سؤال از دن اریلی | در جستجوی ابزاری برای توجیه نقایص کاری

یکی از مواردی که می‌تواند بر تصویر ذهنی ما از خودمان تأثیرگذار باشد، نقص در عملکرد و وجود مشکل در خروجی کارهایی هست که انجام می‌دهیم. به همین خاطر در چنین موقعیت‌هایی اولین گزینه‌ای که انتخاب می‌کنیم، تلاش برای یافتن یک عامل خارج از اختیارمان هست تا آن را توجیهی برای عملکرد ضعیفمان قرار دهیم تا در نهایت تصویر ذهنی‌ای که از خودمان داریم، بیش‌ازحد مخدوش نشود.

یکی از مخاطبان دن اریلی در مورد چالش بازگشت به کار بعد از یک سال دورکاری پرسیده و دن اریلی با اشاره به این تلاش ذهنی، به او پاسخ داده است.

پرسش

دن عزیز،

اخیراً کارفرمای من اعلام کرده که اگر دوست داشته باشم از این به بعد می‌توانم در محل کارم حاضر شوم و به جای خانه همانجا کارهایم را انجام دهم. با اینکه کیفیت کارهای من هنگام کار در خانه و دورکاری خیلی پایین بود و فکر می‌کردم از این خبر هیجان‌زده می‌شوم، اما من همچنان ترجیح می‌دهم به انجام کارها از خانه ادامه دهم. چرا من تمایلی به رفتن به سر کار ندارم؟

پاسخ

نحوه عملکرد می‌تواند بر تصویری که ما از خودمان داریم، تأثیرگذار باشد. وقتی مردم در مورد چگونگی عملکرد خودشان مردد هستند، تمایل بیشتری به پذیرش نقص در خودشان دارند. برای مثال، یک شب قبل از یک آزمون مهم، یک دانشجو ممکن است تا دیر وقت بیدار بماند با این هدف که بعدها یک مشکلی –کمبود خواب شبانه—برای توجیه عملکرد ضعیف خودش داشته باشد.

ممکن است تو طی سال گذشته مشکلات کاری خودت را به جای نقص در توانمندی‌های شخصی، به چالش‌های کار در خانه ربط می‌دادی.

بازگشت به کار با تصمیم فردی ممکن است باعث مواجهه تو با یک واقعیت نه‌چندان خوشایند شود. از این منظر، انتخاب گزینه ادامه انجام کار در خانه می‌تواند نوعی از ایجاد مشکل ساختگی باشد تا بهانه‌ها برای کیفیت پایین کار همچنان وجود داشته باشند.

توصیه من: با اختیار و تصمیم شخصی به سر کار برگرد. مزایای اجتماعی و احساسی که با این کار کسب می‌کنی به سرعت نقایص و مشکلات ممکن را کنار خواهند زد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | دلیل به اشتراک گذاری اطلاعات نادرست توسط مردم

سؤال از دن اریلی | آیا سیاستمداران افرادی فاسد هستند؟

سؤال از دن اریلی | دلیل تغییر هدف از کسب موفقیت به شکست نخوردن

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *