سؤال از دن اریلی | چرا مردم عاشق لیست کارهای روزانه هستند؟

این روزها با توجه به تنوع گسترده اپ‌ها و نرم‌افزارهای مرتبط با افزایش بازدهی و کارآیی فردی، استفاده از لیست انجام کارهای روزانه، بیش از هر زمان دیگری متداول شده است. اما برخلاف تلقی عموم که استفاده از این قبیل لیست‌ها را ابزاری برای افزایش کارآیی و بهره‌وری فردی می‌دانند، دن اریلی نگاهی متفاوت به این اقدامات دارد و استفاده از این نوع ابزارها را تا حدی آسیب‌رسان و کاهش‌دهنده بهره‌وری و بازدهی می‌داند.

پرسش

دن عزیز،

چرا مردم عاشق لیست کارهای روزانه هستند؟

پاسخ

گمان می‌کنم دلایل منطقی و غیرمنطقی فراوانی برای اقدامات متعدد انسان‌ها در راستای ساختن لیست‌های گوناگون وجود داشته باشد. از نظر منطقی، لیست‌ها یاری‌دهنده ذهن خطاکار ما هستند و همچنین به ما اجازه می‌دهند تا کارهایمان را به سادگی و با کارآمدی بالا با دیگران به اشتراک بگذاریم.

اما از جنبه غیرمنطقی، تهیه لیست و کنترل مواردی که در لیست‌ها موجود هستند، باعث به وجود آمدن این تصور غلط در ما می‌شود که عملاً در حال پیشرفت هستیم. عبارت اختصاصی این کار «طفره رفتن حساب‌شده» است.

این نوع اقدامات در واقع تلاشی برای به دست آوردن این احساس لحظه‌ای‌اند که ما در حال پیشرفت هستیم – در حالی که وقتی در پایان روز به پشت سر خودمان و کارهایی که انجام شده و چیزهایی که به دست آورده‌ایم، نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که کار چندانی انجام نشده و بر خلاف احساسی که داریم، دستاورد زیادی نصیبمان نشده است.

همچنین گمان می‌کنم تمامی اپ‌ها و نرم‌افزارهایی که برای ساختن لیست‌ها و تبدیل تیک زدن به کاری سرگرم‌کننده تهیه و عرضه شده‌اند، با جایگزینی کار واقعی و تمرکز با طفره رفتن حساب‌شده، باعث کاهش مجموع بهره‌وری ما در طول روز می‌شوند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | دلیل اثربخش نبودن قوانینی که برای خودمان وضع می‌کنیم

سؤال از دن اریلی | دلیل تنبلی در نظافت خانه و شستن ماشین

سؤال از دن اریلی | دیگران چقدر حواسشان به ظاهر ما هست؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *