصورتی‌که اطلاعات مفید برای مخاطب دارید به‌هیچ‌عنوان به طول آگهی اعتنایی نکنید. اگر متن شما حاوی اطلاعات مفید و کاربردی باشد، حتماً توسط مخاطب مطالعه خواهد شد.

در ضمن هر اطلاعات و داده‌های مفیدی که در اختیار دارید در همان آگهی اول بیان کنید. شاید بعداً دیگر هیچ فرصتی برای گفتن آن‌ها پیش نیاید.

 

پست مرتبط: راز اصلی نوشتن یک متن تبلیغاتی عالی

 

۳. گفته‌های مشتریان قبلی بهترین سند است

مخاطبان همواره به دنبال شاهد و مدرک در ادعاها و گفته‌های شما می‌گردند و اگر ارائه نکنید، چندان به شما اعتماد نخواهند کرد.

اما چیزی که به بهترین شکل ممکن اعتماد خوانندگان را جلب می‌کند، نقل‌قول و تأییدیه‌های مشتریان پیشین است. سعی کنید از این نوع شواهد بیشتر در آگهی‌های تبلیغاتی خودتان استفاده کنید.

۴. خدمتی خوب به خواننده پیشنهاد دهید

در صورت پیشنهاد خدمتی که مشکلی از خواننده حل کند، ماندگاری آن در ذهن مخاطب بیشتر و متن تأثیرگذارتر خواهد بود.

۵. روان و سلیس بنویسید

نوشتن متن به‌صورت روان و سلیس به‌طوری‌که خواننده احساس خودمانی بودن داشته باشد، باعث علاقه او به مطالعه ادامه متن خواهد شد.

همچنین متن خودتان را ازنظر دستوری و قواعد زبانی بازبینی کرده و در صورت نیاز اصلاح کنید.

۶. از تعریف‌های بیجا پرهیز کنید

تعریف بیجا و زیاده از حد از یک محصول باعث خواهد شد که حس خوبی به مخاطب دست ندهد و نسبت به مشخصات و امتیازات محصول شما مشکوک شود.

 

پست مرتبط: نحوه تعیین مزایای واقعی محصول در کپی‌رایتینگ

 

۷. کلمه‌های قلمبه و سلمبه به کار نبرید

به کار بردن کلمات قلمبه و سلمبه نه‌تنها باعث بهتر شدن متن شما و ترغیب خواننده به مطالعه متنتان نخواهد شد، بلکه باعث خواهد شد مخاطب از خواندن آگهی منصرف شود.

این ذهنیت که استفاده از کلمات دهان‌پرکن نشانگر سواد و تخصص بالای نویسنده است، یک تصور غلط است.

۸. به دنبال سرگرم کردن خواننده نباشید

وظیفه اصلی یک کپی رایتر سرگرم کردن خواننده نیست بلکه وظیفه و رسالت اصلی او ارائه بهترین و مفیدترین اطلاعات است به‌نحوی‌که درنهایت به فروش حداکثری محصول منتهی شود.

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *