سؤال از دن اریلی | انتخاب کلمات در نوشتن پیام تشکر و سپاسگزاری

معمولاً وقتی در موقعیت‌های مختلف هدیه یا لطفی از فردی دیگر دریافت می‌کنیم، ساده‌ترین روش برای تشکر و قدردانی از او، ارسال یک پیام تشکر و سپاسگزاری هست. اما بسیاری از اوقات ما در چنین موقعیت‌هایی دچار وسواس و نگرانی از بابت انتخاب کلمات و نوشتن مناسب‌ترین پیام می‌شویم و در نهایت هم یا یک پیام کپی شده ارسال می‌کنیم و یا از فرستادن پیام منصرف می‌شویم. اما به نظر می‌رسد در چنین مواقعی بهترین کار، نوشتن و ارسال پیام شخصی با کلمات و واژگان خودمان باشد. دن اریلی دلیل بهتر بودن این روش را با اشاره به یک تحقیق علمی شرح داده است.

پرسش

دن عزیز،

من به خوبی می‌دانم که باید برای هدیه‌های دریافتی در تعطیلات عید، پیام تشکر و سپاسگزاری ارسال کنم اما در نوشتن چنین متن‌هایی خیلی بد عمل می‌کنم. معمولاً وقتی این کار تمام می‌شود، کلی کارت تشکر خراب روی دستم مانده که روی آنها چندین و چند بار پیام‌هایی را بازنویسی کرده‌ام که ریاکارانه و غیرصادقانه به نظر می‌رسند. اکنون با حیرت به این موضوع فکر می‌کنم که آیا اصلاً این تلاش‌ها ارزشش را دارند؟

پاسخ

با همان یادداشت‌های تشکر و سپاسگزاری خودت ادامه بده! ابراز تشکر بسیار ارزشمندتر و آسان‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنی.

آنچه تو تجربه می‌کنی مشکل انتخاب نوع نگاه به موضوع هست. بسیاری از افراد مثل تو در هنگام یافتن کلمات درست برای اظهار تشکر، در مورد اینکه آیا پیام تشکرشان صادقانه هست یا نه، نگرانی زیادی دارند. اگرچه مخاطبان این پیام‌ها، هر نوع تشکری را ارزشمند می‌دانند و بیشتر از اینکه حواسشان به کیفیت پیام باشد، به صمیمیت آن توجه می‌کنند.

برای مطالعه در مورد این «درجه‌بندی نادرست پیام تشکر»، محققان از مردم خواستند تا پیام تشکری بنویسند و پیش‌بینی کنند که فکر می‌کنند دریافت این پیام تشکر با چه کیفیتی صورت خواهد گرفت. سپس از دریافت‌کنندگان پیام‌ها خواستند که میزان تأثیرگذاری پیام‌ها را گزارش کنند. ارسال‌کنندگان پیام تشکر میزان شادمانی دریافت‌کنندگان پیام را سه از پنج پیش‌بینی کرده بودند. در حالی که گیرندگان پیام میزان شادمانی خود را از دریافت این پیام‌ها به صورت متوسط چهارونیم از پنج اعلام کردند.

چون ما میزان خوشحالی افراد از بابت دریافت پیام تشکر را خیلی دست‌کم می‌گیریم، این اجازه را می‌دهیم که نگرانی‌های غیرضروری مانع از ارسال پیام تشکر شوند. شاید بهترین راه برای انگیزه دادن به خودمان برای نوشتن پیام‌های تشکر، تجربه کردن دریافت آنها باشد—که در این مورد اجازه بده من به خاطر اینکه این سؤال را برای من فرستادی از تو تشکر کنم.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | برقراری ارتباطات بهتر با پرسیدن سؤالات متفاوت

سؤال از دن اریلی | ترغیب به اقدام از طریق پاداش یا ایجاد کمبود؟

سؤال از دن اریلی | عجله در پاسخ به پیام های دریافتی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *