تولید محتوای با کیفیت

تولید محتوای باکیفیت

 

تولید محتوای با کیفیت یکی از دغدغه‌های مهم و همیشگی تولیدکنندگان محتوا می‌باشد. در این نوشته قصد داریم تا با توجه به توصیه‌های دن نوریس در کتاب ماشین محتوا مطالب و توصیه‌هایی مفید و کاربردی در خصوص تولید محتوای با کیفیت ارائه کنیم.

 

همه انواع محتوا یکسان نیستند. کیفیت محتوای تولیدی و تاثیرگذار بودن آن بسیار مهمتر از کمیت آن می‌باشد و لازم است تلاشمان بیشتر در جهت بهبود کیفیت محتوا باشد تا افزایش کمیت آن. امکان دارد هزاران پست بی‌اثر بنویسید و عملا هیچ سودی عایدتان نشود.

 

محتوای بی‌کیفیت یکی از دلایل اصلی شکست در بازاریابی محتوا می‌باشد.

 

تعریف محتوای عالی

 

تعریفی که دن نوریس از محتوای عالی ارائه می‌کند به این صورت می‌باشد:

 

محتوای عالی چیزی است که شما برای مخاطبانتان تولید می‌کنید تا نظرشان را جلب کرده و آن‌ها را تشویق به استفاده و به اشتراک‌گذاری آن کنید.

 

تعریف بالا، دو نکته را مد نظر قرار می‌دهد:

 

  • محتوای عالی وقتی نتیجه می‌دهد که مردم با آن تعامل داشته، درباره آن نظر داده و آن را به اشتراک بگذارند.

 

  • محتوای عالی مستلزم جلب توجه است. این موضوع به طور تنگاتنگی با اینکه چطور رقبای شما برای جلب توجه مخاطبین با شما رقابت می‌کنند، مرتبط می‌باشد.

 

بازاریابی محتوا عموما شبیه کسب و کار است. هیچ نقشه راه از پیش تعیین‌شده‌ای در بازاریابی محتوا وجود ندارد مگر انجام کاری بهتر از رقبا.

 

تولید محتوای باکیفیت

 

هفت درس برای تولید محتوای با کیفیت

 

دن نوریس در کتاب ماشین محتوا، هفت درس را برای تولید محتوای با کیفیت ارائه می‌کند که به گفته خودش همه آنها را تجربه کرده است:

 

نگران خارج شدن از گوشه‌تان نباشید.

 

محتوا نباید کسل‌کننده باشد. اگر در یک گوشه کسل‌کننده هستید، لزوما نیازی نیست محتوایی پیرامون گوشه‌تان تولید کنید. در عوض سعی کنید بیشتر به جامعه مخاطبتان و چیزی که برای آنها مفید است فکر کنید.

 

باید ببینید چه کسانی عضو ایده‌آل جامعه مخاطبان شما هستند و چه چیزهای دیگری آنها را به وجد می‌آورد، آن وقت درباره همان‌ها محتوا تولید کنید.

 

تولید محتوای گوشه-محور کار ساده‌ای است، و این نخستین کاری است که رقبای شما انجام می‌دهند. با ارائه محتوایی فراتر از گوشه خاص و در زمینه موضوعات جالب، آنها را پشت سر بگذارید.

 

به جامعه مخاطبین خود اهمیت دهید.

 

اگر رابطه عمیقی با جامعه خود ایجاد کنید، آنها به منبع بی‌نهایتی از ایده‌ها تبدیل خواهند شد.

 

از ایشان در مورد مشکلاتشان و اینکه چه کمکی از شما برمی‌آید، جویا شوید.

 

سخاوتمندتر باشید.

 

بازاریابی محتوا تمرین اعتمادسازی است، هرچه سخاوتمندتر باشید بهتر است.

 

شفاف‌تر باشید.

 

یک روش طبیعی اعتمادسازی، شفاف بودن است. شفاف بودن در کسب و کار، اخیرا به یک گرایش تبدیل شده است.

 

سعی کنید گزارشات و داده‌های محرمانه و جالب توجه خوانندگان نظیر صورت‌های مالی یک ساله شرکت، روندهای کلیدی و … را از کسب و کار خود ارائه کنید. در این صوررت مخاطبان از این گزارشات استقبال خواهند کرد.

 

بیشتر مخالفت کنید.

 

در میان این حجم از فعالیت در فضای مدرن وب، به چشم آمدن کار آسانی نیست. در روزهای اول وبلاگ‌نویسی، بد نیست چند محتوای متداول ایجاد کرده و نصایح رایج و پذیرفته شده در صنعت کاریتان را ارائه دهید.

 

ولی بعد از آن شما به چیزی در مورد محتوایتان نیاز دارید که مردم را به بحث ترغیب کنید. نکته‌ای که متفاوت بوده و بقیه را غافل‌گیر کند. برای آنکه مردم به چیزی توجه نشان دهند باید دلیلی وجود داشته باشد.

 

ابراز دیدگاه مخالف، توجهات بسیاری را به سوی شما جلب خواهد کرد. ولی ضرورتا نیازی نیست همه محتوای شما برخلاف نظر همگان باشد. این تنها یک راه جلب توجه است.

 

عمل‌گراتر باشید.

 

با عمل‌گرایی و کمک صادقانه به افراد، خودتان را به چالش بکشید.

 

ساختن چیزی که برای افراد جالب باشد یک مسئله است، و ایجاد چیزی که واقعا مفید باشد مسئله‌ای دیگر. مفید بودن، طبق تعریف، یعنی فردی بتواند چیزی که تولید می‌کند را گرفته و از آن در زندگیش استفاده کند.

 

اگر محتوایی تولید شود که واقعا در زندگی و کسب و کار روزانه قابل اجرا و استفاده باشد، بیشتر از آن استقبال می‌شود و در نتیجه هر چه بیشتر به اشتراک گذاشته شده و نظرات بیشتری در مورد آن داده می‌شود.

 

به این فکر کنید که مردم چگونه می‌توانند محتوای شما را مورد استفاده قرار دهند و شما چه محتوایی می‌توانید تولید کنید که توسط مردم مورد استفاده قرار گیرد.

 

داستان بهتری تعریف کنید.

 

قوی‌ترین محتوا در دنیا، داستان و قصه است که مردم را به حرکت وامی‌دارد و از طریق شوخی، متعجب یا شوکه کردن می‌تواند آن‌ها را سرگرم نماید.

 

قصه‌گویی روشی عالی برای جلب و حفظ توجه مردم است.

 

مدل‌های داستان‌گویی مناسب که در زمینه کاریتان جواب می‌دهند را یاد بگیرید و راهی بیابید تا بتوانید داستانتان را به گونه‌ای تعریف کنید که افراد بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

 

تولید محتوای باکیفیت

 

ایجاد موضوعات برای تولید محتوای با کیفیت

 

دن نوریس در فصل سوم کتاب خود بیست روش ایجاد موضوعات محتوا را توضیح داده است که من در ادامه تنها به عناوین آن‌ها اشاره می‌کنم. در صورت تمایل می‌توانید نسخه ترجمه شده کتاب ماشین محتوا را از سایت ترجمان تهیه کرده و موارد را به صورت مشروح مطالعه نمایید.

 

فهرست ۲۰ روش برای تهیه موضوع و تولید محتوای با کیفیت به شرح زیر می‌باشد:

 

  • توئیتر (Twitter)
  • گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
  • ابزارهای وب‌مستر گوگل (Google Webmasters)
  • میت‌آپ (Meetup)
  • از مخاطبین خود بپرسید
  • مؤلفین مهمان
  • داستان شخصی
  • بخش پشتیبانی
  • گرایش‌ها
  • صندوق ورودی ایمیل‌ها
  • برنامه‌ریز کلید واژه‌های سیستم تبلیغات گوگل
  • گروه‌ها و تالارهای گفتگو
  • رقبایتان
  • بازسامو (Buzzsumo)
  • وبلاگ‌های صنایع برتر
  • رهبران اندیشه
  • آمازون
  • کورا (Quora)
  • ردیت (Reddit)
  • پادکست‌ها

 

تولید ایده‌های محتوا

 

بعد از انتخاب موضوع محتوا با روش‌های عنوان شده در بخش قبل، اکنون نوبت آن رسیده که آن‌ها را به ایده‌های عملی برای محتوا تبدیل کنید.

 

در ادامه پنج گام یافتن ایده برای تولید محتوای با کیفیت ارائه می‌شود:

 

گام اول – موضوع خود را بنویسید.

 

موضوع خود را از طریق روش‌های گفته شده در بخش قبل انتخاب کرده و بنویسید.

 

گام دوم – یک مشکل و یک آرزو برای موضوع بنویسید.

 

مردم جذب محتوایی می‌شوند که یا مشکلی از آن‌ها حل کرده و یا آرزویی را برایشان برآورده کند. موضوع را انتخاب کرده و «مشکل» و «آرزوی» مربوط به آن را یادداشت کنید.

 

گام سوم – تا پنج نوع محتوا انتخاب کنید.

 

انواع مختلف محتوا برای ارائه در وبلاگ وجود دارد که در اینجا ۱۱ نوع آن که توسط دن نوریس ارائه شده اشت، بازگو می‌شود:

 

  • بررسی موردی
  • راهنما
  • گردآوری
  • چگونگی انجام
  • چگونگی انجام ندادن
  • اینفوگرافی
  • مقایسه / مرور
  • هزینه / قیمت
  • داده‌های استخراج شده
  • لیست بهترین‌ها
  • عقاید

 

گام چهارم – فکر خود را روی هم بگذارید و یک عنوان توصیفی پیدا کنید.

 

در این مرحله برای محتوایتان یک عنوان توصیفی انتخاب کنید.

 

گام پنجم – یک دام اضافه کنید.

 

در صورت امکان یک دام به عنوانتان اضافه کنید تا توجه خواننده‌تان را جلب کنید. این کار اثر بسیار زیادی خواهد داشت. اما حواستان باشد که زیاده‌روی نکنید.

 

شش دام برای جلب توجه مخاطبان در اینجا ارائه می‌شود:

 

  • مخالفت
  • متعجب‌کننده
  • غلبه بر مخالفت‌ها
  • تضمین
  • علاقه
  • ترس

 

تولید محتوا به جای تقلید و کپی‌برداری از دیگران

 

هر خالق محتوایی، هر مخاطبی، و هر کسب و کاری، یکتا و منحصر به فرد است. لازم به ذکر نیست که همیشه یافتن دلیل موفقیت افراد کار دشواری است، چرا که اغلب خودشان هم درک درستی از آن ندارند.

 

از هر چیزی که لذت می‌برید، اگر خودتان را در مسیری قرار دهید که از آن، نتیجه‌ای مفید برای جامعه مخاطبانتان تولید شود، آنگاه برای تولید محتوای خوب در مسیر درستی قرار دارید.

 

استانداردهای کیفیت محتوا

 

هر محتوایی که تولید می‌شود بایستی یک سری از اصول و استانداردها در آن رعایت شود که این اصول و استانداردها برای هر کسب و کار و هر شخصی ممکن است متفاوت باشد. دن نوریس در کتاب ماشین محتوا یک چک لیست پیشنهادی به عنوان استاندارد کیفیت محتوا ارائه کرده است که هر کدام از آن موارد را در اینجا به اختصار توضیح می‌دهیم:

 

مفید بودن

 

آیا واقعا کسی از چیزی که ارائه می‌دهید، استفاده خواهد کرد؟

مطلبی بنویسید که گرفتاری یا مشکل بخشی از جامعه مخاطبان را حل کند.

 

خوانش آسان

 

مطمئن شوید که مخاطبانتان با خواندن محتوایتان مشکلی ندارند. معرفی کوتاه، زبان ساده، و فضای سفید زیادی داشته باشید، و از زبان خیلی پیچیده استفاده نکنید.

 

اعتبار داشته باشد.

 

چگونه می‌توان محتوای معتبر تولید کرد؟ اگر مؤلفی که با او کار را شروع می‌کنید معتبر باشد، عالی خواهد بود. داشتن نظر متخصصین در مقاله راه دیگری است. داده‌ها و پیوندها از منابع خارجی شیوه دیگری به شمار می‌رود. طراحی عالی و کیفیت بالای نگارش نیز می‌تواند روش دیگری باشد.

 

از لحاظ احساسی مرتبط باشد.

 

اگر جامعه مشخصی از افراد را هدف قرار داده‌اید، باید بر روی نوع شخصیت آنها، احساساتشان، آنچه که آن‌ها را به چالش می‌کشد و غیره کنترل خوبی داشته باشید.

 

تنها مربوط به شما نباشد.

 

محتوایی که به شما مرتبط است و در مورد خودتان است می‌تواند به خوبی جواب دهد، اما در کل محتوا باید بیشتر به خوانندگان مربوط باشد. بیشتر به مخاطبتان فکر کنید تا خودتان.

 

خاص باشد، نه کلی.

 

محتوای عمومی و کلی به ندرت مفید و مورد توجه واقع می‌شود. تا جایی که می‌توانید خاص باشید و از جملات معلوم به جای جملات مجهول استفاده کنید.

 

سخاوتمند باشید.

 

به محتوای خود نگریسته و بر روی انگیزه‌های آن کار کنید. آیا دارید مردم را به توجه به چیزی که به آن علاقمند نیستند ترغیب می‌کنید؟ یا سخاوتمندانه رفتار می‌کنید؟

 

اصالت داشته باشد.

 

آیا ایده‌تان جدید است یا تکرار مکررات که پیش‌تر هم هزار بار گفته شده است؟ آیا می‌توانید به محتوا چیزی اضافه کنید که آن را به محتوایی دست اول تبدیل کند؟

 

اشتراک‌پذیر باشد.

 

محتوایی ایجاد کنید که مردم آن را به اشتراک گذاشته و با دیگران درباره آن صحبت کنند.

 

جالب باشد.

 

به یاد داشته باشید که اگر محتوا جالب نباشد، شما بازاریابی محتوا نکرده‌اید. آیا به خودی خود دید منحصربه‌فردی دارد که برای جامعه مخاطبین شما جالب باشد؟

 

طراحی با کیفیتی داشته باشد.

 

اطمینان پیدا کنید که محتوایتان از لحاظ استاندارد طراحی، در سطح بالایی اجرا شده است. آیا محتوا با تصاویر با کیفیت و اصل پشتیبانی می‌شود یا با عکس‌هایی بی‌کیفیت و شطرنجی؟

 

جریان

 

آیا محتوا از ساختاری منطقی – که خواننده را از یک بخش به بخش دیگر بکشد – پیروی می‌کند؟ خوانش محتوا از بخشی به بخش دیگر باید راحت باشد. برای بردن خوانندگان از جایی به جای دیگر، بین اجزا و اتصالات، مقدمه و نتیجه‌گیری‌های کوتاه قرار دهید.

 

سرگرم‌کننده

 

اگر بتواند لبخند بر لبان خواننده بنشاند، این برای شما امتیاز بزرگی به شمار می‌رود.

 

طولانی

 

محتوای طولانی با جزئیات خیلی خوب جواب می‌دهد. محتوای پست شده در رسانه‌های اجتماعی می‌توانند (و در برخی موارد حتی باید) کوتاه باشند، اما اگر محتوا بر روی وب‌سایتتان قرار دارد، به بازدیدکننده چیزی ارائه دهید که با شور و اشتیاق و با انرژی با آن برخورد کند.

 

 

ارزیابی کارایی و کیفیت محتوا

 

افراد معیارهای مختلفی برای ارزیابی محتوای موجود خود در فضای وب دارند. از جمله تعداد مراجعات به آن، تعداد لایک‌ها و امتیازها و … . ولی دن نوریس معتقد هست که هیچکدام از این معیارها برای ارزیابی کیفیت و کارایی محتوا مناسب نمی‌باشد. او سه معیار زیر را برای این منظور پیشنهاد می‌کند:

 

به اشتراک‌گذاری‌ها

 

تنها بهترین محتواها به اشتراک گذاشته می‌شوند. به جای تمرکز روی تعداد بازدیدها و لایک‌ها، به اشتراک‌گذاری پست در شبکه‌های اجتماعی را مورد توجه قرار دهید.

 

دیدگاه‌ها

 

ترغیب مردم به ابراز نظر و درج دیدگاه در زیر پست‌ها هم بسیار مؤثرتر و مفیدتر از تشویق آنها برای لایک کردن می‌باشد و به اندازه به اشتراک‌گذاری مفید می‌باشد.

 

پاسخ به ایمیل‌ها

 

لیست کاملی از ایمیل مخاطبان خود تهیه کنید و بهترین محتواهایتان را برایشان ایمیل کنید. پاسخی که برای این ایمیل‌ها دریافت می‌کنید نیز معیار خوبی برای سنجش کارایی محتوای شما می‌باشد.

 

 

سئوی محتوا محور

 

وقتی بر یک استراتژی بازاریابی محتوای مؤثر متمرکزید، باید همه چیز را متناسب با نیاز موتورهای جستجو بهینه کنید. سئو مهم است اما محتوای با کیفیت اهمیت بیشتری دارد.

 

دور زدن گوگل راه ایجاد ترافیک پایدار و بلندمدت برای وبسایت نیست. روش درست، بسیار ساده‌تر از بعضی رازهای پیچیده سئو است. در ادامه چهار توصیه مهم در خصوص سئوی وبسایت را بیان می‌کنیم:

 

اجرای فاکتورهای یک صفحه‌ای دم‌دستی

 

آماده کردن وبسایت برای سئو آسان است. تنها لازم است چهار مورد زیر را رعایت کنید:

 

  • مطمئن شوید که قالب وب‌سایت شما از تگ‌هایی درست در مکانی درست استفاده می‌کند.

 

  • اطمینان یابید که وب‌سایت شما با کدهای HTML/CSS صحیح ایجاد شده باشد.

 

  • از منطقی بودن آدرس URL محتوای خود مطمئن شوید.

 

  • اطمینان حاصل نمایید که قادر به کنترل عنوان، توصیف، و URL همه پست‌های خود هستید.

 

ایجاد انبوهی از محتوای با کیفیت

 

کافیست به موارد توصیه شده در این نوشته توجه کرده و آنها را رعایت کنید.

 

انجام تحقیقی ساده در مورد کلیدواژه‌ها

 

گاهی اوقات در نظر گرفتن کلیدواژه‌ای خاص، و بازدید سریع گوگل برای مشاهده مناسب‌ترین کلیدواژه‌ها منطقی به نظر می‌رسد.

اگر می‌خواهید تازه تحقیقات بر روی کلیدواژه‌ها را آغاز کنید، آسان‌ترین گزینه، برنامه‌ریز کلیدواژه‌های سیستم تبلیغات گوگل است.

 

بهینه‌سازی پست از نظر واژگان کلیدی

 

گام آخر، بهینه‌سازی پست با کلیدواژه انتخابی‌تان می‌باشد. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه Yoast اینجا به کارتان می‌آید.

 

برای بهینه‌سازی پست‌تان سه کار باید انجام دهید:

 

  • اطمینان حاصل کنید که کلیدواژه در عنوان پست به کار رفته باشد.

 

  • کلیدواژه را در نخستین پاراگراف پست استفاده کنید.

 

  • مطمئن شوید عنوان سئوی شما کلیدواژه و طول مناسبی داشته و دارای شرحی حاوی کلیدواژه‌تان باشد، به طوری که کاربر را وادار به کلیک کردن روی آن در گوگل کند.

 

در صورت تولید محتوای با کیفیت، مردم آن را لینک کرده و به اشتراک می‌گذارند. این چیزی است که گوگل عاشقش است، این دیدگاه هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند.

 

مطالب مرتبط:

خلاصه کتاب ماشین محتوا

راه‌اندازی کسب و کار با بازاریابی محتوا

اصول بازاریابی محتوا

تولید محتوای متمایز

ارتقای کسب و کارهای مبتنی بر تولید محتوا

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *