سؤال از دن اریلی | ارتباط کلامی بهتر است یا ارتباط متنی؟

این روزها به دلیل گسترش استفاده از شبکه‌ها اجتماعی و برقراری ارتباط از طریق دنیای دیجیتال، ارتباطات متنی و ارسال پیام به شکل متن نسبت به گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده، به طوری که حتی اعضای یک خانواده هم در طول روز چندین و چند بار از طریق ارسال پیام‌های متنی با هم ارتباط برقرار کنند. اما در عمل کدام نوع از ارتباطات اثربخش‌تر و بهتر است. ارتباط کلامی رودررو یا ارتباط از طریق پیام‌های متنی؟

دن اریلی در پاسخ به یکی از مخاطبان خود به این موضوع پرداخته است.

پرسش

دن عزیز،

من به حجم زیادی از ارتباطاتی که روزانه از طریق متن برقرار می‌شوند عادت کرده‌ام و حتی گاهی اوقات این شکل از ارتباط را به روش‌های دیگر ترجیح می‌دهم. اگرچه، وقتی نوبت به حل تعارضات در روابط می‌رسد، به نظرم روش درست برای من همان ارتباط رودررو باشد. آیا تو هم با این شهود من که مردم اگر ابزارهای دیجیتال خود را کنار بگذارند و مسائلشان را به شکلی رودررو مطرح کنند، مشکلات بهتر حل خواهند شد؟

پاسخ

به نظر می‌رسد داشتن گفتگوی رودر رو بهترین روش برای حل تعارضات باشد؛ اما شهود ما می‌توانند گمراه‌کننده باشند که همین یکی از دلایلی هست که نشان می‌دهد آزمایش فرضیاتی که در مورد رفتارهای انسانی داریم، دارای اهمیت بالاییست.

در سال ۲۰۲۰ محققان می‌خواستند این موضوع را بررسی کنند که در حل تعارضات موجود در روابط رمانتیک و عاطفی، ارتباطات رو در رو اثربخش‌تر هستند یا ارتباطات متنی. از این رو زوجها در آزمایشگاه حضور یافتند تا در مورد موضوعاتی که بر سر آن دچار اختلاف بودند، گفتگو کنند.

برخی از زوج‌ها در مورد اختلافاتشان با هم به گفتگوی رودررو پرداختند در حالی که سایر زوج‌ها در اتاق‌هایی مجزا نشستند که صرفاً از طریق پیام‌های متنی امکان برقراری ارتباط وجود داشت.

بعد از اینکه اختلافات تا حدودی حل شد، محققان از هر کدام از زوج‌ها پرسیدند که آیا احساس می‌کنند در این ارتباط توسط شریک عاطفی خودشان درک شدند؟، چقدر از مسائل مدنظرشان مورد گفتگو و توجه قرار گرفت؟ و در طول ارتباط چقدر احساس ناراحتی یا عصبانیت کردند؟

در نهایت، در این ارزیابی‌ها هیچ تفاوتی میان زوج‌هایی که در هر کدام از دو گروه بودند، وجود نداشت. هر دو نوع ارتباط به یک اندازه اثربخش (یا غیراثربخش) بودند. پس اگر روش بحث و گفتگوی تو برای رابطه شما درست کار نمی‌کند، شاید بهتر باشد به دنبال دلایل احتمالی آن باشی—شاید این مشکل به خاطر سبک ارتباطی شما یا عدم تمایل نسبی شما برای پذیرش مسئولیت باشد. اما تلاش نکن ایراد را در روش ارتباطی خودتان جستجو کنی.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | نگرانی از تعاملاتی که با دیگران داشته‌ایم

سؤال از دن اریلی | کمال گرایی افراطی

سؤال از دن اریلی | اعتیاد به چک کردن گوشی تلفن همراه

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *