سؤال از دن اریلی | آیا سیاستمداران افرادی فاسد هستند؟

امروزه با گسترش دسترسی به اینترنت و به لطف حضور فراگیر مردم در شبکه‌های اجتماعی، جوامع خیلی سریع‌تر و وسیع‌تر از قبل از فسادها و تخلفات سیاستمداران مطلع می‌شوند. این موضوع باعث شده تا مردم در نقاط مختلف دنیا هر چه بیشتر نسبت به سیاستمداران بدبین باشند. یکی از مخاطبان دن اریلی از او در مورد ریشه‌ها و دلایل وجود فساد در میان سیاستمداران پرسیده است.

پرسش

دن عزیز،

ما اغلب در اخبار می‌شنویم که سیاستمداران متهم به دریافت رشوه هستند. آیا این به معنای این هست که سیاستمداران در مقایسه با سایر مشاغل افراد فاسدتری هستند؟

پاسخ

هم بله و هم نه. من فکر نمی‌کنم سیاست افراد فاسد را جذب خود کند، بلکه فکر می‌کنم سیستم‌هایی که دچار فساد می‌شوند، چه سیستم‌های سیاسی و چه هر سیستم دیگری، می‌توانند باعث شوند که اعضای آن سیستم‌ها هم به سمت فساد گرایش پیدا کنند.

در آزمایش‌هایی که تیم تحقیقاتی من در دانشگاه دوک انجام داد، معلوم شد که تصمیمات ما مبنی بر درستکار بودن یا درستکار نبودن افراد به شدت تحت تأثیر آن چیزی است که ما در عملکرد افراد دوروبر خودمان می‌بینیم.

رانندگی در بزرگراه را در نظر بگیرید: اگر رانندگان کناری شما با سرعت زیادی رانندگی کنند، به احتمال زیاد شما هم سرعت خودتان را افزایش خواهید داد. بر همین اساس اگر فردی وارد یک سیستم فاسد سیاسی شود، احتمالاً به سرعت خودش را با هنجارهای آن موقعیت شغلی هماهنگ و همراه خواهد کرد.

این بدان معناست که هر چه فساد بیشتر باشد، بیشتر هم گسترش خواهد یافت. حتی در سیاست این موضوع به دلیل مشهود بودن، نسبت به دیگر زمینه‌ها شدیدتر هم هست. به این معنا که وقتی ما عملکرد سیاستمداران فاسد را می‌بینیم، احساس ما نسبت به فساد و مجاز بودن آن در زندگی‌هایمان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و شاید انجام چنین کارهایی برایمان عادی هم بشود.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | ترس از اضطراب و نگرانی

سؤال از دن اریلی | چگونگی غلبه بر استرس ناشی از سخنرانی در جمع

سؤال از دن اریلی | دلیل اثربخش نبودن قوانینی که برای خودمان وضع می‌کنیم

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *