سؤال از دن اریلی | چگونگی غلبه بر استرس ناشی از سخنرانی در جمع

هر کسی که حتی برای یک بار تجربه سخنرانی در جمع را داشته، به خوبی با استرس و اضطراب انجام این کار آشنایی دارد. حتی برخی از کسانی که به صورت مداوم این کار را انجام می‌دهند، غالباً دچار این اضطراب و استرس می‌شوند. دن اریلی در پاسخ به سؤال یکی از مخاطبانش روشی برای غلبه بر این نوع استرس ارائه کرده است.

پرسش

دن عزیز،

قبل از هر ارائه یا سخنرانی، من حسابی استرس می‌گیرم. قلبم به شدت شروع به زدن می‌کند، عرق می‌کنم و سرعت تنفسم خیلی بالا می‌رود. متأسفانه سخنرانی و ارائه به صورت منظم و مداوم بخشی از کار من است. برای غلبه بر این مشکل چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

پاسخ

تغییر نحوه تفکر در مورد استرس به تنهایی می‌تواند باعث کاهش استرس و سالم ماندن ما شود. چطور؟ اینکه به جای توجیه تغییرات فیزیکی – تعریق، افزایش ضربان قلب، تنفس سنگین – به عنوان نشانه‌هایی مبنی بر اینکه نمی‌توانی به‌خوبی از عهده این فشار برآیی، تلاش کن آنها را به عنوان نشانه‌هایی از اینکه بدنت در حال افزایش انرژی و آماده شدن برای انجام آن کار هست، نگاه کنی.

افزایش ضربان قلب خودت را به عنوان علامتی برای آماده شدن برای اقدام و تنفس سریع را نشانه‌ای مبنی بر اطمینان مغز از وجود اکسیژن کافی برای فعالیت جدی در نظر بگیر.

به این استراتژی ارزیابی مجدد شناختی گفته می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که این نوع نگاه به استرس باعث کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس می‌شود. به عنوان یک پاداش، این کار باعث عملکرد سالم‌تر قلبی عروقی خواهد شد. در کل چگونگی تفکر و نگاه ما به استرس، رفتار و سلامتی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | دلیل تغییر هدف از کسب موفقیت به شکست نخوردن

سؤال از دن اریلی | راهکاری برای کم کردن احساس ناخوشایند ناشی از اخبار بد

سؤال از دن اریلی | چرا مردم عاشق لیست کارهای روزانه هستند؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *