سؤال از دن اریلی | نکته‌ای مهم در مورد رشد و پیشرفت در محل کار

گرفتن ارتقا و رشد کردن در محل کار یکی از اهداف مهم و عوامل انگیزه‌بخش کارمندان برای تلاش و کوشش در محل کار هست. اما وقتی یک کارمند ببیند که دیگران در جاهای دیگر یا در موقعیت‌های متفاوت‌تر سریع‌تر از آنها ارتقا می‌گیرند و رشد می‌کنند، انگیزه خودش را از دست خواهد داد و به نوعی دلسرد خواهد شد. برای غلبه بر این مشکل چه می‌توان کرد؟

دن اریلی به پرسش یکی از مخاطبانش در این خصوص پاسخ داده است.

پرسش

دن عزیز،

من در زمینه تکنولوژی‌های نو مشغول به کار هستم اما به نظر می‌رسد که چندان پیشرفتی در محل کارم ندارم. یکی از دوستان خوبم در اداره پلیس مدام ترفیع می‌گیرد. اینطور که خودش می‌گوید، برای گرفتن این ترفیع‌ها لازم نیست کار چندانی انجام دهد و همین که همکارانش افراد سطح پایینی هستند باعث می‌شود او به سرعت پیشرفت کند. بهتر نیست به جای اینکه در جای سطح بالایی کار کنم، من هم کاری را انتخاب کنم که در آنجا همه در سطح متوسط هستند و من در میانشان بهترین هستم؟

پاسخ

مشکل مربوط به لذتی هست که از احساس رشد و پیشرفت در کار حاصل می‌شود. این احساس واقعاً مهم است. این کار باعث افزایش حس رضایت، اعتماد به نفس و شهرت در محل کار می‌شود.

تشخیص این نیاز فراگیر در انسان‌ها باعث شده که شرکت‌ها عناوین و موقعیت‌های شغلی میانی را برای مدیران ارشد، معاونان و قائم مقام مدیرعامل تعریف کنند. آنها دوست دارند که مدیران از حرکت رو به بالا در سطوح مختلف سازمانی احساس رضایت و سرخوشی کنند.

در ابتدا این روند مدیران را تحت تأثیر قرار می‌داد – مهندسان مهندس باقی می‌ماندند، حتی اگر حقوق و مسئولیت‌های آنها افزایش می‌یافت. اما بعد از چند سال، شرکت‌ها عناوین شغلی جدید برای سطوح پایین سازمان و کارمندان عادی هم تعریف کردند؛ و به دلایل واضح و موجه به نظر می‌رسد تو هم نیاز به یک چنین عنوانی داری.

مسئله تو این است که می‌خواهی یک ماهی کوچک در یک برکه بزرگ باشی، همانطور که الان هم هستی، یا یک ماهی بزرگ در یک برکه کوچک، مثل همان موقعیتی که دوستت دارد – موقعیتی که آسان و بسیار رضایت‌بخش به نظر می‌رسد؟

اما قبل از اینکه از شغلت استعفا دهی و به جایی بروی که همکارانت زیاد در کارشان خوب نیستند، توصیه می‌کنم دو چیز را امتحان کنی: اول اینکه ببینی آیا می‌توانی یک ارتقا در محل کارت دریافت کنی یا به نحوی آن را برای خودت دست و پا کنی. با رییست صحبت کن. سعی کن تغییری در مسئولیت‌ها و در نتیجه احساس موفقیت خودت به وجود آوری. دوم اینکه، با دوستان بیشتری صحبت کن، شاید بتوانی بعضی‌ها را پیدا کنی که به اندازه دوست پلیست عملکرد خوبی ندارند. و به این ترتیب احتمالاً بتوانی به این نتیجه برسی که در مقایسه با آنها تو فوق‌العاده موفق هستی.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | راه‌حلی برای جلوگیری از تاخیر در تصمیم گیری

سؤال از دن اریلی | دلیل به اشتراک گذاری اطلاعات نادرست توسط مردم

سؤال از دن اریلی | گوش کردن به کتاب صوتی یا مطالعه کتاب کاغذی؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *