سؤال از دن اریلی | راه‌حلی برای جلوگیری از تاخیر در تصمیم گیری

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن دست به گریبان هستند، به تاخیر انداختن تصمیمات به خصوص تصمیمات مهم و تعیین‌کننده زندگی هست. به طوری که گاهی بهترین فرصت برای اقدام از دست می‌رود و جای جبرانی باقی نمی‌ماند.

یکی از مخاطبان دن اریلی از او در مورد تفاوت افرادی که سریع تصمیم می‌گیرند و افرادی که تصمیمات خود را به تأخیر می‌اندازند پرسیده است.

پرسش

دن عزیز،

بر اساس تجربه شخصی‌ام، برخی افراد گرفتن یک تصمیم را تا جایی که ممکن است به تاخیر می‌اندازند، در حالی که دیگران تصمیماتشان را سریع‌تر می‌گیرند. این دو گروه چه تفاوتی با هم دارند و توصیه تو برای اینکه افراد بتوانند تصمیماتشان را سریع‌تر بگیرند و احساس بهتری نسبت به آن تصمیمات داشته باشند، چیست؟

پاسخ

بر اساس مطالعات شخصی من، ما به ندرت می‌توانیم تفاوت زیادی میان اشخاص بیابیم. به طور کلی در علوم اجتماعی، تفاوت میان اشخاص معمولاً کمتر از آن چیزی است که انتظار داریم و حتی تأثیر آن کمتر از تأثیر محیط هست. بنابراین اگر به سؤال تو بازگردیم، من آن را کمی متفاوت‌تر مطرح می‌کنم و می‌پرسم: «چه چیزهایی باعث می‌شوند که مردم تصمیماتشان را با تأخیر بگیرند و چه محیط‌هایی باعث می‌شوند که آنها برای گرفتن تصمیم سریع‌تر اقدام کنند؟»

به نظر من تعیین مهلت به شدت کمک‌کننده است. یک مؤسسه اعطای کمک‌های مالی دانشگاهی در انگلیس معمولاً دو مهلت برای ثبت درخواست‌های اساتید در نظر می‌گرفت. تا وقتی این سیستم پابرجا بود، همه متقاضیان، درخواست‌ها و پروپوزال‌هایشان را به موقع و تا مهلت تعیین‌شده ارسال می‌کردند.

این مؤسسه بعد از مدتی و در حالی که دو بار در سال درخواست‌ها را مورد بررسی قرار می‌داد، به افراد این اجازه را داد تا پروپوزال‌هایشان را هر وقتی که دوست داشتند ثبت کنند. دیگر هیچ عجله‌ای برای ثبت‌نام وجود نداشت. چرا؟ چون تعیین مهلت به ما این امکان را می‌دهد که افکارمان را واضح و شفاف کنیم و یک برنامه اقدام برای خودمان در نظر بگیریم. این کار برای انجام اقدامی خاص و به‌موقع همچون ثبت پروپوزال خیلی خوب خواهد بود.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | در جستجوی ابزاری برای توجیه نقایص کاری

سؤال از دن اریلی | دلیل تغییر هدف از کسب موفقیت به شکست نخوردن

سؤال از دن اریلی | چرا مردم عاشق لیست کارهای روزانه هستند؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *