تیتر اصلی معرف محتوای شماست

تیتر اصلی

تیتر اصلی

تیتر اصلی مهم‌ترین بخش نوشته و درواقع دروازه اصلی ورود مخاطب به درون محتوای شماست. اگر محتوا پادشاه است، تیتر اصلی به‌منزله تاج پادشاه است و اگر این تاج با دقت، ظرافت و نگاهی جامع انتخاب نشود، چه‌بسا کل زحمات شما که صرف نوشتن محتوایی عالی و پربار شده، به هدر برود و مخاطب برای ادامه مطالعه متقاعد نشود.

با توجه به اهمیت تیتر در تولید محتوا و همچنین علاقه خودم به کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن، مطالعاتی را در این زمینه انجام داده‌ام که سعی می‌کنم، خلاصه‌ای از آموخته‌هایم را در اینجا ارائه دهم.

قبلاً در بخش «تکنیک‌های کپی‌رایتینگ و مهارت‌های یک کپی‌رایتر» در مطالبی با عناوین «انواع تیتر اصلی در کپی‌رایتینگ»، «انتخاب تیترهای نتیجه‌بخش در کپی‌رایتینگ» و «چگونه یک تیتر عالی بنویسیم؟» در مورد تیتر نویسی به‌عنوان کپی‌رایتر و اهمیت آن در تبلیغ‌نویسی به نقل از کپی‌بلاگر نوشته‌ام. در این مطلب قصد دارم تا از دیدگاهی کلی‌تر و جامع‌تر به این موضوع بپردازم.

ما وقتی یک نوشته‌ای را در فضای مجازی پر از محتواهای متنوع و مختلف منتشر می‌کنیم، مراجعه‌کننده اولین متنی که با آن مواجه می‌شود، تیتر اصلی نوشته است؛ بنابراین تیتر اصلی به‌منزله ویترین نوشته ما عمل کرده و موجبات هدایت خواننده به متن اصلی و یا منصرف شدن او از ادامه متن را فراهم می‌کند. لذا لازم است ما به‌عنوان تولیدکننده محتوا توجه کافی به این موضوع داشته و مواردی را در این زمینه رعایت کنیم که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم.

تیتر اصلی باید به‌خوبی نشانگر موضوع اصلی نوشته باشد

بر این اساس لازم است که مخاطب بامطالعه تیتر اصلی به موضوع اصلی نوشته پی برده و با توجه به علاقه و تمایل خود نسبت به مطالعه ادامه متن تصمیم بگیرد. درواقع تیتر اصلی برای خوانندگان سرنخی در مورد موضوع اصلی نوشته می‌دهد و اگر نتواند این وظیفه و نقش را به‌خوبی ایفا نماید، هدف اولیه را برآورده نکرده و باعث انصراف فرد از ادامه مطالعه خواهد شد.

تیتر اصلی باید ساده و واضح باشد

توصیه‌ای که در مورد تولید محتوا وجود دارد و بسیار هم مهم است، اصل ساده‌نویسی و وضوح نوشته است. در خصوص تیتر اصلی باید توجه دوچندان به این توصیه شود. تیتر هرچقدر ساده باشد، فهم و درک آن توسط مخاطب آسان‌تر شده و باعث می‌شود با سرعت بیشتر و در زمان کمتری متوجه محتوا و هدف اصلی آن شود.

شاید بهترین الگو برای انتخاب تیترهای اثربخش و ساده، کتاب‌ها باشند. ما وقتی به کتاب‌فروشی مراجعه می‌کنیم، بسیاری از اوقات با مشاهده عنوان کتاب در قفسه‌ها به‌سرعت متوجه موضوع آن شده و با ورق زدن آن در مورد خرید تصمیم می‌گیریم. البته در انتخاب تیتر کتاب هم اگر نویسنده عملکرد درستی نداشته باشد، امکان دارد به خاطر همین یک اشتباه کوچک و باوجود دارا بودن محتوای بسیار خوب، کتاب سال‌ها در قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها خاک بخورد و کسی به سمت آن نرود.

 تیتر اصلی

در انتخاب تیتر اصلی ملاحظات سئو در نظر گرفته شود

نکته مهمی که نبایستی در هنگام انتخاب تیتر اصلی فراموش کنیم، بحث سئو و بهینه‌سازی تیتر برای موتورهای جستجو است. رعایت این اصل باعث بهبود رتبه نوشته در نتایج موتورهای جستجو و هدایت ترافیک زیادی از خوانندگان به سمت وب‌سایت ما خواهد شد.

ازجمله موارد کلی که لازم است در تیتر نویسی از منظر سئو رعایت شود عبارت‌اند از:

خاص بودن

عناوین و تیتر هر محتوا بر روی وب‌سایت بایستی منحصربه‌فرد و خاص باشند. در صورت تشابه دو یا چند تیتر مطالب مستقل در یک دامنه، این کار باعث تنزل رتبه در موتورهای جستجو خواهد شد.

متناسب بودن

تیترهای اصلی و فرعی باید ازنظر معنایی و محتوایی کاملاً متناسب با موضوع اصلی و مطالب نوشته‌شده انتخاب شوند.

استفاده از کلمات کلیدی

انتخاب کلمات کلیدی مناسب و استفاده از آن در تیتر اصلی تأثیر زیادی در نتایج موتورهای جستجو خواهد داشت.

طول تیتر مناسب

یکی از ملاحظات مهم مناسب‌سازی تیتر برای موتورهای جستجو، طول مناسب آن است. بسیاری از موتورهای جستجو حدود ۶۰ کاراکتر را نمایش می‌دهند و اگر طول تیتر انتخابی شما زیر این مقدار باشد، به‌صورت کامل نمایش داده می‌شود، در غیر این صورت هرچقدر طولانی‌تر از این مقدار باشد، بریده‌شده و به‌صورت کامل قابل‌خواندن توسط مخاطبین در موتورهای جستجو نخواهد بود.

برای مطالعه بیشتر در مورد سئو می‌توانید به مقاله «۱۵ توصیه برای سئو در بازاریابی محتوا» مراجعه کنید.

توجه به‌عنوان صفحه و تیترهای فرعی

علاوه بر تیترهای اصلی عناوین صفحات و تیترهای فرعی هم تأثیر قابل‌توجهی در ارائه اطلاعات به مخاطبین و همچنین افزایش میزان رضایت خوانندگان محتوای شما خواهد داشت؛ بنابراین لازم است در این خصوص هم عملکرد درستی داشته باشید و بهتر است توصیه‌های ارائه‌شده در مورد تیتر اصلی، در خصوص این بخش‌های نوشته هم موردتوجه قرار گیرد.

 

مطالب مرتبط:

۱۰ روش ایده پردازی برای وبلاگ نویسی

توسعه برند شخصی با وبلاگ نویسی

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *