خلاصه کتاب ماشین محتوا

بازاریابی محتوا، امروزه به یکی از روش‌های نوین کارآفرینی و کسب درآمد تبدیل شده است و همه کسب و کارها به تولید محتوا و جذب مشتری از طریق بازاریابی محتوا روی آورده‌اند. از این رو یکی از پرطرفدارترین و پرجستجوترین کلمات کلیدی فضای وب تولید محتوا و مباحث مرتبط با آن نظیر بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا می‌باشد و با این روند کپی‌رایترها به پردرآمدترین افراد فعال در فضای وب تبدیل شده‌اند.

 

یکی از کتاب‌هایی که در زمینه تولید و بازاریابی محتوا نوشته شده و پرفروش نیز بوده است، کتاب ماشین محتوا نوشته دن نوریس (Dan Norris) می‌باشد. در این کتاب مباحث مفید و کاربردی زیادی مطرح شده است که اخیرا هم توسط کانون ترجمان، به فارسی ترجمه و به بازار عرضه شده است.

 

با توجه به محتوای بسیار خوب و کاربردی کتاب در زمینه بازاریابی محتوا سعی خواهم کرد در پست‌های مختلف خلاصه‌ای از محتوای کتاب را ارائه کنم.

 

معرفی کتاب ماشین محتوا (بخش اول)

 

توصیه‌های نیل پاتل

 

این کتاب با پیش‌گفتاری از نیل پاتل (Neil Patel) شروع می‌شود. نیل پاتل در این نوشته، خلاصه‌ای از مسیری را که خودش در تولید و بازاریابی محتوا طی کرده است و اینکه چگونه با صرف هیچ هزینه‌ای صاحب کسب و کارهای چند میلیون دلاری شده، تعریف می‌کند.

 

در انتهای پیش‌گفتار نیل براساس تجربیات خود توصیه‌هایی را به خوانندگان کتاب می‌کند:

 

« … تنها ایجاد محتوای عالی کافی نیست. شما می‌بایست محتوایی به مراتب بهتر از رقیبتان ایجاد کنید تا به معنای واقعی دیده شوید.

به ایجاد محتوای متوسط هیچ امتیازی داده نمی‌شود. فقط در مورد محصول یا کسب و کارتان ننویسید. محتوایتان باید آموزشی بوده و مشکلی را حل کند.

با مشتریان بالقوه به گفتگو بنشینید و ببینید چه می‌خواهند. هرچه در مدرسه آموخته‌اید را دور بریزید. نوشتن محتوا یک مکالمه دوطرفه است، نه فقط یک سخنرانی صرف. خودتان باشید و طوری وانمود کنید که انگار با مردم همراهید.

به دور از هرگونه خودخواهی به مشتریان خود کمک کنید. این گونه، شما از دیگران متمایز شده، حقیقتا به مردم یاری رسانده، و محتوایی تولید می‌کنید که مردم به آن اهمیت می‌دهند.

تولید محتوا تنها به منظور کسب رتبه بهتر در جستجوی واژه‌های کلیدی، یا گرفتن سهم بیشتر، به انجام یک تمرین بیهوده می‌ماند.»

 

معرفی کتاب ماشین محتوا (بخش اول)

 

 دن نوریس و موفقیت‌هایش

 

در مقدمه کتاب، دن نوریس خلاصه‌ای از زندگی کاری خود را بیان می‌کند. اینکه چگونه در عرض دو سال از یک ورشکستگی کامل به درآمد دویست هزار دلار در سال رسیده است و تولید محتوا چه تغییر بزرگی در میزان درآمد و سبک زندگی او به وجود آورده است.

 

نوریس در ادامه ضمن تاکید بر اینکه در تولید محتوا کیفیت خیلی مهم‌تر از کمیت می‌باشد، می‌گوید:

 

« زمانی که بازاریابی محتوا را شروع کردم کورکورانه رفتا می‌کردم. توصیه رایج “هر روز بنویس” را دنبال می‌کردم و بر روی کمیت محتوایی بیش از حد تمرکز داشتم. مشکل این بود که نود درصد این محتوا چندان مورد توجه واقع نشد.

عاشق ایجاد محتوا بودم، اما مشکلی که وجود داشت، خودم را براساس مقدار محتوای تولیدی‌ام می‌سنجیدم، نه براساس جذابیتی که آن محتوا ایجاد می‌کرد. کمیت برایم مهم بود، نه کیفیت.

سرانجام، مثل نیل پاتیل به این نتیجه رسیدم که یک محتوای جذاب از صد محتوای غیرقابل توجه با ارزش‌تر است.»

 

دن نوریس همچنین توصیه می‌کند تا حد امکان محتوای مفید و کاربردی رایگان در اختیار مخاطبان خود قرار دهیم:

 

« رایگان در اختیار گذاشتن تصمیم ساده‌ای بود، این کاری است که من در تمام پروژه‌هایم انجام می‌دهم: تولید محتوای سودمند، عرضه رایگان آن، و استفاده از توجه معطوف شده به آن برای ساخت یک کسب و کار.

به جای صرف هزینه برای تبلیغات، بر روی تولید محتوا و ارائه رایگان آن تمرکز کردم.

ما هنوز هم در کسب و کار خود هزینه‌ای صرف تبلیعات نمی‌کنیم. ما یک مدیر محتوای تمام وقت و چندین نویسنده محتوای حقوق‌بگیر مهمان داشته و همچنان بر روی تولید محتوا به عنوان تنها استراتژی بازاریابی تمرکز کرده‌ایم.»

 

در پست‌های بعدی سعی خواهم کرد تا خلاصه‌ای از فصلهای اول تا پنجم کتاب ارائه کنم.

 

 

مطالب مرتبط:

راه‌اندازی کسب و کار با بازاریابی محتوا

اصول بازاریابی محتوا

تولید محتوای با کیفیت

تولید محتوای متمایز

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *