سؤال از دن اریلی | اعتیاد به چک کردن گوشی تلفن همراه

اعتیاد به چک کردن گوشی تلفن همراه، نوع فراگیری از اعتیاد در جامعه امروزی هست که اگر خودتان هم گرفتارش نباشید، افرادی از دوستان و نزدیکانتان را می‌شناسید که گرفتار آن باشند. البته این مشکل گاهی صرفاً نه یک عادت که یک مشکل شخصیتی هست.

دن اریلی در پاسخ به سؤال یکی از مخاطبان خود در این خصوص، به نکات قابل تأملی اشاره کرده است.

پرسش

دن عزیز،

بعد از این همه ماه انزوا، من با دیدن صحنه‌هایی از چک کردن گوشی تلفن همراه توسط مردم در کافه‌ها و رستوران‌ها و نادیده گرفتن دوستان و خانواده، گیج می‌شوم. چرا مردم اینقدر بی‌ملاحظه هستند و رفتارهای بی‌ادبانه انجام می‌دهند؟

پاسخ

پدیده‌ای که تو آن را توصیف می‌کنی—استفاده یک نفر از تلفن هوشمند در هنگام تعامل رودررو—بی‌اعتنایی تلفنی یا بی‌محلی (phubbing) نامیده می‌شود. بیشتر مردم آن را نوعی بی‌ادبی می‌دانند و می‌تواند پیامدها و تاثیرات منفی جدی بر سطح رضایت در روابط دوستانه داشته باشد. اما این موضوع اغلب بیش از اینکه به عدم علاقه فرد به گفتگو مربوط باشد، مربوط به شخصیت فرد می‌شود.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ بر روی جوانان انجام شد، محققان دریافتند که افراد افسرده و مضطرب اجتماعی بیشتر تمایل به بی‌محلی به دوستانشان دارند. این مسئله به احتمال زیاد با این حقیقت قابل توضیح است که افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی، ارتباطات آنلاین را کمتر از ارتباطات فردی رودررو ناراحت‌کننده می‌یابند.

از طرفی دیگر، بی‌محلی در میان افرادی که امتیاز بالایی در همراهی و هماهنگی با دیگران می‌گیرند، کمتر است که روانشناسان این رفتار را نوعی از تلاش برای ممانعت از ایجاد تعارض تعریف می‌کنند. افراد خوش‌مشرب تلاش می‌کنند تا برای حفظ هماهنگی اجتماعی با دیگران، رفتار مؤدبانه و دوستانه‌ای داشته باشند.

اگر شما مقاومت در برابر چک کردن گوشی تلفن همراهتان را حتی در محل کارتان کاری سخت می‌دانید، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ یک راه‌حل آسان خاموش کردن هشدار پیام متنی و ایمیل است. پس شما وسوسه نخواهید شد تا به هر پیام ورودی نگاه کنید. حتی بهتر از آن این است که گوشی خودتان را در حالت هواپیما قرار دهید.

اگر می‌خواهید روش مؤدبانه‌تری برای اعلام این موضوع که وعده غذایی باید بدون گوشی تلفن همراه باشد، پیدا کنید، عمداً گوشی خودتان را طوری در وسط میز غذاخوری قرار دهید که صفحه آن رو به پایین باشد. با این کار به دیگران این علامت را می‌دهید که آنها هم کاری مشابه شما انجام دهند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | رقابت شغلی و متغیرهای جایگزین برای ارزیابی و مقایسه

سؤال از دن اریلی | بهترین روش خرید شادمانی با پول

سؤال از دن اریلی | نکته‌ای مهم در مورد رشد و پیشرفت در محل کار

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *