نکته‌ای مهم و اثربخش در یافتن ایده برای نوشتن

در هر رشته و زمینه‌ای که در حال وبلاگ نویسی و تولید محتوا باشید، احتمالا یافتن ایده برای نوشتن از آن، یکی از موانع بزرگ پیش روی شماست. ایده‌ای که برایتان جذاب باشد، برای خواننده ترغیب‌کننده باشد و همچنین حرفی برای گفتن و نوشتن در مورد آن داشته باشید.

گاهی اوقات شما دنبال تک ایده دوست‌داشتنی هستید و تمام کارتان لنگ آن یک موضوع است. فقط اگر بتوانید آن یک علامت سؤال را از ذهنتان حذف کنید، موتور نوشتنتان روشن خواهد شد و نوشتن برایتان بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

اما مشکل همین‌جاست. همین هدف‌گذاری، همین تلاش برای یافتن یک ایده، همین قانع بودن به یک موضوع. احتمالا این مسئله بزرگ‌ترین مانع پیش روی شماست. اگر شما به جای یک ایده به دنبال چندده ایده باشید، شاید مشکلتان خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کنید حل شود و موانع سریع‌تر از پیش رویتان برداشته شوند.

حال چه تفاوتی میان یافتن یک ایده و یافتن چندین ایده برای نوشتن وجود دارد؟ اصلاً وقتی یافتن یک ایده برایتان دشوار است، چطور می‌شود یافتن چند ده ایده کار شما را آسان‌تر کند؟

در ادامه تفاوت یافتن یک ایده و یافتن چندین ایده برای نوشتن و چگونگی تسهیل کار با افزایش تعداد ایده‌های هدف را توضیح خواهم داد.

۱. هدف

در یافتن یک ایده برای نوشتن، هدف شما یافتن بهترین و ایده‌آل‌ترین ایده است ولی در یافتن چندین ایده برای نوشتن، هدف شما صرفاً ایده‌پردازی و ثبت ایده‌هاست. این موضوع یک مانع بزرگ را از پیش پای شما برخواهد داشت.

وقتی که به دنبال بهترین باشید و وسواس به خرج دهید، ذهنتان ناخودآگاه عقیم خواهد شد و هیچ زایش فکری صورت نخواهد گرفت.

۲. امید

در هنگام یافتن یک ایده خوب برای نوشتن، وقتی که چند ایده اولیه با ذهن انتقادی شما مواجه و حذف شوند، لحظه به لحظه ناامیدی بر ذهن شما حاکم می‌شود و مغز کم‌کم انگیزه خود را برای رسیدن به موفقیت از دست می‌دهد و این اتفاق باعث می‌شود که تلاش‌ها در ادامه راه چندان جدی نباشند و در نتیجه انرژی زیادی از شما گرفته شود، بدون اینکه هیچ خروجی به‌دردبخوری داشته باشید؛ در حالی که در هنگام یافتن چندین ایده و ثبت بی‌ملاحظه و بدون توقف آنها، ذهن ناخودآگاه تهییج می‌شود و مدام انگیزه بیشتری برای خلق ایده‌های بهتر پیدا می‌کند. در نهایت این موضوع باعث شکل‌گیری ایده‌های بیشتر و جذاب‌تر خواهد شد.

۳. شکل گرفتن جریان ایده‌پردازی

هر ورزشکار حرفه‌ای قبل از شروع به ورزش جدی، عضلات خود را گرم می‌کند تا آماده تنش و فشار حاصل از ورزش سنگین شوند و احتمال آسیب‌دیدگی در حین انجام ورزش اصلی کاهش یابد. تلاش برای یافتن بهترین ایده بدون ثبت ایده‌های متعدد، همچون شروع به ورزش حرفه‌ای بدون انجام نرمش و گرم کردن عضلات است. از این رو ذهن آن قدرت و انرژی لازم را نداشته و روند ایده‌پردازی چندان مفید و مؤثر نخواهد بود.

با توجه به همه دلایلی که گفته شد، بهتر است همواره دفترچه‌ای دم دست داشته باشید و هر ایده و موضوعی که به ذهنتان می‌رسد را بلافاصله ثبت کنید. اولین و مهم‌ترین گام در نوشتن منظم، ثبت کردن و جمع‌آوری ایده‌هاست. بهتر است در ابتدای کار به هیچ وجه به غربال کردن و حذف ایده‌های به‌دردنخور فکر نکنید. فرصت برای حذف آنها بسیار است.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

عادات نوشتاری ست گادین (ست گودین) و روش نویسندگی او

دلیلی برای نداشتن وبلاگ | شاید نظرات و دیدگاههایم در آینده تغییر کنند

کدام یک بهتر است؟ وبلاگ نویسی یا نوشتن در اینستاگرام ؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *