توسعه برند شخصی با وبلاگ نویسی

امروزه برای افزایش فرصت‌های ارتباط با دیگران و موفقیت در کسب‌وکار، ساخت برند شخصی بسیار حیاتی است. به همین دلیل اکثر افراد فعال در صنایع و کسب‌وکارهای مختلف برای به دست آوردن اعتبار و موفقیت در حوزه خاص خودشان نیاز به ساخت برند شخصی معتبر و تأثیرگذار را احساس می‌کنند.

با فراگیر شدن اینترنت در بین عامه مردم، یکی از بهترین و مهم‌ترین راه‌های ساخت و توسعه برند شخصی موفق، حضور فعال در فضای دیجیتال هست؛ به‌طوری‌که مردم با جستجوی نام فرد موردنظرشان در موتورهای جستجو و با چند کلیک بتوانند اطلاعات موردنیازشان را در مورد آن فرد به‌راحتی یافته و مطالعه نمایند.

در میان روش‌های مختلف فعالیت در فضای دیجیتال، داشتن وبلاگ بهترین و اثربخش‌ترین روش برای ساخت برند شخصی قوی و مؤثر هست. این روش در ارائه نظرات و دیدگاه‌های شخصی، استراتژی‌ها، چشم‌اندازها و برنامه‌های آتی شرکت و یا کسب‌وکار شما به مخاطبان می‌تواند تأثیر بزرگ و قابل‌توجهی داشته و از این طریق باعث کسب اعتبار و اعتماد در بین عامه مردم شود.

اگر فردی (به هر دلیل) تمایلی به ساخت برند شخصی ندارد، بهتر است این نکته را مدنظر داشته باشد که در عصر جدید، عموم مردم افراد را بر اساس محتوایی که در فضای دیجیتال منتشر می‌کنند، شناخته و مورد قضاوت قرار می‌دهند و این موضوع می‌تواند به‌تنهایی دلیل قانع‌کننده‌ای برای راه‌اندازی وبلاگ شخصی باشد.

با توجه به موارد گفته‌شده داشتن وبلاگ شخصی در دنیای جدید، امری اجتناب‌ناپذیر و ضروری به نظر می‌رسد. به همین منظور در این مقاله سعی کرده‌ایم استراتژی‌ها و راهکارهای ساخت یک وبلاگ موفق و تولید محتوا در آن را به‌منظور ساخت و توسعه برند شخصی ارائه نماییم.

مشخص کردن زمینه موردنظر برای وبلاگ‌نویسی

اولین گام در راه‌اندازی وبلاگ شخصی مشخص کردن حوزه تخصصی موردنظر برای تولید محتوا است. برای این کار باید ابتدا تعیین کنیم در راستای دستیابی به هدف اصلی‌مان، علاقه داریم در بین مخاطبان به چه تخصص و عنوانی شناخته شویم.

بهتر است زمینه و تخصص انتخابی برای راه‌اندازی وبلاگ، موردعلاقه‌مان بوده و حاضر باشیم مطالعات فراوانی در آن زمینه انجام داده و محتوای قابل‌توجهی تولید کنیم.

شناسایی مخاطبین هدف

بعد از تعیین زمینه تخصصی موردنظر برای فعالیت، تولید محتوا و ساخت برند شخصی، لازم است مخاطبین و افرادی را که می‌خواهیم با آن‌ها ارتباط داشته باشیم، مشخص کنیم. تعیین مخاطب هدف یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل راه‌اندازی و اداره وبلاگ شخصی هست. در صورت عدم عملکرد صحیح در این زمینه و درنتیجه عدم تناسب مخاطبین هدف انتخاب‌شده با اهداف اصلی کسب‌وکار و یا انتخاب گستره وسیعی از مخاطبان، موفق به دستیابی به خواسته‌ها و اهداف اصلی خود نخواهیم شد.

توسعه برند شخصی با وبلاگ‌نویسی

تولید محتوا

محتوا نقش اصلی را در مسیر توسعه برند شخصی با وبلاگ نویسی بر عهده دارد. لازمه مفید و مؤثر بودن وبلاگ و جذب بیشترین تعداد از مخاطبین هدف، دارا بودن محتوایی قوی هست. ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های یک محتوای قوی عبارت‌اند از:

  • به تخصص و زمینه فعالیت ما مرتبط باشد.
  • مخاطب ما را ازنظر ذهنی درگیر کند.
  • برای مخاطبین هدف ارزش‌افزوده ایجاد کند.
  • باعث جذب مخاطبین جدید شود.
  • مهارت‌ها و توانایی‌های ما را به بهترین شکل ممکن نشان دهد.

لازمه تولید محتوایی که اکثر این ویژگی‌ها را دارا باشد، شناسایی درست و دقیق مخاطبان هدف است. اگر یکی از مراحل تولید محتوا و شناسایی مخاطب به‌درستی انجام نشود، کار تولید محتوا در وبلاگ به مثابه پرتاب تیری در تاریکی می‌ماند.

داشتن صدای خاص برند

برای ساخت یک برند شخصی موفق و تأثیرگذار، بایستی صدای برند خاص خودمان را دارا باشیم. منظور از دارا بودن صدای خاص برند این است که در نوشته‌ها و محتواهای تولیدی‌مان سعی کنیم صریح بوده و خود واقعی‌مان را به مخاطبان عرضه کنیم و نوشته‌هایمان بر اساس تفکرات، نظرات، دغدغه‌های شخصی و مدل ذهنی‌مان باشد.

با توجه به اینکه هر انسانی در این دنیا دارای ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد خودش می‌باشد، محبوبیت و مقبولیت افراد هم بر اساس همان ویژگی‌ها و خصوصیات است؛ بنابراین برای دستیابی به برند شخصی موفق باید در نوشته‌هایمان شخصیت و سبک نوشتار مختص خودمان را ارائه کنیم.

طراحی ظاهری وبلاگ

همه ما انسان‌ها، ناخودآگاه و به‌صورت غیرارادی تحت تأثیر ظواهر هستیم. تصاویر و رنگ‌ها نقش زیادی در برداشت ذهنی ما از افراد و فضاهای مختلف دارد. این موضوع در وبلاگ هم مصداق دارد و طراحی ظاهری به‌اندازه صدای خاص برند مهم و تأثیرگذار است؛ بنابراین ما هم باید اهمیت زیادی برای نما و ظاهر وبلاگمان قائل شده و علاوه بر زیبایی ظاهری، صنعت و حوزه تخصصی خودمان را در طراحی وبلاگ مدنظر قرار دهیم.

تعیین آدرس وبلاگ

یکی از مراحل راه‌اندازی وبلاگ، تعیین دامنه و آدرس اختصاصی آن است. در این خصوص توصیه‌ها و راهنمایی‌های مختلفی در فضای وب وجود دارد ولی از جمله روش‌های فراگیر در بین بزرگان برند سازی شخصی در دنیا، تعیین اسم شخصی خودشان به‌عنوان آدرس وبلاگ است. ازجمله افرادی که آدرس وبلاگشان با اسم شخصی‌شان یکسان می‌باشد، ست گودین، نیل پاتل و تیم فریس است؛ بنابراین یکی از روش‌های ترجیحی برای ساخت برند شخصی با استفاده از وبلاگ، ثبت دامنه به اسم خود شخص می‌باشد.

توسعه برند شخصی با وبلاگ نویسی

رعایت پیوستگی و نظم در تولید محتوا

در تولید محتوا لازم است برخی ملاحظات را رعایت کنیم. ازجمله اینکه در موضوع موردنظرمان به‌صورت مرتب و منظم تولید محتوا داشته باشیم.

اگر محتوای ما متناسب با موضوع وبلاگ و به‌صورت پیوسته تولید و منتشر نشود، ساخت و توسعه برند شخصی موفق، به‌سختی صورت خواهد گرفت.

همچنین لازم است کلمات کلیدی و عبارات پر جستجو در موتورهای جستجو را شناسایی کرده  و محتوای خودمان را بر اساس آن کلمات و عبارات تولید کنیم.

علاوه بر موارد بالا، توصیه‌شده است برای جلب‌توجه و رضایت مخاطبان و ارائه هر چه بهتر اطلاعات، درزمینه تخصصی‌مان انواع مختلف محتوا اعم از اینفوگرافی، تصاویر و ویدئو تولید و ارائه نماییم.

حضور در شبکه‌های اجتماعی

در عصر حاضر، حضور در شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال است. تعداد بالای دنبال‌کنندگان ما در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در توسعه برند شخصی‌مان بسیار مهم و تأثیرگذار باشد. یکی از کاربردهای تعداد بالای دنبال‌کنندگان در این شبکه‌ها، امکان هدایت بخشی از آن‌ها به وبلاگمان هست. درواقع در این روش، شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزاری برای افزایش مراجعین و مخاطبین وبلاگ مورداستفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به فراگیری شبکه‌های اجتماعی در سطح جامعه، عضویت در این شبکه‌ها به‌منظور جذب مخاطبان هدف اجتناب‌ناپذیر هست.

یکی دیگر از اقداماتی که می‌توانیم برای انتشار محتوای تولیدی‌مان در شبکه‌های اجتماعی انجام دهیم، نصب افزونه‌های مناسب در وبلاگ وردپرسی برای اضافه کردن دکمه‌های اشتراک‌گذاری مطالب در شبکه‌های اجتماعی است.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم توضیحاتی کلی در مورد نحوه توسعه برند شخصی با وبلاگ نویسی ارائه کنیم. موارد گفته‌شده عموماً کلی بوده و این امکان وجود دارد که با انجام جستجوهای بیشتر در فضای وب به نکات و توضیحات کامل‌تری دست‌ یافت.

درنهایت بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشیم که در عصر حاضر راه‌اندازی و اداره اصولی وبلاگ یکی از مفیدترین و نتیجه‌بخش‌ترین راه‌ها برای ساخت و توسعه برند شخصی است که علاوه بر کسب اعتماد و اعتبار در بین مخاطبان باعث افزایش آگاهی و دانشمان درزمینه تخصصی موردنظر و تقویت مهارت نویسندگی‌مان با گذشت زمان خواهد شد.

پی‌نوشت۱: لازم به توضیح است که بدون حضور در شبکه‌های اجتماعی و صرفاً با تولید محتوا در فضای وب، تعداد مخاطبین و مراجعین وبلاگمان به لطف هوشمندی روزافزون موتورهای جستجو با گذشت زمان افزایش خواهد یافت. فقط امکان دارد نرخ افزایش مراجعین در ابتدای کار پایین باشد.

پی‌نوشت۲: در فضای وب و همچنین شبکه‌های اجتماعی، علاوه بر تعداد مراجعین و دنبال‌کنندگان، کیفیت آن‌ها و عمق ارتباط ما با این افراد نیز بسیار مهم و شاید مهم‌تر از تعدادشان هست که لازم است مدنظر قرار گیرد.

پست‌های مرتبط:

۱۵ دلیل برای داشتن وبلاگ شخصی

راه‌اندازی کسب و کار با بازاریابی محتوا

تولید محتوای متمایز

تولید محتوای با کیفیت

۱۵ توصیه برای سئو در بازاریابی محتوا

چگونه یک نویسنده خوب شویم؟

۱۰ اصل مهم در نویسندگی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *