سؤال از دن اریلی | دلیل اثربخش نبودن قوانینی که برای خودمان وضع می‌کنیم

شاید برای شما هم پیش آمده که گاهی قوانینی برای خودتان وضع کنید و در نهایت موفق به رعایت آن قوانین و دستیابی به اهدافتان نشوید. دلیل اینکه بسیاری از قوانینی که برای خودمان وضع می‌کنیم، اثربخش و کارساز نیستند، چیست؟

دن اریلی به سؤال یکی از مخاطبان خود در این خصوص پاسخ داده است.

پرسش

دن عزیز،

من هر روز دو ساعت از وقتم را با بازی‌های احمقانه روی آیفونم، تلف می‌کنم. انجام این کار باعث نمی‌شود که زیاد احساس گناه کنم، اما در عمل موجب می‌شود تمرکز خودم را در محل کار از دست بدهم و زمانی را که می‌توانستم با همسر و فرزندانم سپری کنم، از دست بدهم. آیا پیشنهادی در مورد چگونگی ترک این عادت بد داری؟

پاسخ

یک راه برای مبارزه با عادت‌های بد، وضع کردن قوانین مختلف هست. برای مثال وقتی شروع به گرفتن رژیم می‌کنی، می‌توانی قانونی برای خودت وضع کنی، مثلاً اینکه «من نوشیدنی شیرین نخواهم خورد.»

اما قوانین برای اینکه مؤثر واقع شوند باید واضح و مشخص باشند. برای مثال، این قانون که «من هر روز فقط یک لیوان نوشیدنی خواهم خورد» چندان کارساز نخواهد بود. چون در این قانون معلوم نیست که ما در مورد لیوان با چه سایزی حرف می‌زنیم یا اینکه آیا می‌توانیم امروز زیاد بخوریم و هفته بعد کمتر بخوریم؟

در اصل اگر قانون واضح و صریح نباشد، به احتمال زیاد ما آن را با راضی کردن خودمان به اینکه رعایتش می‌کنیم، نقض خواهیم کرد.

در آن مورد خاص، تو می‌توانی تصمیم بگیری که از امروز دیگر بین ساعات شش صبح تا نه شب با آیفون خودت بازی نخواهی کرد. و برای کمک به خودت برای رعایت هر چه بهتر این قانون، باید نزدیکان و اطرافیانت را هم در جریان این تصمیم قرار دهی. یا اینکه می‌توانی ممنوعیت‌هایی برای روزهای هفته یا ساعات کاری وضع کنی. موفق باشی.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | دلیل تنبلی در نظافت خانه و شستن ماشین

سؤال از دن اریلی | خانه‌نشینی دوران کرونا و تماشای تلویزیون

سؤال از دن اریلی | دیگران چقدر حواسشان به ظاهر ما هست؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *