سؤال از دن اریلی | بهترین روش خرید شادمانی با پول

خیلی از افراد هستند که درآمد و پول کافی دارند اما احساس می‌کنند آن شادمانی مورد انتظارشان را هنوز نتوانسته‌اند تجربه کنند و آنقدری که انتظار داشته‌اند، پول برایشان شادمانی به ارمغان نیاورده؛ در حالی که به نظر می‌رسد راه‌حل بهتری برای افزایش شادمانی با پول وجود داشته باشد. اصلاً آیا می‌شود با پولی که در اختیار داریم، شادمانی بیشتری خرید و حس خوب بیشتری را در زندگی تجربه کرد؟

یکی از مخاطبان دن اریلی از او سؤالی در این مورد پرسیده است.

پرسش

دن عزیز،

من بیشتر زندگی‌ام را به سختی کار کرده‌ام و اکنون احساس راحتی و امنیت زیادی دارم. اما با توجه به دستاوردها و موفقیت‌های مالی بسیاری که کسب کرده‌ام، به آن اندازه‌ای که انتظار داشتم، شاد نیستم. من جزو آن افرادی نیستم که فکر می‌کنند پول در زندگی چندان اهمیتی ندارد، اما احساس می‌کنم که چیزی کم دارم. اشتباه من چیست؟

پاسخ

نگران نباش. اینکه دستاوردهای مالی‌ات نتوانسته‌اند رضایت تو را جلب کنند، به این معنا نیست که تو یک هیپی هستی. دانشمندان علوم اجتماعی خیلی وقت هست که با این یافته که مردم اصولا فکر می‌کنند پول برایشان شادمانی به همراه می‌آورد ولی این شادمانی کمتر از حد انتظارشان هست، مشکل دارند.

دو احتمال وجود دارد: اولی اینکه، با پول نمی‌توان شادمانی خرید. دوم اینکه، با پول می‌توان کمی شادمانی خرید اما مردم نمی‌دانند چطور این کار را انجام دهند. خبر خوب این است که به نظر می‌رسد دومی پاسخ درست باشد.

الیزابت دان و مایکل نورتون در کتاب جذابشان به نام «پول شادمانی: علم هزینه کردن هوشمندانه»، اشاره می‌کنند که دو راه برای کسب شادمانی بیشتر از پول وجود دارد. اولی این هست که وسایل و کالاهای کمتر و تجربیات بیشتری خریداری کنیم. ما به جای رفتن به اسکی یک کاناپه می‌خریم و حواسمان به این موضوع نیست که به سرعت به آن کاناپه عادت خواهیم کرد و مدت زمان چندان زیادی این وسیله ابزاری برای شادمانی ما نخواهد بود. در حالی که خاطرات و حال خوب سفر تا مدتی طولانی در ذهن ما ماندگار خواهند بود.

راه دوم که جذابتر هم هست اینکه آقایان دان و نورتون نشان می‌دهند که ما به اندازه کافی به دیگران پول نمی‌دهیم. کدام یک از این کارها شما را بیشتر خوشحال خواهد کرد: خریدن یک فنجان قهوه برای خودتان، خریدن یک فنجان قهوه برای یک غریبه، یا خریدن یک فنجان قهوه برای یک دوست خوب؟ بدترین گزینه خرید یک فنجان قهوه برای خودتان هست. خرید یک فنجان قهوه برای غریبه به مدت طولانی‌تری در ذهنتان باقی خواهد ماند و زمان بیشتری شما را شادمان خواهد ساخت. اما خرید یک فنجان قهوه برای یک دوستِ خوب بهترین انتخاب است – این کار ارتباطات اجتماعی و دوستی‌های شما را هم بهتر خواهد کرد و شادمانی طولانی‌تری برایتان به ارمغان خواهد آورد.

پس پول می‌تواند شادی بیشتری برای ما خریداری کند اگر آن را درست خرج کنیم.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | نکته‌ای مهم در مورد رشد و پیشرفت در محل کار

سؤال از دن اریلی | ترس از اضطراب و نگرانی

سؤال از دن اریلی | تأثیر اتفاقات و اخبار بد بر تصمیمات ما

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *