ساختار AIDA در کپی رایتینگ

ساختار AIDA

یکی از ساختارهای ساده که کاربرد زیادی در کپی رایتینگ و نوشتن متن‌های معرفی و تبلیغ محصول دارد و بسیار متداول است، تکنیک AIDA است. این ساختار بسیار متداول بوده و نتایج خوبی هم از آن حاصل شده است.

ساختار AIDA علاوه بر اینکه کوتاه است و بازدهی خوبی هم دارد، می‌تواند در متن ایمیل، متن نامه، آگهی‌های آنلاین، روزنامه‌ها و مجلات مورداستفاده قرار بگیرد.

 

پست مرتبط: اهمیت دعوت به اقدام در کپی رایتینگ و توصیه‌هایی در این خصوص

 

معرفی ساختار AIDA

همان‌طور که قبلاً در پستی(+) به‌اختصار گفته شده، در ساختار AIDA هرکدام از حروف نشان‌دهنده بخشی از متن کپی رایتینگ است.

جلب‌توجه (A: Attention)

در ساختار AIDA بخش اول متن باعث جلب‌توجه مخاطب در میان انبوه محتوا، آگهی و تصاویر جذاب می‌شود.

ایجاد علاقه (I: Interest)

بعد از جلب‌توجه مخاطب در بخش اول متن، در مرحله بعدی کپی رایتر باید از شیوه خاص خود و ارائه امتیازات و پیشنهادهای وسوسه‌کننده برای جلب علاقه خواننده به مطالعه ادامه متن، استفاده کند.

ایجاد تمایل (D: Desire)

درصورتی‌که متن به‌خوبی آماده شده باشد و مخاطب بر اساس انتظارات پیش برود، در این مرحله خواننده متن نسبت به انجام اقدامی در جهت هدف تبلیغ که می‌تواند کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت، نحوه خرید و مشخصه‌های محصول باشد، تمایل پیدا می‌کند و این تمایل اولیه درنهایت به خرید محصول و یا استفاده از خدمات منجر می‌شود.

اقدام (A: Action)

درنهایت در مرحله نهایی، اقدام موردنظر توسط مخاطب صورت می‌گیرد.

قبلاً در پستی با عنوان «روش‌های نوشتن یک متن ترغیب کننده» توضیحات لازم در این خصوص ارائه شده است. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد هرکدام از مراحل ارائه می‌شود.

 

پست مرتبط: اهمیت بیان مزایای محصول در کپی رایتینگ و روش صحیح این کار

 

مرحله اول: جلب‌توجه

مهم‌ترین نکته‌ای که در خوانده شدن مجلات و وب‌سایت‌ها و روزنامه‌ها توسط مخاطبان وجود دارد، این است که اکثریت افراد یک مجله و یا وب‌سایت را از ابتدا تا انتها، به‌صورت ردیفی و پشت سر هم مطالعه نمی‌کنند.

معمولاً روند مطالعه به این صورت است که وقتی کسی مجله‌ای را برای مطالعه در دست می‌گیرد، ابتدا نگاهی به جلد آن می‌اندازد و سپس پشت جلد را نگاه می‌کند. سپس شروع می‌کند به ورق زدن مجله تا زمانی که یک تیتر یا تصویر توجه او را جلب کند.

در هنگام جستجو در گوگل هم افراد معمولاً لینک اول را باز کرده و سپس بقیه صفحه را یک نگاه کلی می‌اندازند و درصورتی‌که تیتر یا عنوانی توجهشان را جلب نکند، صفحه را بسته و یا به صفحه دیگری می‌روند.

این الگوهای رفتاری مخاطب، اهمیت بخش اول در تکنیک AIDA را مشخص می‌کند و به‌خوبی نشان می‌دهد که باید بیشترین انرژی به این بخش اختصاص یابد.

تنها شانس یک متن برای جلب‌توجه مخاطب و خوانده شدن در این مرحله طراحی و برنامه‌ریزی می‌شود. این بخش می‌تواند شامل انتخاب تیتر اصلی، فونت، رنگ و اندازه آن و حتی انتخاب تصویر پس‌زمینه و یا تصویر آگهی باشد.

 

پست مرتبط: ۸ توصیه برای نوشتن تیتر اصلی در کپی رایتینگ

 

مرحله دوم: ایجاد علاقه

طراحی این بخش باید به‌گونه‌ای انجام شود که مخاطب بعد از مطالعه تیتر اصلی نسبت به مطالعه کل متن ترغیب شود.

این جلب علاقه می‌تواند از طریق ارائه نکات و توضیحات جذاب و کاربردی که موردنیاز مخاطب بوده و او را به سمت حل مشکل با بهترین، آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش ممکن رهنمون می‌شود، اتفاق بیفتد.

 

مرحله سوم: ایجاد تمایل

در این بخش موضوعات و توضیحاتی ارائه می‌شود که مخاطب از مفید و کاربردی بودن محصول یا خدمت مطمئن شده و نسبت به خرید محصول و یا استفاده از خدمات تمایل پیدا می‌کند.

 

مرحله چهارم: اقدام

تمام تلاش‌های کپی رایتر در این مرحله به نتیجه منجر می‌شوند و در صورت مؤثر بودن متن تهیه‌شده، مخاطب نسبت به انجام اقدام موردنظر در این بخش متقاعد می‌شود. این اقدام می‌تواند، ثبت‌نام، انجام خرید، برقراری تماس تلفنی و … باشد.

 

پست مرتبط: بهترین سبک نوشتاری در کپی رایتینگ

 

جمع‌بندی

در یک متن که بر اساس ساختار AIDA نوشته شده است، بخش‌های چهارگانه به ترتیبی که توضیح داده شد، همیشه قابل‌تفکیک و تشخیص از هم نیستند و این کپی رایتر است که باید در ذهن و فکر خود این مراحل را طراحی کرده و در متن پیاده‌سازی کند و درنهایت با تهیه یک متن کامل، اهداف کارفرما را محقق کند.

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *