ارتقای کسب و کارهای مبتنی بر تولید محتوا

ارتقای کسب و کارهای مبتنی بر تولید محتوا

 

ارتقای کسب و کارهای مبتنی بر تولید محتوا

 

یکی از مراحل مهم راه‌اندازی و مدیریت کسب و کارهای مبتنی بر تولید محتوا، ارتقای این نوع کسب و کارها و انتخاب یک استراتژی مناسب و پایدار در بلندمدت می‌باشد. در این مطلب قصد داریم تا راهکارها و روش‌های مختلف ارتقای کسب و کارهای مبتنی بر تولید محتوا را ارائه کنیم.

 

کسب و کارهای مبتنی بر تولید محتوا وابستگی بسیار زیادی به مخاطب دارند و در صورت نبود مخاطب و یا عدم استقبال مخاطبان، عملا با شکست مواجه خواهند شد. در ادامه عوامل مؤثر بر جذب مخاطب و جلب توجه و اعتماد آنان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

اهمیت طراحی

 

در کسب و کارهای مبتنی بر تولید و بازاریابی محتوا، طراحی یکی از مؤلفه‌های مهم در جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری می‌باشد. طراحی بد می‌تواند کل کسب و کار را تحت تاثیر قرار دهد. برای طراحی اهمیت زیادی قائل شوید و سعی کنید وقت کافی برای آن اختصاص دهید.

 

دن نوریس در کتاب ماشین محتوا، توصیه‌هایی برای مبتدیان ارائه می‌کند:

 

  • از یک قالب زیبا استفاده کنید.

 

  • هر چیزی را که چندان ضروری نیست حذف کنید.

 

  • تنظیمات هم ترازی را انجام داده و نوارهای کناری را متقارن و هم‌ردیف کنید.

 

  • در مقیاس پیکسل به جزئیات بپردازید.

 

  • طراحیتان را با بهترین‌ها مقایسه کنید، اما هرگز کپی نکنید.

 

  • به دنبال لوگو نباشید مگر اینکه بتوانید از پس هزینه یک لوگوی خوب بربیایید.

 

  • نه شما طراحید و نه دوستانتان. از متخصصین طراحی مشورت بگیرید.

 

مهمترین هدف در تولید و بازاریابی محتوا تبدیل بازدیدکننده به مشتری می‌باشد. یک وبسایت با طراحی خوب، یعنی وبسایتی خوش‌آب‌ورنگ که برای بازدیدکننده هدف کار کرده و او را به راحتی به مشتری تبدیل کند.

 

در صورتی که روی سه عامل کیفیت، برند با طراحی خوب و اعتماد تمرکز کنید، رفته رفته موفق به بالا بردن نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری خواهید شد. ولی اگر در این کار شتاب‌زده و تهاجمی عمل کنید، در بلندمدت با مشکل مواجه خواهید شد.

 

روش‌های مختلف تبدیل بازدیدکننده به مشتری

 

روش‌های مختلفی برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری وجود دارد که در اینجا به سه روش متداول اشاره می‌شود.

 

ایمیل

 

در این روش در هنگام مراجعه مخاطب به وبسایت، ایمیل او برای ثبت‌نام اخذ شده و سپس اطلاع‌رسانی‌های لازم از همین طریق صورت می‌گیرد. این ایمیل‌ها روزانه و یا با فواصل بیشتر برای مشتریان ارسال می‌شود که حاوی محتوای کاربردی و مفید بوده و مخاطبین را به وبسایت هدایت کرده و آماده خرید می‌کند.

 

محصول

 

در این روش از آدرس ایمیل استفاده نمی‌شود و فراخوانی اصلی از طریق محصول صورت می‌گیرد. اگر محتوای اصلی مورد توجه بازدیدکننده قرار گیرد، به صفحه فرود وبسایت مراجعه کرده و برای استفاد از خدمات ثبت‌نام می‌نماید.

 

یکی از ابزارهای عالی برای افزایش اثربخشی بازاریابی محتوا، ارائه ابزارها و نرم‌افزارهای رایگان می‌باشد، زیرا مردم عاشق ثبت‌نام در چنین وبسایت‌هایی هستنند و شما نیز خواهید توانست از این طریق لیست ایمیلتان را تهیه و تکمیل کنید.

 

در این روش شما می‌توانید محصول و محتوا را باهم ترکیب کنید.

 

ارتقای کسب و کارهای مبتنی بر تولید محتوا

 

محتوا

 

هدف این روش ساخت لیستی از ایمیل‌هاست، در عین حال گوشه چشمی هم به محتوا و هم برند از طریق درخواست عضویت مخاطبین در لیست ایمیل وجود دارد. این روش نیازمند تولید حجم بالایی از محتواست. سعی کنید محتوای باکیفیت تولید کرده و به صورت رایگان در اختیار مخاطب قرار دهید.

 

نحوه استفاده از لیست آدرس ایمیل

 

روش‌های مختلفی برای استفاده از لیست ایمیل مشتریان وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

 

ایمیل‌های هفتگی

 

یکی از بهترین روش‌های استفاده از لیست ایمیل‌ها، ارسال ایمیل‌های هفتگی برای مشتریان می‌باشد. در این روش مخاطب همواره با ما در ارتباط بوده و محتوای به روز دریافت می‌کند.

 

از مشکلات این روش،  وقت‌گیر بودن آن است. اگر وقت کافی ندارید، از ایمیل‌های از پیش نوشته شده که محتوای مفید را براساس برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده برای مخاطبان ارسال می‌کند، استفاده نمایید.

 

یکی از پیشنهادات برای این نوع ایمیل‌ها، دوره آموزشی ایمیلی می‌باشد که باعث جلب مشارکت مشتریان راغب خواهد شد. در این روش اطلاعات در طی روزها و هفته‌های پیش رو ارسال می‌شود.

 

پیشنهاد محتوا

 

یکی دیگر از روش‌های جلب توجه در کسب و کارهای مبتنی بر محتوا، ارسال ایمیل‌های حاوی محتوای مورد نیاز و مورد علاقه مخاطب می‌باشد. برای این کار باید از مخاطب پرسید که به دنبال چه نوع محتوایی می‌باشد.

 

در صورت اجرای این راهکار و مطالعه پاسخ مشتریان و ارائه خدمات متناسب، حجم بالایی از طرفداران را جذب خواهید کرد.

 

تولید و ارائه محتوا در این روش به این شکل است که یا قبلا به بسیاری از سؤالها و محتواهای درخواستی پاسخ داده شده است که مجددا برای مشتری جدید ارسال می‌شود و یا اینکه در صورت نبود محتوای متناسب، این موضوع به لیست ایده‌های شما اضافه می‌شود.

 

کمپین‌های دعوت به خرید

 

در این روش، کمپین‌هایی تشکیل داده و محتوایی مناسب تولید شده و برای افراد ارسال می‌شود. نکته‌ای که در اینجا مهم می‌باشد، توجه به لیست ایمیل‌های موجود در هر کمپین و حذف افرادی است که در چند کمپین قبلی حضور داشته‌اند. در صورت عدم انجام صحیح این کار، افراد به دلیل دریافت ایمیل‌های تکراری آزرده خاطر خواهند شد.

 

سبد خرید نیمه کاره

 

در این کاربرد ایمیلی برای افرادی که قبلا برای خرید اقدام کرده ولی تراکنش خود را تکمیل نکرده‌اند ارسال می‌شود. سعی کنید در متن ایمیل از تصاویر جذاب مربوط به محصول استفاده کنید.

 

تبدیل بازدیدکننده به مشتری از طریق کشف مشکل

 

خدماتی که در وبسایت ارائه می‌شود برای حل کردن مشکل مشتریان می‌باشد ولی مشکلات همه مشتریان مشابه هم نمی‌باشد و هر مشتری و مراجعه‌کننده‌ای مشکل منحصر به فرد خود را دارد. در اینجا ابتدا مشکلات هر کدام از مراجعه‌کنندگان دریافت شده و به مرور ایمیل‌هایی در خصوص نحوه رفع مشکلات و خدمات ارائه شده در این خصوص برایشان ارسال می‌شود.

 

مدیریت افراد تاثیرگذار

 

یکی از شیوه‌های ارتقای کسب و کار مبتنی بر تولید محتوا ارتباط با افراد تاثیرگذار هر حوزه و کمک گرفتن از آنها می‌باشد. در صورت داشتن رابطه‌ای صمیمی با این افراد، این کار باعث تقویت کسب و کار شما و کمک به رشد روزافزون آن خواهد شد.

 

چند پیشنهاد از دن نوریس در اینجا ارائه می‌شود:

 

  • در وبلاگ آن‌ها نظر داده و مثبت باشید.

 

  • با دور هم جمع کردن متخصصین در وبلاگتان، آن‌ها را هم در نظر داشته باشید و یا به آنها به عنوان نمونه لینک بدهید.

 

  • در شبکه‌های اجتماعی دنبالشان کنید.

 

  • در کسب و کارتان به آنها محصولات و خدمات رایگان بدهید.

 

  • به پادکستتان دعوتشان کنید تا بدین ترتیب به گسترش پیامشان کمکی کرده باشید.

 

  • به آنها کمکی که در حیطه تخصصتان است، پیشنهاد دهید.

 

  • اگر در شهر شما هستند سعی کنید به ملاقاتشان بروید.

 

  • با ارسال ایمیل به افراد درون لیستتان، چند محتوای مفید یا اطلاعاتی درباره سرویسشان به آنها ارائه کنید.

 

  • هرگاه آنها از مردم برای هر چیزی مثل درخواست اشتراک در شبکه‌های اجتماعی، تقاضای کمک کردند به سرعت آن را اجابت کنید.

 

  • اگر خدمات یا محصولی دارند که می‌تواند برایتان مفید باشد، فورا ثبت‌نام کرده و مشتریشان شوید.

 

  • اگر گروه یا انجمن آنلاین دارند، ثبت‌نام کنید و برای آن عضو خوبی باشید.

 

این موضوع را همیشه مد نظر داشته باشید که این افراد معمولا گرفتار و پرمشغله هستند و جلب توجهشان زمان زیادی می‌برد.

 

تشکیل گروهی از همراهان

 

هنگامی که محصولی جدید تولید کردید، می‌توانید به افراد حاضر در لیست ایمیل‌تان متنی ارسال کرده و از آنها برای تبلیغ و معرفی آن به دیگران کمک بخواهید.

 

البته این کمک‌ها نبایستی یک طرفه باشد و لازم است که توسط شما جبران شود.

 

پیشنهاد می‌شود که وقتی فردی برای دریافت ایمیل‌های دوره‌ای در وبسایت شما ثبت‌نام می‌کند، برایش ایمیلی ارسال کرده و از او در مورد تمایلش برای عضویت در این گروه سؤال شود.

 

به روزرسانی استراتژی محتوا

 

سعی کنید ماهیانه استراتژی محتوای خود را بررسی کرده و در صورت نیاز براساس نیازمندی‌ها و تغییرات به وجود آمده آن را به‌روزرسانی نمایید.

 

نظرخواهی از مخاطبین کلیدی

 

همواره نظرات مخاطبین خود را مطالعه کرده و از مرتبط‌ترین این نظرات یادداشت‌بردای کنید و این مستندات را برای تولید محتواهای بعدی مدنظر قرار دهید.

 

بازنشر محتوا در شبکه‌های اجتماعی

 

یکی از روش‌های مفید و مؤثر ارتقای کسب و کارهای مبتنی بر تولید محتوا، بازنشر آن و یا انتشار لینک آن محتوا در شبکه‌های اجتماعی و جذب مخاطب از این طریق می‌باشد. این بازنشرها می‌توانند به صورت زمان‌بندی شده و از طریق تصاویر و جملات منتخب متن صورت گیرد که تاثیر زیادی بر جذب مخاطب دارد.

 

مشارکت در وبسایت‌های ارائه محتوا

 

وبسایت‌هایی هم هستند که می‌توان برای ارائه و یا حتی ارتقای محتوا از آنها استفاده کرد. در صورتی که عضو چنین وبسایت‌هایی هستید، بهتر است عضو فعال آن باشید و به محتوای مرتبط دیگران نیز که به اشتراک گذاشته می‌شود توجه کنید.

 

ارتقای محتوا با پرداخت هزینه

 

روش‌هایی هم وجود دارد که با پرداخت هزینه می‌توانید محتوای خود را ارتقا دهید. از جمله گوگل ادوردز، تبلیغات پولی فیسبوک و ارتقای پولی در توئیتر.

 

البته مشخص کردن میزان برگشت سرمایه از طریق تبلیغات پولی محتوا بسیار دشوار است.

 

تشکیل تیم

 

به مرور و با توسعه کسب و کار، برای ساخت یک استراتژی بلندمدت – که رشد ‌کند و به موفقیت برسد – نیاز است یک تیم محتوا تشکیل شود. در این تیم «مدیر بازاریابی محتوا» و «تولیدکنندگان محتوا» دو نقش متداول اما ضروری به شمار می‌روند.

 

 

تعیین مدیر بازاریابی محتوا

 

شغل مدیر بازاریابی محتوا، سرپرست کلیه فرایندهای تولید، انتشار و ارتقای محتوا می‌باشد. شخص ایده‌آل برای این کار کسی است که توجه وافری به جزئیات داشته باشد و در برخورد با مخاطبین صمیمی و باشخصیت بوده و بتواند بر تولید محتوای طولانی و باکیفیت تمرکز کند.

 

استخدام تولیدکنندگان محتوا

 

شما در ادامه راه به افرادی نیاز دارید که برایتان تولید محتوا انجام دهند. مدیر بازاریابی محتوا خودش بخشی از این کار را انجام می‌دهد، و شما یا تیمتان می‌توانید بخشی دیگر از آن را انجام دهید.

 

مهم‌ترین کاری که بایستی در این زمینه انجام شود، تهیه یک روند و شرح بسیار روشن و واضح برای نحوه تولید و آماده‌سازی محتوا می‌باشد. در این روند باید از پذیرش محتواهایی که فاقد استانداردهای مدنظر شماست خودداری نمایید.

 

جمع‌بندی

 

در این پست سعی کردیم که روش‌های متداول ارتقای کسب و کارهای مبتنی بر تولید محتوا را ارائه کرده و توضیح مختصری در مورد هرکدام ارائه دهیم. عناوین این روش‌ها عبارتند از: طراحی مناسب، استفاده از روش‌های مختلف تبدیل بازدیدکننده به مشتری، مدیریت افراد تاثیرگذار، تشکیل گروهی از همراهان، به روزرسانی استراتژی محتوا، نظرخواهی از مخاطبین کلیدی، بازنشر محتوا در شبکه‌های اجتماعی، مشارکت در وبسایت‌های ارائه محتوا، ارتقای محتوا با پرداخت هزینه، تشکیل تیم، تعیین مدیر بازاریابی محتوا و استخدام تولیدکنندگان محتوا.

 

منبع: کتاب ماشین محتوا نوشته دن نوریس

 

مطالب مرتبط:

خلاصه کتاب ماشین محتوا

راه‌اندازی کسب و کار با بازاریابی محتوا

اصول بازاریابی محتوا

تولید محتوای با کیفیت

تولید محتوای متمایز

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *