سؤال از دن اریلی | نگرانی از تعاملاتی که با دیگران داشته‌ایم

برخی از افراد، بعد از اولین برخوردی که با دیگران داشته‌اند، همواره نگران این موضوع می‌شوند که آیا از نظر آنان برخوردشان خوب بوده یا اینکه فردی نه چندان جالب و خوشایند به نظر رسیده‌اند. به نظر می‌رسد نگاه ما در چنین شرایطی بیش از آنچه فکرش را می‌کنیم بدبینانه است.

دن اریلی در پاسخ به سؤال یکی از مخاطبان خود، به این موضوع پرداخته و به تحقیقی که در این خصوص انجام شده، اشاره کرده است.

پرسش

دن عزیز،

آخر هفته گذشته من در یک عروسی شرکت کردم و از آشنایی با افرادی که دور میز نشسته بودند، حسابی لذت بردم؛ اما هر کاری می‌کنم، نمی‌توانم در مورد تأثیری که بر آنان گذاشتم و اینکه آیا خسته‌کننده بودم یا نه، نگران نباشم. من دوست دارم با این افراد دوباره ملاقات کنم، از طرفی بعد از آن تعامل وحشتناک، در مورد ملاقات مجدد تردید دارم. تو فکر می‌کنی چه کاری باید انجام دهم؟

پاسخ

به طور متوسط ما بیش از آن چیزی که خودمان فکر می‌کنیم دوست‌داشتنی هستیم. همچنان بسیاری از مردم نظرشان در مورد خودشان و به خصوص توانمندی‌های مکالمه‌شان بدتر از حد واقعی هست. این موضوع باعث ایجاد نوعی ناسازگاری و عدم انطباق میان برداشتمان از خودمان و نظر دیگران در مورد ما می‌شود که با عنوان «شکاف دوست داشتن» معروف است.

شکاف دوست داشتن اولین بار در سال ۲۰۱۸ مورد اشاره قرار گرفت. محققان افراد را دو به دو برای مکالمه ۵ دقیقه‌ای در کنار هم قرار دادند که بعد از این ملاقات‌ها از هر کدام از افراد خواسته شد امتیازی بدهند که نشانگر میزان علاقه‌شان به دیگری و میزان علاقه فرد مقابل به آنها است. در مجموع، شرکت‌کنندگان تأثیری بهتر از آنچه فکر می‌کردند بر فرد مقابل گذاشتند و میزان دوست داشته شدنشان توسط فرد مقابل را کمتر از حد واقعی تخمین زدند.

واقعیت این است ما زمان و انرژی زیادی را صرف نگرانی در مورد رفتار خودمان با دیگران و تأثیری که بر آنان داشته‌ایم، می‌کنیم و سیگنال‌های مثبت دریافتی از آنان همچون لبخندها و خنده‌ها را نادیده می‌گیریم. شاید به یاد داشتن این موضوع مفید باشد که افراد مقابل شما هم به اندازه شما نگران رفتارهای خودشان و تأثیراتی که بر شما می‌گذارند، هستند که این موضوع باعث می‌شود ظرفیت ذهنی کمتری برای توجه به شما باقی بماند.

از خودتان بپرسید آیا تمام اشتباهات کوچکی را که افراد در صحبت‌ها و ارتباطاتشان با شما مرتکب شده‌اند، به خاطر می‌آورید. تصور کنید فرد مقابل شما هم به اندازه شما در قضاوت دیگران سخاوتمند باشد و تعداد کمی از خطاهای شما را به خاطر بیاورد. احتمال زیادی وجود دارد که شما خیلی دوست‌داشتنی‌تر از آن میزانی باشید که فکر می‌کنید. پس شک نکنید و با مهمانان دیگر عروسی در تماس باشید.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | دلیل ترجیح اینترنت به ارتباطات رودررو با دیگران

سؤال از دن اریلی | تغییر سلایق و ترجیحات در طول زمان

سؤال از دن اریلی | راه‌حلی برای جلوگیری از تاخیر در تصمیم گیری

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *