سؤال از دن اریلی | دلیل به اشتراک گذاری اطلاعات نادرست توسط مردم

به لطف حضور شبکه‌های اجتماعی در متن زندگی اکثر ما انسان‌های امروزی، همگی به نوعی با انتشار اخبار غیرواقعی و ساختگی مواجه بوده‌ایم. اخباری که به نظر می‌رسد خیلی بیشتر و گسترده‌تر از اخبار واقعی و درست به اشتراک گذاشته می‌شوند و استقبال بیشتری از آنها به عمل می‌آید.

چرا مردم حتی زمانی که توان تشخیص اخبار ساختگی از اخبار واقعی را دارند، همچنان تمایل زیادی به انجام این کار از خود نشان می‌دهند؟ بهترین راه‌حل برای این مشکل چیست؟

دن اریلی به پرسش یکی از مخاطبانش در این خصوص پاسخ داده است.

پرسش

دن عزیز،

به نظر می‌رسد میزان به اشتراک گذاری اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده، چه مرتبط به واکسن باشد چه سیاست، در حال افزایش هست. چرا مردم اطلاعات غیردقیق را به صورت آنلاین با دیگران به اشتراک می‌گذارند؟

پاسخ

اخیراً محققان از مردم این سؤال را پرسیدند که در مورد محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، چه چیزی بیشتر از همه برای آنها اهمیت دارد. اکثریت اعلام کردند: «دقت»، و وقتی منتخبی از سرتیتر اخبار ساختگی و واقعی به آنها داده شد، اکثریت توانستند اخبار واقعی را از اخبار ساختگی تشخیص دهند. اما وقتی محققان از گروه دیگری از پاسخ‌دهندگان خواستند تا از میان همان تیترها، برخی را برای به اشتراک گذاشتن انتخاب کنند، به وضوح اطلاعات نادرست بیشتر از اخبار واقعی انتخاب شدند.

پس چرا مردم با اینکه ارزش بیشتری برای دقت اخبار قائل هستند و توان تشخیص اخبار درست از اخبار نادرست و ساختگی را به خوبی دارند، همچنان ترجیح می‌دهند، اطلاعات نادرست را با دیگران به اشتراک بگذارند؟ محققان حواس‌پرتی و بی‌اعتنایی را دلیل این کار می‌دانند. وقتی آنها به کاربران توئیتر، حتی به شکلی نه چندان سفت و سخت، در مورد لزوم توجه به دقت اخبار قبل از به اشتراک گذاری اخطار دادند، کیفیت پست‌ها بهبود پیدا کرد.

حال ما فقط منتظر این هستیم که پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی کاری در این خصوص انجام دهند و قبل از به اشتراک گذاشتن محتوا به کاربران در مورد اولویت بالای دقت در انجام این کار، تذکر بدهند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | آیا سیاستمداران افرادی فاسد هستند؟

سؤال از دن اریلی | تلاش برای جلب رضایت و برآورده کردن انتظارات دیگران

سؤال از دن اریلی | دلیل تغییر هدف از کسب موفقیت به شکست نخوردن

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *