۱۵ توصیه برای سئو در بازاریابی محتوا

وبلاگ‌نویسان حرفه‌ای

بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا همان سئو (SEO)، یکی از موارد مهم در بحث بازاریابی محتوا می‌باشد. با توجه به حیاتی بودن این موضوع و گستردگی آن قصد داریم تا در این مقاله چند توصیه برای سئو در بازاریابی محتوا ارائه کنیم که بعضی از وب‌سایت‌های شرکت‌های بزرگ هم گاها از این موارد غافل شده‌اند و اشتباهات فاحشی در بازاریابی محتوای خود مرتکب می‌شوند.

۱. انتخاب کلمات کلیدی

انتخاب کلمات و عبارات کلیدی حوزه‌ای از سئو است که به راحتی می‌تواند باعث سردرگمی و خطای تولیدکننده محتوا شود. رقابت بر سر عبارات کلید در فضای وب آنقدر سخت و دشوار شده است که ممکن است وب‌سایت شما اصلاً در رتبه‌بندی نتایج موتورهای جستجو دیده نشود. شاید مدت‌ها منتظر بمانید و کسی برای عبارت کلیدی موردنظرتان به وب‌سایت شما مراجعه نکند. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی و در ابتدای کار بهتر است بیشتر بر روی کلمات و عبارات کلیدی مرتبط غیرمتداول متمرکز شوید.

شما می‌توانید با بررسی حجم جستجوی انجام گرفته در گوگل در طی یک ماه، عبارت کلیدی مدنظر خودتان را بیابید. در ابتدا سعی کنید بر روی عبارات و کلماتی کار کنید که حجم جستجوی انجام گرفته برای آن کم است.

توصیه های مهم برای سئو

بهتر است بجای اینکه بر روی یک عبارت کلیدی مهم و متداول کار کنید و در صفحه چندم جستجوهای گوگل قرار بگیرید، بر روی یک عبارت کلیدی کمتر متداول کار کنید و در جستجو برای آن عبارت در صفحه اول جستجوهای گوگل باشید.

برای مثال تمرکز بر روی عبارت کلیدی که در ماه حدود ۳۰۰ جستجو برای آن انجام می‌شود خیلی بهتر از کار بر روی عبارت کلیدی است که ماهی بالای ۱۰۰۰۰ جستجو برای آن صورت می‌گیرد.

البته به مرور و در ادامه کار می‌توانید کار بر روی عبارات کلیدی مهم‌تر و متداول‌تر را شروع کنید ولی سعی کنید در این کار عجله نکنید.

توصیه ما این است که وقتی شما در مورد یک عبارت کلیدی که ماهی حدوداً ۱۰۰ جستجو در مورد آن انجام می‌شود نمی‌توانید در صدر قرار بگیرید، در پی عبارت‌های با حجم جستجوی بالای ۳۰۰۰ نباشید.

۲. صفحاتی که کلمات کلیدی زیادی دارند

صفحه اصلی وب‌سایت شما حاوی صدها کلمه کلیدی است. چون این صفحه بیشترین قدرت و تسلط را نسبت به سایر صفحات دارد.

یک عبارت کلیدی در صورتی که یک صفحه داخلی برای آن بهینه شود، این قابلیت را دارد که در گوگل رتبه بهتری بگیرد.

یکی از نکات مهم در طراحی صفحات داخلی وب‌سایت برای یک کلمه یا عبارت کلیدی به کار بردن آن کلمه یا عبارت در عنوان اصلی و آدرس URL می‌باشد؛ بنابراین سعی کنید این نکته را در تمام صفحات وب‌سایت‌تان به خوبی و با در نظر گرفتن اصول مربوطه رعایت کنید.

۳. ایجاد درگیری ذهنی

موتورهای جستجو نظیر گوگل دوست دارند که کاربران یک تجربه خوب داشته باشند. اگر افراد بعد از مراجعه به وب‌سایت شما بلافاصله آن را ترک کرده، زمان زیادی را در وب‌سایت شما توقف نکنند و شروع به انجام جستجوی جدید بکنند، موتورهای جستجو این کار را نشانه نامناسب بودن محتوای وب‌سایت شما تلقی کرده و امتیاز منفی به آن می‌دهند. این موضوع تأثیر زیادی بر رتبه‌بندی وب‌سایت‌تان در موتورهای جستجو دارد. مدت زمان حضور مراجعه‌کننده در یک صفحهٔ خاص، تأثیر زیادی در سئوی بازاریابی محتوا دارد.

بهبود سئوی وبسایت

در عمل شما از مخاطبین می‌خواهید که به صفحات دیگر وب‌سایت شما سر بزنند و محتوای شما را مورد بازدید قرار دهند؛ اما ممکن است آن صفحات به خوبی طراحی نشده و یا محتوای مناسبی نداشته باشند.

این نوع اتفاقات زیاد رخ می‌دهند و لازم است اقدامات مناسب و مؤثر را برای بالا بردن زمان حضور مخاطب در صفحات مختلف انجام دهید.

۴. تیترهای محتوا

بهتر است برای شناسایی متن‌های مهم یک تگ H1 به عنوان تیتر محتوای صفحه مربوطه تعیین و استفاده شود.

متاسفانه بسیاری از اوقات تیترها عبارات کلیدی استراتژیک را شامل نمی‌شوند. توصیه می‌شود در انتخاب تیتر اصلی محتوا دقت کافی را به عمل آورده و بهترین و بهینه‌ترین تیتر را برای صفحات وب‌سایتتان انتخاب کنید.

۵. عنوان صفحه سئو

این موضوع که عناوین صفحه سئو (SEO Page Titles) شامل عبارات کلیدی مرتبط باشد، بسیار اهمیت دارد. گاهی اوقات کلمات استفاده شده در عنوان به خوبی در محتوا توضیح داده نمی‌شوند.

برندها معمولاً به صورت مکرر اسم خود را در عناوین اصلی تکرار می‌کنند و این باعث محدود شدن استفاده از سایر کلمات کلیدی می‌شود. بعضی اوقات نیز کلمات یکسان تکرار می‌شوند.

برای بهبود سئوی سایت لازم است دقت و توجه کافی نسبت به این موضوع به عمل آمده و از چنین اقداماتی پرهیز شود.

۶. نامگذاری تصاویر متن

با توجه به تجربیات زیادی که در زمینه سئو وجود دارد و همچنین انواع مختلف جستجو که توسط افراد گوناگون در فضای وب انجام می‌شود، بهتر است تصاویر را بعد از انتخاب کلمات کلیدی نامگذاری کرده و از آن کلمات در نامگذاری تصاویر استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود در بین کلمات از خط تیره استفاده کنید.

۷. متن جایگزین تصاویر

بسیاری از اوقات بازاریابان و تولیدکنندکان محتوا در قسمت متن جایگزین تصویر (Image Alternative(Alt) Text) یک توضیح کوتاه برای موتورهای جستجو نمی‌نویسند. این قسمت را حتماً تکمیل کنید.

۸. لینک‌های داخلی

وجود لینک‌های داخلی که به دیگر صفحات وب‌سایت ارجاع می‌دهند برای موتورهای جستجو مهم و حائز اهمیت می‌باشد. سعی کنید صفحات مرتبط وب‌سایت خود را با استفاده از لینک‌های داخلی به هم مرتبط کنید. این کار را می‌توانید در بین پاراگراف‌های متن اصلی انجام دهید.

۹. دعوت به اقدام

استفاده از تاکتیک‌های سئو برای به دست آوردن رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو بدون استفاده از تکنیک‌های دعوت به اقدام (Call to Action) بسیار اشتباه است. چون نتیجه‌ای عملی در پی نخواهد داشت. ولی بسیاری از افراد این اشتباه را مرتکب می‌شوند.

بهتر کردن سئوی سایت

سئو بایستی یک بخش از بازاریابی محتوا باشد. بنابراین سعی کنید موارد دعوت به اقدام وب‌سایت‌تان بر اساس اصول و با رعایت نکات مهم صورت گیرد تا در نهایت زحماتتان به نتیجه منجر گردد.

۱۰. لینک‌های مشکل‌دار

لینک‌هایی که مشکل دارند و درست کار نمی‌کنند (Broken Links) را در وبسایت خود ردیابی و مشکل آنها را رفع کنید.

این مشکلات به دلیل اشتباه در لینک دادن و یا محتوای حذف شده به وجود می‌آید. لینک‌های معیوب بر نتایج موتورهای جستجو تأثیر داشته و باعث مراجعه کاربران به وب‌سایت‌های رقیب می‌شوند.

۱۱. صفحات ۴۰۴ سفارشی شده

 بهتر کردن سئوی سایت

به وجود آمدن لینک مشکل‌دار در وب‌سایت اجتناب‌ناپذیر است ولی وب‌سایت شما بایستی شامل صفحات ۴۰۴ سفارشی شده (Custom 404 Pages) باشند که مراجعین را به صفحات پرطرفدار و یا محتوای مرتبط با موضوع مورد جستجو هدایت کنند تا باعث نارضایتی و از دست رفتن مخاطب نشود.

۱۲. بک‌لینک‌های ناخواسته

با توجه به این نکته که موتورهای جستجو امتیاز بالایی برای لینک از سایر وب‌سایت‌های باکیفیت و پرمخاطب به وب‌سایت شما می‌دهند، لذا بهتر است بک‌لینک‌های (Backlink) بیشتری از سایت‌های معتبر گرفته شود تا رتبه در موتورهای جستجو بهبود یابد.

ولی بایستی مراقب بک‌لینک‌هایی که بدون اطلاع و خواست شما از بعضی صفحات نامعتبر به وب‌سایت‌تان داده می‌شوند، باشید.

در Google Search Console تنظیماتی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

۱۳. URL 

بهتر است از عبارات و کلمات کلیدی در آدرس URL خود استفاده کنید. ولی سعی کنید آدرس صفحات وب‌سایت‌تان کوتاه و در حد ۳ تا ۵ کلمه باشد. URL طولانی ممکن است توسط موتورهای جستجو به عنوان اسپم تشخیص داده شده و آن صفحه از لیست کلمات کلیدی مد نظرتان حذف شود.

۱۴. اسم دامنه

وجود کلمه کلیدی در اسم دامنه می‌تواند مفید باشد. البته بهتر است از فرصت‌ها و تکنیک‌های بهتری استفاده کنید.

ترکیب و یکپارچگی بین URL صفحه، عنوان صفحه سئو، تیتر محتوا و کل محتوا عملاً کار سختی است و نیاز به کار زیادی دارد ولی درنهایت به نتایج خوبی منتهی خواهد شد.

۱۵. ایجاد محتوای جدید

وقت خودتان را بیش‌ازحد صرف فرایندهای متداول برنامه‌ریزی محتوا و یا فرایندهای سئو بر روی صفحات قدیمی وب‌سایتتان نکنید.

بعدازاینکه وب‌سایت خودتان را برای سئو به‌روز کردید، بهتر است که آن را توسعه دهید. صفحات جدیدی بسازید که بتوانید همه‌چیز را از ابتدا انجام دهید. این کار را با محتواهای طولانی (شاید هزارکلمه‌ای) انجام دهید.

URL ها، عناوین صفحه سئو و تیترهای H1 مناسب استفاده کنید و لینک‌های صفحات محبوبتان را در میانه محتوا قرار دهید.

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید وب‌سایت و محتوای شما در موتورهای جستجو دیده شده و مورداستفاده قرار بگیرند، بهتر است امکانات موجود را موردتوجه قرار داده و استفاده کنید.

موارد گفته‌شده تنها توصیه‌هایی ساده و ابتدایی برای بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو (سئو) بودند که می‌توانند کمک شایانی به بهبود محتوای وب‌سایت برای دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو بکنند.

پی‌نوشت: بسیاری از این ملاحظات و تذکر در مورد آن‌ها توسط افزونه سئوی Yoast در وب‌سایت‌های ساخته‌شده با وردپرس انجام می‌شود.

 

منبع

 

مطالب مرتبط:

ارتقای کسب و کارهای مبتنی بر تولید محتوا

راه‌اندازی کسب و کار با بازاریابی محتوا

بازبینی محتوا: پنج گام ضروری

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *