سؤال از دن اریلی | چالش یافتن متعهدترین افراد

در موقعیت‌های مختلف نظیر استخدام افراد یا تشکیل گروه‌ها یا تیمهایی برای انجام کاری مشخص و دستیابی به هدفی خاص، یکی از چالش‌ها یافتن متعهدترین افراد برای همراه شدن با ما در مسیر تعیین‌شده هست. اما این کار آنقدرها هم که به نظر می‌رسد کار آسانی نیست و امکان دارد با در پیش گرفتن یک روش یا معیاری اشتباه باعث به دردسر افتادن خودمان شویم. دن اریلی به پرسش یکی از مخاطبان خود در این خصوص پاسخ داده است.

پرسش

دن عزیز،

من در حال تشکیل یک باشگاه کتابخوانی با همسایگان خودم هستم و می‌خواهم مطمئن شوم که متعهدترین افراد عضو باشگاه می‌شوند. پس تصمیم گرفتم که جلسات باشگاه کمی دورتر از اطراف محل زندگی‌مان تشکیل شود یا اینکه جلسات هفتگی روزهای شنبه صبح زود برگزار شود. آیا این روش می‌تواند این اطمینان را به وجود آورد که خوانندگان موردنظرم را با خودم همراه کنم؟

پاسخ

من زمانی که شروع به تدریس کردم، با چنین چالشی مواجه بودم. من می‌خواستم فقط دانشجویان متعهد با من درس بردارند، پس تصمیم گرفتم کلاس‌ها را ساعت ۸ صبح برگزار کنم. منطقم هم این بود که فقط باانگیزه‌ترین دانشجویان برای چنین کلاسی ثبت‌نام خواهند کرد. بعد از گذشت دو هفته متوجه شدم که من اشتباه می‌کردم. حدود نیمی از دانشجویان که اصلاً سر کلاس نیامدند و اکثر آنهایی هم که می‌آمدند، سر کلاس خوابشان می‌برد.

این اتفاق نشانگر آن بود که روش من نتیجه عکس داده: به جای گرفتن دانشجویان موردنظر، من آن دانشجویانی را جذب کردم که نتوانسته بودند به موقع برای انتخاب واحد بیدار شوند تا کلاس‌هایی را انتخاب کنند که در ساعت‌های بهتری برگزار می‌شدند.

این مشکل کلی همان چیزی است که به آن انتخاب ناسازگار گفته می‌شود، که در آن افرادی جذب می‌شوند که ما کمترین تمایل را به جذب آنان داریم.

پس، در حالی که به روش مدنظر خودت برای جذب متعهدترین خوانندگان فکر می‌کنی، این مسئله را هم در نظر بگیر که روش تو باعث جذب کسانی نشود که آخر هفته‌ها هیچ دوستی ندارند یا کاری برای انجام دادن برایشان وجود ندارد. اگر پیش رفتی و این کار را انجام دادی، من را هم از نتیجه کار باخبر کن.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | تأثیر حضور جمعیت و قدرت هنجارها

سؤال از دن اریلی | برقراری ارتباطات بهتر با پرسیدن سؤالات متفاوت

سؤال از دن اریلی | چگونه از دوستان بابت لطف بزرگشان تشکر کنم؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *