سؤال از دن اریلی | هزینه‌های پیش‌بینی نشده یک تجربه عالی

گاهی اوقات انتخاب برخی از گزینه‌ها که اتفاقاً گزینه‌های جذابی هم به نظر می‌رسند، عقلانی‌ترین و بهینه‌ترین انتخاب ممکن به نظر می‌رسند. اما بر اساس تحقیقات صورت گرفته، همیشه هم اینطور نیست. برای مثال شاید انتخاب یک تجربه عالی انفرادی وقتی که همراه یک تیم هستید، انتخاب چندان بهینه‌ای نبوده و هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ای با خود به همراه داشته باشد. دن اریلی به یک سؤال در این خصوص پاسخ داده است.

پرسش

دن عزیز،

در پروازی که قرار بود برای انجام یک مأموریت کاری داشته باشیم، به یکی از اعضای جدید تیم پیشنهاد ارتقای (کلاس پروازی) رایگان داده شد. اما او آن را نپذیرفت. چرا یک نفر در دنیا باید چنین پیشنهادی را رد کند؟

پاسخ

نشستن در یک کابین ارتقایافته با فضای بیشتری برای پاها و نوشیدنی‌های رایگان، مطمئناً یک مسافرت لذت‌بخش به نظر می‌رسد. اما ممکن است ماندن در کنار تیم برای همکار شما اهمیت بالاتری داشته باشد؛ به خصوص اینکه او عضو جدید بوده و شاید بتوان به او حق داد.

در سال ۲۰۱۴، محققان یک مقاله با عنوان «هزینه‌های پیش‌بینی نشده یک تجربه عالی» منتشر کردند که در آن نشان داده شده بود در حالی که تجربیاتی خاص ممکن است به تنهایی شگفت‌انگیز باشند، اما زمانی که با همه اعضای گروه اجتماعی به اشتراک گذاشته نشوند، می‌توانند تأثیر منفی با خود به همراه داشته باشند. محققان کشف کردند وقتی افراد تجارب شگفت‌انگیز خود را برای اعضای گروه اجتماعی خود تعریف می‌کردند، اغلب از نتایج اجتماعی رنج می‌برند و گاهی حتی احساسی بدتر از کسانی داشتند که اصلاً تجارب عالی نداشتند.

مطمئناً شما مجبور نیستید فرصت‌های موجود برای داشتن تجربیات عالی را رد کنید. اما وقتی با یک گروه از همکاران جدید مسافرت می‌کنید، شاید عضو تیم شما دلیلی برای مشغولیت ذهنی خود برای انتخاب بهینه میان لذت یک ارتقا و هزینه اجتماعی احتمالی داشته باشد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | سختگیری یا آسان‌گیری در پیگیری اهداف؟

سؤال از دن اریلی | توصیه‌ای برای موفقیت در رعایت رژیم غذایی

سؤال از دن اریلی | غلبه بر چالش بیداری در صبح زود

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *