سؤال از دن اریلی | عجله در پاسخ به پیام های دریافتی

با توجه به فراگیر شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی در میان مردم، هر کدام از ما به هر دلیلی امکان دارد در هر ساعتی از روز پیامی از دیگران دریافت کنیم. یکی از چالش‌های افراد می‌تواند زمان پاسخگویی به این پیام‌ها باشد. اینکه کی و با چه فاصله‌ای از دریافت پیام باید به آنها پاسخ دهند. بسیاری از اوقات افراد احساس می‌کنند که باید در اولین فرصت و با بالاترین اولویت به پیام‌ها و ایمیل‌های دیگران پاسخ دهند. در حالی که شاید فرد مقابل واقعاً چنین انتظاری از آنان نداشته باشد.

دن اریلی اسم این سوگیری را سوگیری فوریت گذاشته و به پرسش یکی از مخاطبانش در این خصوص پاسخ داده است.

پرسش

دن عزیز،

رییس من شب‌ها تا دیروقت بیدار است، به همین دلیل اغلب صبح موقع بیدار شدن از خواب با انبوهی از ایمیل‌ها مواجه می‌شوم. اما من دوست ندارم روز خودم را با احساس عقب افتادن در انجام کارهای روزانه شروع کنم. برایم خوشایند نیست که قبل از اینکه از رختخواب بیرون بیایم عجله داشته باشم که زود ایمیلم را چک کنم. چگونه افرادی که در ساعات مختلف شبانه روز کار می‌کنند می‌توانند به زمان دیگر افراد احترام قائل شوند؟

پاسخ

وقتی ما ایمیلی را دریافت می‌کنیم، تمایل به این داریم که فرض کنیم محتوای ارسالی بالاترین اولویت را در ذهن فرستنده دارد و نیازمند پاسخ فوری ماست. این فرض اغلب گمراه‌کننده است.

من این سوگیری را در خودم با درخواست از افرادی که از طریق وبسایتم به من ایمیل می‌زنند برای تعیین میزان فوریت پاسخ، تست کرده‌ام. من یک منوی کشویی در اختیار آنان قرار داده‌ام که از طریق آن یکی از گزینه‌های « هر چیزی دستت هست زمین بگذار و همین الان پاسخ بده» یا «تا آخر امروز به من جواب بده» یا «تا آخر هفته به من جواب بده» را انتخاب می‌کنند. من حتی از روی کنجکاوی یک گزینه با عنوان «پاسخ ضروری نیست» هم قرار داده‌ام. عجیب اینکه حدود ۲۰ درصد از ارسال‌کنندگان ایمیل همین گزینه «پاسخ دادن ضروری نیست» را انتخاب کرده بودند و عجیب‌تر هم اینکه فقط حدود ۲ درصد از افراد گزینه «هر چیزی دستت هست زمین بگذار و همین الان پاسخ بده» را انتخاب کرده بودند.

با دانستن این موضوع، شاید بخواهی از همه افراد در محل کارت درخواست کنی تا چیزی (مثل !!!) به ایمیل‌های فوری و چیزی (شاید مثل ***) به ایمیل‌هایی که پاسخ برای آن ضروری نیست، اضافه کنند. با این روش ارسال‌کنندگان ایمیل به نوعی سردرگمی در پاسخ را با شفاف کردن انتظاراتشان کاهش خواهند داد که باعث خواهد شد سوگیری ضرورت حذف شود.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | چگونه از دوستان بابت لطف بزرگشان تشکر کنم؟

سؤال از دن اریلی | ارتباط کلامی بهتر است یا ارتباط متنی؟

سؤال از دن اریلی | دلیل ترجیح اینترنت به ارتباطات رودررو با دیگران

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *