منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۱)

وبگردی، مطالعه پست‌های مختلف منتشرشده در فضای وب و یادگیری از محتواهای مفید موجود در آن‌ها یکی از کارهای ثابت روزانه من است.

در این مدتی که در وبلاگ خودم می‌نویسم و یا حتی خیلی قبل‌تر از آن، همواره موقع گشت زدن در فضای وب با محتواهایی مواجه می‌شده‌ام که دوست داشته‌ام دیدن و خواندن آن‌ها را به دیگران و مخصوصاً دوستانم توصیه کنم.

مدتی در تلگرام این کار را انجام می‌دادم و اکنون هم در کانالم در تلگرام گاهی اوقات انجام می‌دهم ولی به نظرم فضای تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی با توجه به کمبود توجه و تمرکز مخاطب، برای به اشتراک‌گذاری این نوع محتواهای طولانی مناسب نیست و بهتر است محتواهای کوتاه در آن‌ها به اشتراک گذاشته شود.

به همین دلیل بعد از چند ماه وبلاگ نویسی به نظرم رسید که بهترین جایی که می‌توانم بخشی از محتوای موردعلاقه خودم را که برایم آموزنده و مفید بوده‌اند تجمیع کرده و در قالب پست‌های مستقل به اشتراک بگذارم، همین‌جاست که هم مراجعین آن افراد اهل مطالعه هستند و هم اینکه از خیلی از دوستان صمیمی برایم صمیمی‌ترند.

علاوه بر موارد گفته‌شده، این کار باعث خواهد شد که لینک و لیست این محتواهای منتخب برای همیشه در این وبلاگ که خانه‌ای است برای نوشته‌ها و دغدغه‌های من، ماندگار شود.

امیدوارم این کار برای دوستانم و مهمانان این خانه هم مفید و مؤثر باشد.

 

پست مرتبط: پیشنهاد یک جایگزین برای تلگرام

 

۱. استراتژی محتوا

قبلاً در متمم و وبلاگ دوستانم مطالب متعددی در مورد استراتژی محتوا مطالعه کرده‌ام. اخیراً حاوی‌وب هم مقاله‌ای تحت عنوان «استراتژی محتوا چیست؟» منتشر کرده است که به نظرم این موضوع را در یک مقاله کوتاه به‌خوبی توضیح داده است.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:

استراتژی محتوا بر برنامه‌ریزی، ایجاد، تحویل و مدیریت محتوا تمرکز دارد. محتوا نه‌تنها شامل کلمات موجود در صفحه بلکه تصاویر و چگونگی استفاده از رسانه‌های مختلف است. در استراتژی محتوا از داشتن محتوای مفید و قابل‌استفاده که به‌خوبی ساختاریافته و به‌آسانی قابل‌شناسایی باشد، اطمینان حاصل می‌گردد.

 

پست مرتبط: اصول بازاریابی محتوا

 

۲. چرا کتاب بخوانیم؟

در میان دوستان متممی‌ام، میثم مدنی در وبلاگش پست‌های متعدد و متنوعی در مورد ضرورت مطالعه نوشته است که بسیار آموزنده و قابل‌تأمل هستند که با مراجعه به این لینک می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

یکی از وب‌سایت‌هایی که همواره پیگیر مطالبش هستم، کافه بوک است. این وب‌سایت که بیشتر به معرفی کتاب می‌پردازد، اخیراً مقاله‌ای با عنوان «چرا کتاب بخوانیم؟» را در قالب رپورتاژ آگهی منتشر کرده است که به نظرم مطالعه آن می‌تواند برای همه مفید و آموزنده باشد.

در این نوشته نویسنده با ارجاع به مقاله‌ای از Huffington-Post موارد و موضوعات جالبی را مطرح می‌کند و در ادامه ضرورت مطالعه کتاب را از دو دیدگاه علمی و تجربی موردبررسی قرار می‌دهد.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:

شاید تجربه‌ای که از خواندن یک کتاب پیدا کردید سال‌ها در گوشه ذهن ناخودآگاه شما، بلااستفاده باقی بماند؛ اما ناخودآگاه، روی طرز تفکر و عملکرد شما تأثیر می‌گذارد. کتاب‌خوانی، شمارا به‌صورت مداوم با مسائل و دیدگاه‌های جدید مواجه می‌کند. هر چه مسائل بیشتری در ذهنتان باز شود، مغز شما هم بیشتر تحریک می‌شود تا آن‌ها را تحلیل کند. هرچه مسائل بیشتری در زندگی تحلیل کرده باشیم، شخصیتمان پخته‌تر و منحصربه‌فردتر خواهد بود. چراکه درباره خیلی از زوایای زندگی فکر کرده‌ایم.

 

پست مرتبط: نقش میزان مطالعه و آگاهی مردم در توسعه ملی

 

۳. دغدغه خواندن و نوشتن

یکی از افرادی که همواره پیگیر نوشته‌ها و محتواهای به‌روز و مفیدش در مورد نویسندگی و محتوا هستم، دوست عزیزم شاهین کلانتری است.

شاهین، در پستی با سبک خاص خودش و با شیوه‌ای جالب دغدغه‌اش را در خصوص کم بودن آمار مطالعه در جامعه مطرح کرده است.

این مطلب که با عنوان «شما برای چه چیزی گریه می‌کنید؟» منتشر شده است، می‌تواند زنگ خطری باشد برای همه افرادی که در فکر پیشرفت کشور و بهبود اوضاع آن هستند.

در بخشی از این نوشته می‌خوانیم:

کتاب‌خوان واقعی هرگز نمی‌تواند بخیل و کم‌فروش و انحصارطلب باشد.

باری، بگذریم. من برای وضع کتاب گریه می‌کنم. برای خواندن و نوشتن. این گریه برای خودم مثل هشدار است که از خط آهن فرهنگ مکتوب بیرون نزنم. به‌قدر وسع و توانم هم می‌کوشم تا قدمی برای ترویج خواندن و نوشتن بردارم.

 

پست مرتبط: معرفی کتاب «چرا باید زیادتر حرف بزنیم؟»

 

۴. موضوع انتخاب شغل و تأثیر علاقه در آن

میثم مدنی با توجه به ایمیل‌هایی که دریافت کرده و راهنمایی‌هایی که از او در مورد انتخاب رشته و انتخاب شغل خواسته‌اند، مطلبی با عنوان «جمله «شغلی را انتخاب کنید که دوست دارید» را زیاد جدی نگیرید!» نوشته است.

او در این مقاله نظرات قابل‌تأملی را در باب تأثیر محیط، اطرافیان، رسانه‌ها، میزان درآمد مدنظر و .. در تشخیص علاقه و تمایل به یک رشته و تخصص خاص مطرح کرده است.

این پست شاید خطاب به افرادی که در پی انتخاب رشته هستند، نگاشته شده باشد ولی به نظرم برای همه افراد با هر سن و سالی و در هر مرحله‌ای از زندگی می‌تواند مفید واقع گردد.

در بخشی از این نوشته می‌خوانیم:

همین مدت من کلی رزومه با مدرک برق دانشگاه صنعتی شریف دریافت کردم که می‌خواستن برنامه‌نویسی کنن با حقوق حداقلی! باورتون نمی‌شه چقدر به خودمون شک کردم. گفتم مگه می‌شه؟ حتماً شرکت ما داره امکانات مهمی می‌ده که من خبر ندارم! اما کمی که بیشتر جستجو کردم دیدم بله متاسفانه واقعیت داره.

 

پست مرتبط: شغلی که لایقش هستیم

 

۵. نوشته‌ای در باب تعصب‌های کورکورانه

طاهره خباری در نوشته‌ای با عنوان «تغییر باور و دیدگاه» به‌خوبی به بحث تعصب و جمود فکری پرداخته و از تمثیل جالبی در این مورداستفاده کرده است.

در بخشی از این نوشته می‌خوانیم:

مسئله این است که از همان اول یادمان نداده‌اند که باید به اعتقادات و باورهای خود شک کنیم.

همواره در گوشمان زمزمه کرده‌اند که اگر فلانی بد است برای همیشه بد است. اگر فلان چیز خوب است برای همیشه خوب است. اگر فلان چیز وجود دارد برای همیشه وجود دارد. اگر فلان چیز دووجهی است، از ازل تا ابد دووجهی بوده و است و خواهد بود. این‌ها همگی مصداقی از دوگانه‌بینی یا دوگانه‌اندیشی است.

همین می‌شود که در ذهنمان تعصب متولد می‌شود و ما را دچار کوری می‌کند.

 

پست مرتبط: لزوم بازنگری در افکار و عقاید قدیمی

 

۶. اخبار وایرال و تأثیر آن بر زندگی و تفکرات ما

علی کریمی در پستی با عنوان «ذهن مردم اخبار مثبت را فیلتر می‌کند و آنچه به دست ما می‌رسد محتوای احساسی است بیشتر تا واقعیت» به پدیده و فرایند وایرال شدن یک محتوا یا خبر در فضای وب پرداخته و موارد مهمی را مطرح کرده است.

این موضوع را که اذهان ما بیشتر به دنبال برجسته کردن اخبار منفی و نادیده گرفتن اخبار مثبت دوروبرمان است مورداشاره قرار داده است و با بررسی اخبار پربازدید، آن را به‌صورت تجربی اثبات کرده است.

در بخشی از این نوشته می‌خوانیم:

ما یکسری خبر درست داریم و یکسری خبر نادرست.

بخش کوچکی از اخبارِ درست، ویژگی وایرالیتی دارند. بخش زیادی از محتوای منفی و احساسی قابلیت وایرال شدن را دارند.

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *