کپی رایتینگ چیست ؟ + سخنرانی تد درمورد ارتباط بین طراحی ساده و فروش بهتر

امروزه شاهد تنوع بالای کسب‌وکارها در صنایع مختلف و درنتیجه رقابت شدید در بازارهای مختلف برای فروش کالا و خدمات هستیم. با توجه به این موضوع، کسب‌وکارهایی که نتوانند خدمات و کالاهایی با بهترین کیفیت به مشتری ارائه دهند، بی‌شک محکوم‌به شکست و خروج از بازار هستند.

در این شرایط، ناگزیر، میدان رقابت از کیفیت کالا و خدمات به سمت مشتری‌مداری و جلب نظر مخاطبان و ترغیب هرچه بهتر و بیشتر آنان به خرید کالا و خدمات ارائه‌شده معطوف شده است.

ازاین‌رو تقاضا برای استخدام و به‌کارگیری افرادی با مهارت‌های کپی رایتینگ یا همان کپی رایترها روز به روز در حال افزایش است.

 

پست مرتبط: ۱۱ فرمان دیوید اگیلوی درزمینه کپی رایتینگ

 

کپی رایتینگ چیست ؟

کپی رایتینگ هنر، مهارت و علم استفاده به‌جا، درست و استراتژیک از کلمات و سایر عناصر در اختیار نظیر تصاویر، ویدئوها و صوت، با هدف ترغیب مخاطب به انجام اقدام موردنظر است.

کپی رایتینگ ترکیبی از مهارت‌های زیر است:

  • مهارت نویسندگی
  • مهارت تیتر نویسی
  • مهارت کلامی
  • مهارت فروش
  • مهارت روانشناسی
  • مهارت روانشناسی رنگ‌ها
  • مدیریت زمان
  • تسلط بر ادبیات و واژگان
  • مهارت‌های مربوط به SEO
  • مهارت مدیریت پروژه
  • مهارت انجام تحقیق و پژوهش

البته با توجه به شرح وظایف و هدف کارفرما از استخدام کپی رایتر، مهارت‌های گفته‌شده می‌توانند محدود شوند.

 

پست مرتبط: راز اصلی نوشتن یک متن تبلیغاتی عالی (کپی‌رایتینگ)

 

یک کپی رایتر با دارا بودن همه یا برخی از مهارت‌های فوق می‌تواند کارهای زیر را انجام دهد:

  • نوشتن متن آگهی تبلیغاتی،
  • نوشتن آگهی فروش،
  • نوشتن ایمیل‌های فروش یا تبلیغ،
  • طراحی بروشور،
  • نوشتن تیترهای ترغیب‌کننده،
  • ساخت ویدئوها و تیزرهای تبلیغاتی،
  • نوشتن پست‌های وبلاگ ترغیب‌کننده بر اساس کلمات کلیدی موردنظر،
  • نوشتن مقالات تبلیغی و رپورتاژ آگهی،
  • نوشتن پست در شبکه‌های اجتماعی،
  • انجام مطالعه موردی،
  • نوشتن گزارشات صنعتی
  • و …

 

پست مرتبط: کپی رایتینگ و هدف اصلی کپی رایتر

 

نمونه‌ای از کپی رایتینگ در زمینه ایمیل مارکتینگ

نمونه نامناسب

برای مثال فرض کنید ما صاحب یک کسب‌وکار در زمینه فروش نرم‌افزار حسابداری هستیم و قصد داریم از طریق ایمیل مارکتینگ نسبت به بازاریابی و فروش این محصول اقدام کنیم. یکی از کارمندان اداری را که هیچ تخصص و مهارتی در این زمینه ندارد، مسئول نوشتن و ارسال ایمیل به صد نفر از مشتریانمان می‌کنیم.

متن ایمیل ارسال‌شده به این شکل است:

 

به: شرکت …

از: شرکت برنامه نویسان پیشرو

موضوع: فروش نرم‌افزار حسابداری

جناب آقای …

مدیرعامل محترم شرکت …

با سلام،

با توجه به تولید نرم‌افزار جدید حسابداری توسط شرکت برنامه نویسان پیشرو، در صورت داشتن تمایل به خرید و استفاده از این نرم‌افزار مبلغ ۱۰ میلیون تومان به شماره‌حساب ۲۵۶۶۹۵۶۷۴۵ بانک ملی واریز کرده و جهت ارسال تماس حاصل فرمایید.

با احترام،

مدیرعامل

 

مطمئناً هیچ‌کدام از مدیران عامل و یا اشخاص مسئول در شرکت‌های مخاطب با مطالعه این ایمیل، تمایلی به خرید و استفاده از این محصول پیدا نخواهند کرد و آن را مانند سایر ایمیل‌های تکراری و مشابه دریافتی از صدها شرکت دیگر به سطل آشغال صندوق دریافت ایمیل‌ها هدایت خواهند کرد.

 

پست مرتبط: ۷ تکنیک مفید کپی رایتینگ

 

نمونه مناسب

درصورتی‌که ما یک کپی رایتر یا شخص دارای مهارت کپی رایتینگ در استخداممان داشته باشیم و از او بخواهیم که به‌منظور فروش محصول جدید ایمیلی را آماده کرده و برای صد نفر از مشتریانمان ارسال کند، ایمیلی مشابه ایمیل پایین و یا حتی بهتر از آن را نوشته و ارسال خواهد کرد.

 

به: شرکت …

از: شرکت برنامه نویسان پیشرو

موضوع: راه‌حلی برای مدیریت بهتر هزینه‌های شرکت

جناب آقای رفیعی

مدیرعامل محترم شرکت ناموران پاسارگاد

با سلام،

خوشحالیم از اینکه اعلام کنیم ما اخیراً توانسته‌ایم به روش‌هایی بهینه در جهت مدیریت هرچه بهتر هزینه‌های جاری شما در شرکت و کاهش حجم کارهای حسابداری دست‌یابیم.

در فایل پیوست مجموعه گزارشاتی در خصوص نحوه کاهش هزینه‌ها به میزان حداقل ۳۰ درصد در هزینه‌های حسابداری شرکت در صورت استفاده از نرم‌افزار حسابداری جدید ارائه‌شده است.

در صورت تمایل به حضور مشاوران ما در شرکتتان برای ارائه توضیحات بیشتر و یا خرید این محصول لطفاً از طریق یکی از روش‌های زیر اعلام فرمایید.

تماس با تلفن ۰۹۱۲

در پاسخ به همین ایمیل

ارسال پیامک به شماره ۳۳۵۶۶

مراجعه به وب‌سایت شرکت

با احترام،

مدیرعامل

 

به‌احتمال‌زیاد اکثر مدیران عامل و یا افراد مسئول در شرکت‌های مخاطب با دریافت این ایمیل و مطالعه آن، اقداماتی در جهت بررسی و خرید محصولمان انجام خواهند داد.

مورد گفته‌شده، یک مثال بسیار ساده و پیش‌پاافتاده در زمینه ایمیل مارکتینگ بود. در زمینه‌های دیگر هم صدها مثال و نمونه دیگر می‌توان یافت.

با توجه به نبود آگاهی در خصوص شغل کپی رایتینگ و عدم شناخت اکثر مدیران از مهارت‌ها و توانایی‌های یک کپی رایتر، همواره می‌توان در سطح شهر، در میان مجلات و بروشورها، در فضای وب و بسیاری جاهای دیگر نمونه‌های ناشیانه زیادی را مشاهده کرد که علاوه بر اینکه تبلیغی برای کسب‌وکار انجام نمی‌دهند بلکه با هدر دادن هزینه‌های تبلیغ و بازاریابی باعث متضرر شدن کسب‌وکارها هم می‌شوند.

 

پست مرتبط: اهمیت ارائه پیشنهاد در کپی‌رایتینگ

 

باورهای نادرست در مورد کپی رایترها

با توجه به جدید بودن شغل کپی رایتینگ در جامعه ما، معمولاً برخی باورها و ذهنیات نادرست در مورد این افراد وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

  • همه کپی رایترها تبلیغ نویس نیستند و توانایی‌ها و زمینه‌های تخصصی کپی رایترها باهم متفاوت است. در ضمن همه نویسندگان هم نمی‌توانند کپی رایتر باشند.
  • از شخصی که ادعا دارد کپی رایتر هست و توانایی‌های لازم را برای این کار دارد، نمی‌توان در هر زمینه و تخصصی استفاده کرد. برای مثال فردی که در زمینه صنعت خودرو به کپی رایتینگ مشغول است، نمی‌تواند کپی رایتر موفقی در زمینه محصولات دارویی و بهداشتی باشد؛ بنابراین هر کپی رایتر حرفه‌ای اصولاً باید زمینه‌های تخصصی خود را برای فعالیت تعیین کرده و اعلام نماید.
  • شغل کپی رایتینگ با شغل تولیدکننده محتوا متفاوت است. هدف کپی رایتر از نوشتن یک متن یا یک تیتر، ترغیب مخاطب به انجام یک کار است درحالی‌که هدف تولیدکننده محتوا از تولید محتوا افزایش اطلاعات و آگاهی مخاطبان است. هرکدام از این کارها مهارت‌ها و توانایی‌های خاص خودشان را نیاز دارند. البته یک کپی رایتر باید توانایی‌ها و مهارت‌های یک تولیدکننده محتوا را هم داشته باشد؛ ولی یک تولیدکننده محتوا نیازی به داشتن توانایی‌ها و مهارت‌های یک کپی رایتر ندارد.
  • موضوع دیگر تفاوت بین حق کپی رایت (Copyright) با مهارت کپی رایتینگ (Copywriting) است که این دو هیچ ارتباطی به همدیگر ندارند.

 

پست مرتبط: ۱۲ مرحله نوشتن یک متن برای فروش + سخنرانی تد درمورد ویژگی‌های مارکتینگ

 

جمع‌بندی

در این پست سعی کردم به‌طور خلاصه توضیحاتی را در مورد کپی رایتینگ و مهارت‌های موردنیاز یک کپی رایتر و همچنین وظایف او بنویسم. در پست بعدی در ادامه سلسله پست‌های مربوط به کپی رایتینگ، توضیحات بیشتری در مورد شغل جذاب و پردرآمد این روزها ارائه خواهم داد.

درصورتی‌که شما هم سؤال یا ابهامی در این مورد دارید در انتهای این پست ثبت کنید تا در پست بعدی به آن پاسخ داده شود.

 

پست مرتبط: چگونه یک متن تبلیغاتی موفق و تاثیرگذار بنویسیم؟

 

محصول ساده بهتر به فروش می‌رود

در ادامه می‌توانید یک ویدئوی سخنرانی تد را ببینید که موضوع آن در خصوص سادگی و کاربرپسند بودن محصول است. سخنران به موارد و نمونه‌های جالبی در مورد طراحی نامناسب محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اشاره می‌کند و نتایج جالبی از موارد اشاره‌شده می‌گیرد.

پست مرتبط: تد چیست ؟ (همه چیز درباره کنفرانس های تد)

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *