کپی رایتینگ و هدف اصلی کپی رایتر

یکی از عباراتی که امروزه خیلی در مورد آن نوشته و صحبت می‌شود، کپی رایتینگ (Copywriting) است. کپی رایتر (Copywriter) عنوان شغل و حرفه‌ای است که در بازار تولید محتوا تقاضای بسیار زیادی برای آن وجود دارد و از بازار کار خوب و درآمد بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. یکی دیگر از مزایای بسیار جذاب این کار امکان دورکاری و انجام کار به صورت غیرحضوری می‌باشد.

 

با توجه به اینکه صنعت تولید محتوا و مشاغل مربوط به آن روز به روز فراگیرتر و گسترده‌تر می‌شوند و نقش آنها در کسب  و کارها و بازاریابی پررنگ‌تر می‌گردد، متناسب با آن، وظیفه و حرفه کپی رایترها هم مهم‌تر و پررنگ‌تر می‌شود. از این رو من قصد دارم طی سلسله نوشته‌هایی در مورد کپی رایتینگ و سبک‌ها، شیوه‌ها و تکنیک‌های آن بنویسم و در این مسیر سعی خواهم نمود از به روزترین و  معتبرترین منابع داخلی و بین‌المللی استفاده کنم. موضوع اصلی این نوشته هم کپی رایتینگ و هدف اصلی کپی رایتر می‌باشد.

 

یکی از منابع اصلی من در این سلسله نوشتارها، سایت کپی بلاگر و کتاب Copywriting 101 این سایت می‌باشد. البته سعی خواهم نمود از سایر منابع هم استفاده کرده و مطالب مفید و جامعی در این رابطه ارائه نمایم.

 

تعریف کپی رایتینگ

 

کپی رایتینگ یکی از عناصر اصلی بازاریابی آنلاین (Online Marketing) می‌باشد.

 

کپی رایتینگ عبارت است از تهیه متنی از کلمات (به صورت گفتاری یا نوشتاری)  با رویکردی استراتژیک با هدف متقاعد کردن مردم برای انجام کاری.

 

کپی رایترها یکی از پردرآمدترین مشاغل نویسندگی در دنیا می‌باشند. اما لازمه تبدیل شدن به یک کپی رایتر حرفه‌ای و ماهر، تخصیص انرژی و زمان زیاد برای مطالعه در مورد آن و فراگیری مهارت‌ها و تکنیک‌های این حرفه می‌باشد.

 

برای دستیابی به مهارتهایی چشم‌گیر در شغل کپی رایتری شاید نیاز به گذراندن یک سری دوره‌های آموزشی هم داشته باشید. من در این سلسله نوشته‌ها سعی خواهم کرد تا شما را با اصول نوشتن یک متن عالی آشنا نمایم.

 

اجازه بدهید شروع کنیم.

 

هدف اصلی کپی رایتر

 

هدف از تهیه و انتشار نوشته‌های آنلاین به عنوان یک پست وبلاگ، یک ایمیل بازاریابی، یک متن فروش یا یک متن آموزشی چیست؟

 

برای افراد مبتدی هدف اصلی این است که متن نوشته شده توسط دیگران خوانده شود.

 

بنابراین هدف اصلی تیتر اول شما، گرافیک شما، فونت متن‌تان و سایر بخش‌های محتوایتان چیست؟

 

پاسخ ساده و غیرمنتظره این است …

 

برای اینکه جمله اول متن ما خوانده شود.

 

ممکن است این هدف برای شما ساده و یا حتی مبهم باشد.

 

ولی این موضوع یکی از مهم‌ترین اهداف یک کپی رایتر می‌باشد. تلاش برای کسب مهارت در نوشتن تیترهای عالی یا انتقال و بیان درست امتیازات و مزایای یک محصول و یا فراگیری نحوه مجاب کردن دیگران به اقدام کردن، از موارد زمانبر در کسب مهارت کپی رایتری می‌باشد.

 

کپی‌رایتینگ و هدف اصلی کپی‌رایتر

 

جوزف شوگرمن (Joseph Sugarman)  از معروف‌ترین کپی رایترها و بازاریابان ماهر، یکی از بزرگترین اسرار تبدیل شدن به  کپی رایتر عالی را اینگونه بیان می‌کند:

 

هر جزء از نوشته یک هدف مشخص دارد مجاب کردن دیگران به خواندن جمله اول.

 

شوگرمن در سمینارهایی که برگزار می‌کند، از شرکت کنندگان در مورد اهداف هر کدام از اجزای مختلف یک متن سؤال می‌کند: تیتر اصلی، گرافیک، زیرتیترها و … . چرا آنها مهم هستند؟

 

شوگرمن می‌پرسد: «هدف یک تیتر اصلی چیست؟»

 

هر بار که یکی از شرکت‌کنندگان شروع به توضیح دادن موضوع با عبارات پیچیده و حرفه‌ای می‌کند، او بلافاصله حرف فرد مقابل را قطع کرده و می‌گوید: «هدف خوانده شدن جمله اول می‌باشد.»

 

و ادامه می‌دهد: «هدف جمله اول هم خوانده شدن جمله دوم می‌باشد

 

و سپس ادامه می‌یابد تا به هدف اصلی که قبول پیشنهاد شما و در نهایت فروش محصول یا خدمت اصلی است، منتهی گردد.

 

این یک روش بسیار ارزشمند به منظور ایجاد ساختار برای هر نوشته‌ای می‌باشد و این موضوع خیلی مهم می‌باشد که نوشته ما به ترغیب به انجام یک کار یا فروش یک محصول منجر شود. بسیاری از اوقات ما چنان مشتاق رسیدن به بخش انتهایی و نتیجه‌گیری از متن هستیم که لزوم ایجاد رغبت و یا هدایت به انجام اقدامی خاص را که هدف اصلی ماست فراموش می‌کنیم.

 

 

کپی‌رایتینگ و هدف اصلی کپی‌رایتر

 

چگونگی دستیابی به اهداف

 

با داشتن چنین چارچوبی در ذهنمان، اکنون می‌توانیم مراحل را گام به گام طی کنیم. ما اکنون در موقعیتی هستیم که اهمیت تکنیک‌های خاص تهیه و نوشتن اجزای مختلف یک متن بازاریابی قوی را درک می‌کنیم.

 

به عنوان نمونه متوجه اهمیت ویژه موارد زیر هستیم:

 

  • چرا یک تیتر اصلی قوی و ترغیب‌کننده مهم می‌باشد؟

 

  • به چه دلیل تمرکز فوری بر مزایا برای خواننده بسیار مهم و حیاتی می‌باشد؟

 

  • چرا باید به خواننده قول داد که خواسته‌هایش در ادامه تحقق پیدا خواهند کرد؟

 

  • دلیل اینکه بایستی تمامی ادعاها و گفته‌هایتان را با دلایل قوی، محکم و منطقی اثبات نمایید، چیست؟

 

اگر کسی متن ما را نخواند، همه چیز را از دست می‌دهیم.

 

نقطه کلیدی در مجاب کردن مخاطب به مطالعه این است که بتوانیم به محض خواندن یک جمله، او را ترغیب نماییم تا جمله بعدی را نیز بخواند. به عبارت دیگر چگونگی بیان شما تعیین‌کننده نحوه تاثیرگذاری شما می‌باشد.

 

تا زمانی که من شما را به مطالعه ادامه این متن مجاب می‌کنم، استراتژی دقیق به کار برده شده در اینجا را به شما نخواهم گفت. استفاده از این روش ساده شاید در اینجا کارساز ‌باشد ولی در بلندمدت جوابگو نخواهد بود.

 

امیدوارم در ادامه با این وبلاگ همراه باشید تا مطالب و جزئیات بیشتری از این شغل بسیار جذاب و پردرآمد را برایتان بازگو نمایم.

 

منبع

 

مطالب مرتبط:

انواع تیتر اصلی در کپی‌رایتینگ

انتخاب تیترهای نتیجه‌بخش در کپی‌رایتینگ

چگونه یک تیتر عالی بنویسیم؟

ساختار یک متن (کپی‌رایتینگ) ترغیب‌کننده

در کپی‌رایتینگ از مزایای واقعی محصول استفاده کنید!

نحوه تعیین مزایای واقعی محصول در کپی‌رایتینگ

اهمیت ارائه پیشنهاد در کپی‌رایتینگ

مفید بودن این نوشته را تضمین می‌کنیم!

۷ تکنیک مفید کپی‌رایتینگ

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

4 دیدگاه

  1. سلام آقای قربانی؛
    چند ماهی هست که نوشته‌های شما در زمینه کپی رایتینگ و معرفی کتاب را به طور کامل مطالعه می‌کنم. ممنونم از اینکه به موضوع کپی رایتینگ می‌پردازید. سعی می‌کنم اینجا را همانند یک مدرسه کپی رایتینگ در نظر بگیرم و تداعی‌های خودم را در زیر تمام مطالب بصورت کامنت، قید کنم.
    اما در مورد کپی رایتینگ و مهارت‌های لازم برای تبدیل به یک کپی رایتر:
    -تسلط بر بازاریابی عصبی
    -روانشناسی و شناخت مشتری (پرسونا)
    -متقاعد سازی (چالدینی)
    -شاخت کلی صنعت تبلیغات

    با احترام
    یعقوب دلیجه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *