سؤال از دن اریلی | جستجو برای یافتن بهترین رستوران شهر

سؤالاتی که از دن اریلی می‌شود و پاسخی که به آنها داده می‌شود، علاوه بر ظاهر و پوسته بیرونی سؤالات و جواب‌ها، نکات و مفاهیم جالب و آموزنده‌ای در دل خود دارند که می‌توانند در موقعیت‌هایی متفاوت‌تر از موقعیت گفته شده آموزنده بوده و به کار گرفته شوند. از جمله این موارد می‌توان به پرسش و پاسخ حاضر اشاره کرد که دن اریلی در پاسخ به سؤال مخاطب خود به نکته جالبی اشاره می‌کند.

پرسش

دن عزیز،

من به خاطر شغلم زیاد به مسافرت می‌روم و مشتاق یافتن بهترین مکان‌ها برای خورن غذا در شهرهایی که از آنها بازدید می‌کنم، هستم. در حالت عادی من از یک اَپ برای محدود کردن گزینه‌های خودم براساس رأی‌هایی که دیگران داده‌اند، استفاده می‌کنم. در حالی که با این روش موفق شده‌ام غذاهای خوب زیادی پیدا کنم اما تا به حال غذای عالی پیدا نکرده‌ام. پیشنهاد تو برای یافتن بهترین رستوران‌ها در مسیر مسافرت چیست؟

پاسخ

از آنجایی که امتیاز رستوران‌ها مانع از انتخاب جاهای بد برای خوردن غذا می‌شوند، برای شروع خوب هست. اما این روش برای محدود کردن گزینه‌ها با هدف یافتن بهترین رستوران، چندان کمک‌کننده نخواهد بود. چون وقتی مردم نظرات خوبی ثبت می‌کنند، دوست ندارند که نکات منفی را اعلام کنند. همین عامل باعث می‌شود تشخیص رستوران‌های عالی از رستوران‌های خوب کاری سخت باشد. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که حدود ۸۰ درصد نظرات در مورد رستوران‌ها چهار یا پنج ستاره بوده‌اند.

این سوگیری مثبت باعث می‌شود امتیازدهی بر اساس ستاره برای دستیابی به هدفی که تو داری، چندان مفید نباشد. اما محققان یک پیش‌بینی کننده بهتر برای احساسات پشت نظرات ثبت‌شده پیدا کرده‌اند. برای مثال، شاید روش بهتر این باشد که تو دنبال نظراتی بگردی که در آنها از کلمات نشانگر احساسات همچون «فریبنده» به جای «عالی» برای توصیف تجربیات استفاده شده باشد.

با این حال، بهترین گزینه احتمالاً پرسش از فردی همچون یک دربان باشد که شهر را به خوبی می‌شناسد. خِرَد فرد محلی مطلع اغلب می‌تواند بهتر از خِرَد تعداد زیادی از افراد باشد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | چالش یافتن متعهدترین افراد

سؤال از دن اریلی | توصیه‌ای برای موفقیت در رعایت رژیم غذایی

سؤال از دن اریلی | برقراری ارتباطات بهتر با پرسیدن سؤالات متفاوت

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *