تولید محتوای متمایز

 

تولید محتوای متمایز

 

تولید محتوای متمایز یکی از دغدغه‌های بزرگ تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی می‌باشد. همانطور که در این پست گفته شد، همواره هدف اصلی تولیدکننده محتوا این است که محتوای تولید شده او توسط مخاطب خوانده شود و در فضای امروز وب این مهم میسر نیست مگر با تولید محتوای متمایز.

 

با توجه به اهمیت موضوع من در این پست سعی کرده‌ام تا روش‌ها و اصول مهم تولید محتوای متمایز را به صورت جامع و مختصر توضیح دهم. امیدوارم مطالب ارائه شده مورد توجه و استفاده واقع گردد.

 

یکی از بزرگترین اشتباهات بازاریابان محتوای شکست خورده تمرکز بر نتیجه است نه استراتژی. وبلاگ‌نویس برای وبلاگ پست تولید می‌کند، حال آنکه بازاریاب محتوا برای یک کسب و کار بازاریابی می‌کند.

 

برای آنکه یک بازاریاب محتوای عالی باشید، باید رویکردتان کارآفرینانه باشد.

 

موفق‌ترین کارآفرینان سراغ بازارهای موجود رفته و پیشنهادهای منحصر به فردی ارائه می‌کنند. آنها با چیزی بهتر وارد فضایی از قبل موجود شده و با ایجاد تمایز لازم، جلب توجه می‌کنند. این دقیقا همان کاری است که بهترین تولیدکنندگان محتوای دنیا انجام می‌دهند.

 

آنها صرفا به تولید محتوا نمی‌پردازند. بلکه برای گروه مشخصی از مردم آن هم با رویکرد منحصربه‌فرد به نحوی که جلب توجه کند محتوا تولید می‌کنند.

 

شما هم که در حال مطالعه این نوشته هستید، به دنبال چیزی می‌باشید که با انجام متفاوت آن، محتوایی تولید شود که مشتریانتان به آن اهمیت داده و در موردش صحبت کنند.

 

پرسش‌های متداول صنعت

 

یکی از بهترین روش‌های تولید محتوای متمایز، طرح پرسش‌های مهم مشتریان در مورد صنعت موردنظر و پاسخ دادن به آن‌ها در قالب مقالات و پست‌های متعدد و مفید می‌باشد.

 

تولید محتوای متمایز

 

از جمله مواردی که در هر صنعتی می‌تواند برای مشتریان و مراجعه‌کنندگان به وبسایت/وبلاگ مفید باشد، عبارتند از:

 

  • مقالاتی در مورد هزینه/قیمت

 

  • مقالاتی پیرامون مشکلات

 

  • مقالات مقایسه‌ای

 

  • مقالات مروری

 

  • مقالاتی با موضوع “بهترین‌ها”

 

این روش شفاف در انجام یک کسب و کار – اینکه شما بدون شک و تردید اسراری را که دیگران در سینه‌هایشان حبس می‌کنند بیرون می‌ریزید – نه تنها یک اعتمادساز بزرگ است، بلکه روشی عالی برای بازگو کردن داستانتان است چرا که مردم عاشق داستان‌های خوبند.

 

روش تولید محتوا با پرسش‌های متداول

 

برای تولید محتوای متمایز و جذاب با استفاده از پرسش‌های متداول مشتریان می‌توانید براساس روش زیر اقدام کنید:

 

  • گام اول- پژوهشی درباره مهم‌ترین کلیدواژه‌های «پنج محتوای برتر» مرتبط با زمینه کاریتان انجام دهید. مثلا، اگر در حسابدار هستید، می‌توانید از «هزینه یک حسابدار چقدر است؟» استفاده نمایید.

 

  • گام دوم- به سراغ گوگل رفته و هر کلیدواژه را تک تک جستجو کنید. شروع به بررسی نتایج جستجو بکنید تا ببینید:

 

آیا وبسایت بخصوصی هست که برای همه آنها بهترین رتبه را داشته باشد؟

 

چقدر محتوای موجود در آن زمینه خوب است؟

 

اگر فکر می‌کنید خلئی در این زمینه وجود دارد، وقت آن است که باید در آن خصوص به تولید محتوا بپردازید.

 

  1. با پنج پرسش اصلی گفته شده، آغاز کنید و از طریق تکنیک‌های چند برابر کننده محتوا، برای هر پرسش چند مقاله بالقوه خواهید داشت. برای مثال برای عبارت «هزینه یک حسابدار چقدر است» می‌تواند به عبارت «چگونه از افزایش هزینه‌های حسابداری جلوگیری کنیم»، «شش گام ساده برای رسیدن به حسابداری مطلوب»، «بررسی سه ابزار باصرفه برای حسابداری» تبدیل شود.
  2. سعی کنید پرسش‌های مشابه را پیدا کرده و راه‌حل آن‌ها را بنویسید.
  3. برای هر یک از ایده‌های محتوایی خود پستی ایجاد کنید. استانداردهای کیفی محتوا را بازبینی کنید تا مطمئن شوید که محتوای تولید شده یک محتوای باکیفیت است.

 

توصیه‌هایی در مورد تولید محتوای متمایز

 

در ادامه قصد دارم تا توصیه‌هایی را در خصوص استفاده از روش گفته شده بیان کنم.

 

تولید محتوای متمایز

 

در مورد محتوا، شخصی عمل کنید. این یک راهبرد برای اعتمادسازی در بلندمدت است. محتوا را تحت نام خودتان بنویسید، عکس خودتان را اضافه کرده و بیان خودمانی به کار ببرید. مشتریان عاشق این نکات هستند، چرا که این حس را در آنها ایجاد می‌کند که در حال گفتگوی مستقیم با صاحب کسب و کار هستند.

 

این کار را با تحقیر رقبایتان انجام ندهید. دست انداختن دیگران، اعتمادسازی نمی‌کند. وظیفه آموزش مشتری‌ها را برعهده گرفته و بپذیرید که آنها هستند که درباره بهتر بودن شما از رقبایتان قضاوت می‌کنند.

 

بهترین محتوایتان را در قالب کتاب الکترونیکی یا مجموعه‌ای از منابع قابل دانلود برای ارائه به روش ثبت‌نام ایمیلی، گردآوری کنید. چنین محتوایی برای برقراری ارتباط با مشتریان از طریق ایمیل خیلی خوب جواب می‌دهد.

 

شخصا در جامعه مخاطبانتان، شبکه‌های اجتماعی، و یا تالارهای گفتگو فعال باشید.

 

به خاطر داشته باشید که این پیشرفته‌ترین استراتژی تولید محتوا نیست. اگر رقابت بالا گرفت برای نوآوری به هوش و آماده باشید. این استراتژی پیش‌پاافتاده و به سادگی قابل کپی کردن است.

 

در تولید محتوا چگونه تاثیرگذار باشیم؟

 

برخی روش‌های ساده وجود دارند که با اجرای آنها می‌توان در زمینه تولید محتوا تاثیرگذار عمل کرده و مخاطبان زیادی جذب کرد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنم.

 

  • محتوای بیشتری منتشر کنید. شاید روزی یک پست وبلاگی و یا یک پادکست.

 

  • محتوای طولانی‌تری تولید کنید. سعی کنید محتوای مشروح دوهزارکلمه‌ای تولید کنید.

 

  • سخاوتمند باشید. شما می‌توانید یک کتاب الکترونیکی، تعدادی نرم‌افزار، چند فرایند یا چهارچوب رایگان به مخاطبانتان بدهید. می‌توانید بدون دریافت ایمیلشان این کار را برایشان انجام دهید.

 

  • از پلتفرم‌های جدیدی استفاده کنید. آپارات، تلگرام و اینستاگرام همه را چک کنید. آیا می‌توانید پلتفرمی انتخاب و آن را با بهترین محتوا پر کنید؟

 

بخشنده باشید!

 

در بازاریابی محتوا هر چه بیشتر دهنده باشید، بیشتر دیده می‌شوید.

 

در زیر مواردی را که برای بخشش باید در نظر بگیرید آمده است. به خاطر داشته باشید، چیزهایی که می‌بخشید باید برای جامعه مخاطبتان ارزشمند باشد.

 

  • کتاب‌های حجیم محتوا

 

  • رویدادهای سازمان‌یافته با حضور شخص خودتان

 

  • اپلیکیشنی که برای جامعه مخاطبین شما مفید است.

 

  • محاسبه‌گرها یا رتبه‌گیرهای روی وب‌سایت.

 

  • افزونه‌های وردپرس و یا نرم‌افزارهای کوچک دیگر.

 

  • وقتتان.

 

  • راهنمای صنعت.

 

  • آموزش‌های ایمیلی مرتبط با موضوعات سودمند.

 

  • آموزش‌های ویدیویی بر روی آپارات و یوتیوب و …

 

  • ارائه‌های کنفرانسی.

 

در هر کاری که می‌توانید در این رابطه انجام دهید هیچ ایرادی نیست. شاید تنها اشکالش این باشد که در صنعت خود به بقیه کمک می‌کنید. ممکن است از نظر پول و زمان برایتان هزینه داشته باشد، اما این اتلاف پول و وقتتان نیست زیرا این کار خود به نوعی تبلیغات است. این کمک به دیگران است، و در نهایت، احتمالا این کمک به شما بازخواهد گشت.

 

تحلیل‌گر باشید!

 

گردآوری و عرضه داده‌های دست اول یکی از بهترین شیوه‌ها برای ساختن یک استراتژی بازاریابی محتواست. چون این روش به صورت خودکار ایجاد تمایز می‌کند. اگر برای رقبایتان غیرممکن نباشد دست‌کم دشوار است که بتوانند بر مبنای همان داده‌ها مانند شما گزارش تهیه کنند.

 

بعضی از شرکت‌ها داده‌هایی را که پیش‌تر گردآوری شده است، جمع‌آوری و گزارش می‌کنند، و برخی دیگر برای تولید محتوایی برجسته دست به کار مطالعه تخصصی مروری می‌شوند.

 

تحلیل و گزارش‌دهی بر مبنای داده‌ها، قاعده امتحان شده و درستی در بازاریابی محتوا به شمار می‌رود. تا زمانی که برای کار، داده کافی در اختیار داشته و براساس آن از توانایی تولید محتوای منحصربه‌فردی برخوردار باشید، شانس خوبی برای دست‌یابی به نتیجه خواهید داشت.

 

با فرض اینکه داده کافی در دسترس ندارید، روشی ساده برای آغاز کار طبق این استراتژی، در پیش گرفتن یک مطالعه مروری گروهی اصولی است.

 

پیشرو باشید!

 

اولین بودن کار ساده‌ای نیست اما اگر موفق به این کار شوید، این کسب و کار شما را یک عمر سرپا نگه می‌دارد.

 

تولید محتوای متمایز

 

اگر به دنبال تولید و کسب ارزشی ماندگارید، کسب و کاری با محصول و کیفیت غیرمتمایز برپا نکنید.

 

تنها وارد شدن به مقوله‌ای به شدت رقابتی (محتوای آنلاین) و تولید محصولی غیرمتمایز کافی نیست. شما باید کاری منحصربه‌فرد انجام بدهید. بنابراین محتوایتان را تجزیه و تحلیل و با محتواهای موجود دیگر (در همان زمینه) مقایسه کنید. چند نفر دیگر در حال کار بر روی محتوایی مشابه محتوای شما هستند؟ اگر همه این کار را می‌کنند، پس مردم چرا باید به شما توجه کنند؟

 

پیشگام بودن کار هر کسی نیست.

 

خواه خودتان را پیشگام بدانید یا خیر، بازهم باید باورهایی اساسی برای پیش بردن کسب و کار و محتوایتان داشته باشید. این گام خوبی به منظور متمایز کردن خودتان از دیگران خواهد بود.

 

فرصت‌طلب باشید!

 

منظور از نیوزجکینگ (Newsjacking) عبارت است از دریافت داستان خبری یک شخص، و افزودن خودتان به آن، برای بهره بردن از شهرت و متداول بودن آن. روزنامه‌نگاران همیشه این کار را انجام می‌دهند. آنها گاهی پشت سر هم پنج یا شش داستان در مورد یک موضوع یکسان با زاویه دیدی نسبتا متفاوت منتشر می‌کنند، چون می‌دانند که داستان، از پیش توجه مردم را به خود جلب کرده است.

 

این کاری است که یک فرصت‌طلب انجام می‌دهد. چیزی که پیش‌تر جلب توجه کرده است را می‌یابد و تا حد امکان محتوایی منحصربه‌فرد، در مورد آن موضوع ایجاد می‌کند.

 

سوار شدن بر یکی از این موج‌ها می‌تواند حجم عظیمی از توجه را به شما معطوف کند. پس بد نیست به این استراتژی نگاهی بیندازید.

 

چگونه در بازاریابی محتوا فرصت‌طلب باشیم؟

 

چند روش مشخص برای این کار در ادامه توضیح می‌دهیم.

 

برنامه‌ریز کلیدواژه‌های سیستم تبلیغات گوگل

 

  1. وارد «برنامه‌ریز کلیدواژه‌های سیستم تبلیغات گوگل» شوید.
  2. چند کلیدواژه توصیف‌کننده نوع محتوایی که می‌خواهید ایجاد کنید را وارد کنید.
  3. بر روی «ایده بگیر (Get Idea)» کلیک کنید.
  4. بر روی تب «ایده‌های کلیدواژه‌ها (Keywords Idaes)» کلیک کنید تا ایده‌های کلیدواژه‌های مستقل را ببینید.
  5. از بخش «فیلترهای کلیدواژه‌ها (Keyword Filters)» در سمت چپ استفاده کنید تا بتوانید کلیدواژهای با تعداد جستجوی مشخص را ببینید.

 

تولید محتوای متمایز

 

ایجاد محتوا با استفاده از این کلیدواژه‌ها به معنای آن نیست که شما خودبه‌خود بابت آنها رتبه خوبی در گوگل کسب می‌کنید، اما در عوض به شما می‌گوید که مردم به چه موضوعاتی اهمیت می‌دهند.

 

گوگل ترندز

 

 

گوگل ترندز (Google Trends) ابزار فوق‌العاده‌ای است، مشروط  بر این که شما پیشتر در باره آنچه به دنبالش هستید ایده‌ای داشته باشید. با استفاده از این ابزار می‌توانید خیلی سریع ببینید در حال حاضر کدام موضوعات مهمند.

 

بازسامو

 

بازسامو (BuzzSumo) ابزار فوق‌العاده دیگری است که محتوای مشهور در صنعت شما را پیدا می‌کند.

 

 

تمام کاری که باید انجام دهید وارد کردن موضوع است، سپس این ابزار پست‌هایی را نشان می‌دهد که در صنعت شما خوب جواب داده‌اند.

 

تحلیل رقبا

 

شیوه دیگر برای ایده گرفتن از چیزی که واقعا جواب می‌دهد قرض گرفتن ایده از رقباست.

 

شما می‌توانید به وبلاگ رقیب نگاهی بیندازید و ببینید آیا چیزی دارد که با آن پست‌های معروف را به شما نشان دهد؟ در بسیاری از وبلاگ‌ها در نوارابزار کناری‌شان ابزاری برای این مورد پیش‌بینی شده است.

 

معمولا، بهترین مقالات آنها «یک مجموعه عالی از اینفوگرافیهاست» که در قالب یک پست تعدادی از اینفوگرافیک‌های مرتبط با آن صنعت را با یکدیگر ادغام کرده است.

 

سرقت منابع

 

آخرین راه برای ایجاد محتوا – که امروزه هم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد – به کارگیری منابع کمپانی‌های بسیار بزرگتر است.

 

چرا باید از چیزی که داریم استفاده نکنیم و از آنها یاد نگیریم؟ محتوایی را که هم‌اکنون توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند بسنجید، و ببینید چطور می‌توانید آن را در محتوای خود وارد کنید. ببینید آنها از چه سرخط‌ها، رسانه‌ها، و ابزارهای دیگری استفاده می‌کنند.

 

هر فرد بزرگتر از شما، و با تجربیات و پول بیشتر، به هر حال ردپایی از آنچه با پول خرج کردن یاد گرفته به جا می‌گذارد.

 

یک گزارشگر باشید!

 

آیا می‌توانید درباره اخبار موجود در صنعتتان، طوری گزارش تهیه کنید که دیگران قادر به انجام آن نباشند؟ شاید این خبرها به نوعی بی‌مزه، خسته‌کننده و یا حتی غیرواقعی باشند. یا شاید هم شما چیزی منحصربه‌فرد مثلا یک سبک یا قالب ارائه خاص، بتوانید عرضه کنید.

 

به عنوان صاحب یک کسب و کار، به روش‌های گوناگونی می‌توانید درباره اخبار موجود در صنعتتان گزارش تهیه کنید.

 

تولید محتوای متمایز

 

چند ایده در این خصوص عبارتند از:

 

  • پادکست: چند فرد خبره صنعت را پیدا کنید و با آنها از طریق اسکایپ درباره اینکه در آن صنعت چه می‌گذرد گفتگو کنید. سپس آن را در وبلاگ خودتان منتشر کنید.

 

  • ویدیو: کار مشابه با پادکست را برای ویدیو انجام داده و آنها را در آپارات یا یوتیوب منتشر کنید.

 

  • پست‌های تجمیعی: اینها پست‌هایی هستند که در آنها شما چکیده‌ای از پست شخصی دیگران را می‌آورید. انجام این کار برای تهیه پست خبری ساده است. به وب‌سایت‌هایی که بهترین خبرهای مرتبط با صنعت شما را منتشر می‌کنند سری بزنید و خلاصه‌ای از مهم‌ترین‌هایشان را برای مخاطبینتان بنویسید.

 

  • ایمیل: ایمیل‌های هفتگی آماده و ارسال کنید. در آنها آنچه را که در صنعتتان گذشته است به طور خلاصه بیاورید.

 

هنرمند باشید!

 

امروزه لازم نیست برای خلق و انتشار تصاویر زیبا به جاهای خیلی دور بروید تا بتوانید برای محتوای خود مخاطب جذب کنید. این روزها فیسبوک و اینستاگرام و تلگرام انواع و اقسام تصاویر زیبا و چشم‌نواز را در خود جای داده‌اند و از این طریق مخاطبان بیشماری برای خود جذب کرده‌اند.

 

حقیقت این است که مردم عاشق تصاویرند و از سوی دیگر، مشکل اینجاست که اگر شما خودتان طراح گرافیک نباشید دستیابی به تصاویر با کیفیت بالا برایتان دشوار خواهد بود. به همین دلیل چنین تصاویری به ندرت تولید می‌شوند، که این خود زمینه‌ساز موقعیتی عالی است.

 

بهره‌گیری از قدرت تصاویر می‌تواند افزودن چند عکس به محتوای موجود، یا ایجاد محتوایی جدید مملو از تصاویر باشد. در ادامه روش‌هایی برای بهتر و پربار کردن محتوای تصاویرتان ارائه می‌کنم:

 

  • اسکرین‌شات

 

  • جداول و نمودارها

 

  • به اشتراک‌گذاری اسلایدها در اسلایدشیر

 

  • نگاره‌های سفارشی

 

  • اسکرین‌شیرها، وبینارها و دوره‌های ویدیویی

 

  • اپ‌های اجتماعی دیداری

 

  • اینفوگرافیک‌ها

 

  • تصاویر اجتماعی نقل کردنی

 

  • گیف‌های متحرک

 

  • جلوه‌های ویژه تعاملی

 

جمع‌بندی

 

امیدوارم این مطلب در خصوص تولید محتوای متمایز که بیشتر از کتاب ماشین محتوای دن نوریس ارائه شد، برایتان مفید و مؤثر واقع شده باشد. به هر حال برای موفقیت در کسب و کارتان می‌توانید از یکی  از این روش‌ها و یا ترکیبی از چند روش گفته شده استفاده کنید. یا اینکه می‌توانید چند روش از روش‌های گفته شده را امتحان کرده و بهترین استراتژی را از بین آنها برگزینید.

 

در نهایت مستقل از استراتژی انتخابی، متمایز بودن یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین فاکتورها در انتخاب استراتژی محتوا می‌باشد. بنابراین سعی کنید به هر طریق ممکن متمایز باشید و متمایز بمانید تا بتوانید کسب و کاری موفق و پرمخاطب را صاحب شوید.

 

مطالب مرتبط:

خلاصه کتاب ماشین محتوا

راه‌اندازی کسب و کار با بازاریابی محتوا

اصول بازاریابی محتوا

تولید محتوای با کیفیت

ارتقای کسب و کارهای مبتنی بر تولید محتوا

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *