سؤال از دن اریلی | غلبه بر چالش بیداری در صبح زود

شاید شما هم جزو افرادی باشید که با بیداری به موقع در صبح زود مشکل دارند و این موضوع جزو چالش‌های همیشگی و حل‌نشدنی زندگی‌شان است. به همین خاطر صدای آلارم ساعت اول صبح برای خیلی از افراد یک صدای نه چندان خوشایند است که با شنیدن آن دوست دارند برای چند دقیقه هم که شده بیدار شدن را به تأخیر بیاندازند. بعضی‌ها برای لذت بردن از این چرت چند دقیقه‌ای معمولاً آلارم گوشی خود را برای چند دقیقه زودتر از زمانی که باید بیدار شوند، تنظیم می‌کنند و حسابی از خاموشی موقت آلارم و این چرت چند دقیقه‌ای لذت می‌برند. اما آیا این روش برای بیداری به موقع می‌تواند مفید و کارساز باشد یا روش چندان درستی نیست؟ دن اریلی به این سؤال پاسخ داده است.

پرسش

دن عزیز،

من صبح‌ها برای بیدار شدن مشکل دارم. زنگ ساعتم را تنظیم می‌کنم، اما همیشه دکمه خاموشی موقت را می‌زنم یا آن را به طور کامل خاموش می‌کنم و می‌خوابم. توصیه‌ای در این خصوص داری؟ اگر بخواهم ساعت هفت صبح بیدار شوم، زنگ ساعتم را برای چه ساعتی باید تنظیم کنم و چند بار باید دکمه خاموشی موقت را بزنم؟

پاسخ

آلارم را دقیقاً برای ساعتی تنظیم کن که می‌خواهی بیدار شوی. از آنجایی که تو می‌خواهی روز خودت را راس ساعت ۷ شروع کنی، شاید وسوسه شوی که آلارم را برای کمی زودتر (مثلا ۶:۴۰) تنظیم کنی و چند بار دکمه خاموشی موقت را فشار دهی و تا ساعت ۷ کمی چرت بزنی. شاید هم حتی تا ساعت ۷:۱۵ بخواهی در رختخواب بمانی. اما اگر این استراتژی خاموشی موقت را پیاده کنی، بدن تو نمی‌تواند پاسخ شرطی بین شنیدن صدای آلارم و بیدار شدن را یاد بگیرد.

در اصل، بدن ما وقتی یک قانون واضح برایش وجود داشته باشد عملکرد خیلی بهتری خواهد داشت: وقتی صدای آلارم را شنیدی، از رختخواب برو بیرون. وقتی که ما با دکمه خاموشی موقت آلارم بازی می‌کنیم، بدنمان یک پیام گیج‌کننده دریافت می‌کند: گاهی اوقات صدای بیپ را می‌شنویم و بلند می‌شویم، گاهی این صدا را می‌شنویم و ده دقیقه دیگر در رختخواب می‌مانیم، بعضی وقت‌ها هم تا بیش از بیست دقیقه بعد از شنیدن این صدا در جای خودمان می‌مانیم و چرت می‌زنیم.

پس هر طور شده این کار را انجام بده و به محض اینکه آلارم ساعتت به صدا درآمد از رختخواب خودت بیرون بیا. صادقانه این کار را برای چند ماه انجام بده، در این صورت شرطی شدن عملی می‌شود. این کار شاید در همان ابتدا چندان خوشایند نباشد، اما با گذر زمان نتیجه‌بخش خواهد بود. موفق باشی.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | بار بیش از حد انتخاب

سؤال از دن اریلی | دلیل ترجیح اینترنت به ارتباطات رودررو با دیگران

سؤال از دن اریلی | کمال گرایی افراطی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *