سؤال از دن اریلی | روشی برای مدیریت حضور در شبکه‌های اجتماعی

از جمله مشکلات ظاهراً غیر قابل کنترل بسیاری از افراد در زندگی‌های مدرن امروزی، حضور افراطی در شبکه‌های اجتماعی و نداشتن مدیریت بر این فعالیت است. دن اریلی در پاسخ به سؤال یکی از مخاطبان خود، راه‌حلی برای غلبه بر این مشکل ارائه داده است.

پرسش

دن عزیز،

من در تلاش هستم تا زمان کمتری را با گوشی و در شبکه‌های اجتماعی صرف کنم اما هر بار که تصمیم می‌گیرم تا تنها یک پیام را که دوستی برایم ارسال کرده بخوانم، در دام شبکه اجتماعی می‌افتم و از یک پست به پست بعدی می‌روم. چرا این اتفاق برای من می‌افتد؟

پاسخ

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی طوری طراحی شده‌اند تا مدت زمانی را که ما صرف آنها می‌کنیم حداکثر سازند. یک دلیل که آنها این کار را به خوبی انجام می‌دهند این است که وقتی ما شروع به استفاده از نوع خاصی از محتوا کردیم، اشتهای ما برای مصرف آن نوع از محتوا افزایش می‌یابد.

در یک مطالعه محققان از شرکت‌کنندگان خواستند تا یک موزیک ویدئو را تماشا کنند. نصف شرکت‌کنندگان پنج موزیک‌ویدئوی متفاوت را تماشا کردند در حالی که نصف دیگر فقط یک موزیک‌ویدئو تماشا کردند. سپس از شرکت‌کنندگان پرسیده شد که آیا دوست دارند موزیک‌ویدئوی دیگری را تماشا کنند یا کار متفاوت‌تری انجام انجام دهند. احتمالاً حدس زده باشی که آنهایی که پنج موزیک‌ویدئو تماشا کرده‌اند، از انجام این کار خسته شده و دوست داشته باشند که کار دیگری انجام دهند، اما محققان به نتیجه دیگری رسیدند: شرکت‌کنندگانی که پنج موزیک‌ویدئو دیده بودند بیشتر از کسانی که فقط یک موزیک‌ویدئو تماشا کرده بودند دوست داشتند باز هم موزیک‌ویدئو ببینند.

این همان جایی است که ضرب‌المثل قدیمی در مورد آن صدق می‌کند: اگر ما تصمیم نگیریم، یک نفر دیگر برای ما تصمیم خواهد گرفت. پس اگر می‌خواهی کنترل زمانی را که در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنی، به دست بگیری، بایستی نقش فعالی بازی کنی – برای مثال تنظیم یک تایمر برای ۱۵ دقیقه یا شروع به گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی درست ۱۵ دقیقه قبل از یک جلسه، با این حساب می‌دانی که چه زمانی باید متوقف شوی.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | سختگیری یا آسان‌گیری در پیگیری اهداف؟

سؤال از دن اریلی | تأثیر حضور جمعیت و قدرت هنجارها

سؤال از دن اریلی | برقراری ارتباطات بهتر با پرسیدن سؤالات متفاوت

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *