منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۵۰)

برای مطالعه محتوای منتخب دو هفته گذشته می‌توانی بر روی لینک‌های زیر کلیک کنی.

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۴۸)

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۴۹)

 

۱. بهترین روش مطالعه از نظر رولف دوبلی

درد مشترک اکثر افراد کتابخوان این است که بعد از مدتی وقتی به جلد کتابهایی که قبلا مطالعه کرده‌اند، نگاه می‌کنند، چیز زیادی از آن به یاد نمی‌آورند. این اتفاق برای آنها که به دنبال یادگیری از کتابها و بهبود افکار و زندگی‌شان از این طریق هستند، شاید سخت و مایوس‌کننده باشد.

رولف دوبلی در جستاری در وبلاگ شخصی خود به این موضوع پرداخته که ترجمان، ترجمه فارسی آن را منتشر کرده است.

در بخشی این جستار می‌خوانیم:

تأثیر دومین مطالعهٔ کتاب، صرفاً دو برابر نخستین بار نیست، بلکه بسیار بیشتر است. من بر اساس تجربه شخصی، آن را بیش از ده بار بیشتر از اولین خوانش کتاب مؤثر می‌دانم. به این صورت که اگر بعد از خواندن اول ۳ درصد از کتاب را به یاد می‌آورم، پس از دومین نوبت، میزان یادآوری به ۳۰ درصد می‌رسد.

برای مطالعه متن کامل این جستار روی لینک زیر کلیک کن.

رولف دوبلی: کمتر بخوانید ولی دوباره بخوانید

 

یادداشت مرتبط: خطر مطالعه و یادگیری زیاد را جدی بگیرید! + سخنرانی تد در مورد مسیر موفقیت

 

۲. یک گفتگو پر از نکات آموزنده

این هفته فرصتی دست داد و توانستم فایل صوتی مصاحبه امین آرامش با میثم مدنی را گوش کنم. می‌دانستم نکات و موضوعات آموزنده‌ای خواهد داشت ولی موارد اشاره شده بیش از حد انتظار من را به تفکر واداشت و نکات زیادی را به من آموخت.

میثم مدنی مدل ذهنی خاص خودش را دارد که باعث می‌شود شنیدن از داستان زندگی و کسب و کار او بسیار آموزنده باشد.

آنچه بیش از همه چیز در این مصاحبه به چشم می‌آید، تواضع و فروتنی میثم با وجود سطح بالای دانش و معلومات اوست.

کسی که چند مدال المپیاد بین‌المللی دانشجویی را در سابقه خود دارد، در دوره لیسانس چندین کتاب ترجمه کرده، فارغ‌التحصیل مقطع دکترای دانشگاه شریف است و بعد از یک سال از سمت هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی استعفا داده، سخنان زیادی برای گفتن دارد که برای هر کسی می‌تواند مفید و آموزنده باشد.

وقتی امین آرامش از توانمندی‌های کلیدی میثم مدنی پرسید، سه توانمندی کلیدی که میثم مدنی به آنها اشاره کرد، عبارت بودند از: خواب عمیق، تمرکز بالا و بی‌خیالی.

همانطور که گفتم، گوش دادن به این مصاحبه برای من خیلی جذاب و آموزنده بود.

شما هم می‌توانید از طریق لینک پایین به این مصاحبه گوش کنید.

رادیو کارنکن، قسمت یازدهم: گفتگو با میثم مدنی

 

یادداشت مرتبط: بزرگترین عیب یادگیری

 

۳. وبلاگ نویسی خلاقانه

وبلاگ نویسی می‌تواند یکی از کارهای خلاقانه و در عین حال لذتبخش زندگی باشد. البته مطمئنا این کار هم همچون هر کار دیگری در ابتدای مسیر دشواری‌های خاص خود را دارد. از جمله این دشواری‌ها یافتن موضوعی برای نوشتن و همچنین چگونگی پرداختن به آن موضوع است.

نیما شفیع زاده در پستی به موضوع خلاقیت در بلاگ نویسی پرداخته و روش‌های آن را توضیح داده است.

در بخشی از این پست می‌خوانیم:

برای اینکه بلاگ فعالی داشته باشید، باید به نوشتن علاقه داشته باشید. اگر دلیل شما برای داشتن بلاگ چیزی به‌جز علاقه به نوشتن و خواندن بلاگ‌پست‌ بقیه است، احتمالاً کار سختی پیش رو خواهید داشت. نوشتن به شما کمک می‌کند قلمتان بهتر و حرفه‌ای‌تر از قبل بشود. خواندن نوشته‌های دیگران نیز به شما کمک می‌کند با قلم دیگران و نوع نوشتن و تفکر نوشتنشان آشنا بشوید و برای نوشتن خودتان از آن‌ها الگو بگیرید.

برای مطالعه متن کامل بر روی لینک زیر کلیک کن.

چطور در بلاگ‌نویسی از تفکر خلاقانه بهره ببریم؟

 

یادداشت مرتبط: مهارتی مهم برای وبلاگ نویسی منظم روزانه

 

۴. تولید محتوا و کسب درآمد

بی شک یکی از اهداف مهم تولیدکنندگان محتوا، کسب درآمد از این طریق است. اما این هدف در ابتدای مسیر تولیدمحتوا به راحتی امکان‌پذیر نیست و نیاز به طی مراحلی مشخص و در نهایت رسیدن به مهارت و دانش کافی دارد.

البته که همچون هر مسیر دیگری مسیر کسب این تخصص و مهارت هم نیاز به هدفگذاری درست و مناسب، پشتکار و تلاش بسیار دارد.

شاهین کلانتری در پاسخ به سؤال یکی از مخاطبانش به این موضوع پرداخته و در آن توضیحاتی در خصوص مسیر رسیدن به درآمد از طریق تولید محتوا ارائه کرده است.

در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:

تو با وبلاگ‌نویسی منظم، اول از همه تولید محتوا رو یادمیگیری، ثانیاً برای خودت یه رزومۀ حرفه‌ای و قابل استناد میسازی. و ثالثاً با محتوای خودت، برند میسازی، دیگران تو رو میبینن و بدون اینکه خودت رو به دیگران تحمیل کنی، در اغلب مواقع اونا برای همکاری سراغت میان. یه روزی میرسه که میبینی مسئله تو انتخاب بین جاهای مختلفیه که مشتاق همکاری با تو هستن. یه حالت دیگه هم اینه بخوای برای خودت کار کنی، که خب، بسته به مدل درآمدی مد نظرت می‌تونه به جامعۀ هدفت محصول و خدمات ارائه کنی.

برای مطالعه این پست بر روی لینک زیر کلیک کن.

چگونه از تولید محتوا پول دربیاویم؟

 

یادداشت مرتبط: ۷ نکته برای تقویت مهارت نویسندگی

 

۵. غر زدن، عادت روزانه و همیشگی ما

نمی‌دانم مردمان سایر کشورها هم در مورد مسائل و مشکلات مختلف زندگی و کشورشان به اندازه ما غر می‌زنند یا نه ولی به احتمال زیاد ما می‌توانیم رتبه خوبی در میان مردمان کشورهای مختلف در این زمینه کسب کنیم.

ما از هر فرصتی برای انجام این کار استفاده می‌کنیم و هیچ توجهی به منابع مختلف صرف شده برای این کار بی‌ارزش نداریم.

علیرضا داداشی در یادداشتی به این موضوع پرداخته و از تجربه‌های خودش در این خصوص نوشته و روش‌هایی برای غلبه بر این عادت بی‌حاصل ارائه کرده است.

در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:

به این واقعیت رسیده ام که اگر یک مشاور ایرادات را بگوید و  راه حل هم بدهد کمتر به بهبود اوضاع کمک کرده تا اینکه ایرادات را ببیند و تا حد امکان نزد خودش نگه دارد و تنها راه حل های بهبود را ارائه کند. شاید بعدا که بهبود حاصل شد به وظیفه ی مشاور بودنش عمل کند و بگوید فلان اقدام پیشنهادی ام برای رفع فلان معضل سازمان بود.

برای مطالعه متن کامل یادداشت روی لینک زیر کلیک کن.

تغییر مسیر: من مصلح نیستم.

 

یادداشت مرتبط: حل مشکل یا ماستمالی ؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *