منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۴۹)

برای مطالعه محتوای منتخب دو هفته گذشته می‌توانید بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۴۷)

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۴۸)

 

۱. دفاع از خاک و قلمرو کشور

این روزها محمدرضا شعبانعلی بیشتر در وبلاگش می‌نویسد و مطمئناً این اتفاق برای من و سایر شاگردانش اتفاق خوبی است و باعث می‌شود بیشتر با دیدگاه‌ها و نظرات او در خصوص مسائل مختلف آشنا شویم و بیشتر از او یاد بگیریم.

از جمله موضوعات روزنوشته‌ها که برای من جذابیت زیادی دارد، مطالبی است که با توجه به کتاب کانکتوگرافی پاراگ خانا نوشته می‌شوند.

یکی از مطالب منتشر شده در هفته گذشته مربوط به همین دسته از مطالب می‌شد.

در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:

… دو تا نقشه وجود داره: de facto map در مقابل de jure map.

de jure map اون نقشه‌ایه که سر کلاس‌های جغرافی درس می‌دن و توی دادگاه‌های بین‌المللی بهش استناد می‌کنن (همون دعواهای معروف ما که مثلاً خلیج فارس درسته و مراقب هستیم کسی خلیج خالی یا خلیج عربی به کار نبره و چند وقت یه بار گلّه‌وار به سمت یه کمپین غیرواقعی هدایت می‌شیم و petition پر می‌کنیم که گوگل اسم‌مون رو درست کنه و این جور بحث‌ها).

اما de facto map اون نقشه‌ایه که بر پایهٔ زنجیرهٔ تأمین شکل می‌گیره. مهم نیست چین مواد اولیهٔ کارخونه‌اش رو از چند هزار کیلومتر اون‌طرف‌تر تهیه می‌کنه. معدنی که چین استخراج می‌کنه و به کارخونه‌اش می‌بره، بخشی از نقشهٔ واقعی چین محسوب میشه. همین‌طور بازاری که چین می‌تونه محصولش رو بهش عرضه کنه، بخشی از خاک واقعی چینه.

حرفِ سخت و تلخی که مهمه همهٔ ما به خاطر داشته باشیم آینه که دفاع از خاک و قلمرو کشور، نه با کلیک کردن و petition پر کردن انجام میشه نه با زحمتِ قابل احترام آرش کمان‌گیر.

هر یک از ما با تأثیری که روی زنجیرهٔ تأمین جهانی می‌گذاریم و با نقشی که در اون ایفا می‌کنیم، داریم بر تعیین مرزهای دی‌فاکتوی ایران اثر می‌گذاریم. مرزهای دی‌ژوری هر روز کم‌رنگ‌تر از دیروز می‌شن و به تدریج، جای خودشون رو نه در کتاب‌های جغرافیا، که در کتاب‌های تاریخ پیدا خواهند کرد.

برای مطالعه متن کامل این مطلب بر روی لینک زیر کلیک کنید.

زنجیره تأمین – زیربنای قدرت در دنیای امروز

 

یادداشت مرتبط: اعتماد به اکثریت خطای بزرگ انسان‌ها

 

۲. میل بی حد و حصر به لذت‌ها

به نظر می‌رسد روز به روز میل و رغبت مردم به انواع و اقسام لذت‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود و دستیابی به قسمتی از آنها نه تنها باعث ارضا شدن بخشی از میل آدمی نمی‌شود بلکه حرص و طمع او را برای رسیدن به لذت‌ها و هوس‌ها بیشتر هم می‌کند.

میثم مدنی در یادداشتی به این موضوع پرداخته که در بخشی از آن می‌خوانیم:

یک رخدادی که این روزها خیلی در اطرافم می‌بینم، هوسرانی و شهوت بالا در انواع لذت‌هاست! منظور من لزوماً مباحث جنسی و شراب و … نیست. حتی موضوعات کاری، تحصیلی، مالی و … رو هم شامل می‌شه. دوستانی می‌بینم که می‌خوان انواع لذت‌های متعدد رو تجربه کنن. یعنی از تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها، تا خدمت، تا دیدن جاهای مختلف دنیا، تا همنشینی با بهترین آدم‌ها، تا اثر گذاری علمی، تکنولوژیک و … در دنیا، تا آرامش درونی، تا آرامش بیرونی، هیجان روزمره همزمان با امنیت شغلی، مالی و خانوادگی.

وقتی با افراد مختلف صحبت می‌کنم، واقعاً حیرت می‌کنم که این آدم‌ها چی در مورد خودشون فکر کردن؟ خودشون رو چی فرض کردن؟ چقدر جو فیلم‌های سوپرمن، بتمن و… گرفتتشون که فکر می‌کنن می‌تونن همزمان خوشتیپ، قوی، باهوش،‌ خدمت‌گزار، بامعنا و … باشن.

تازه این همه ماجرا نیست.

گاهی چنان با لذت‌های واقعی ما بازی می‌شه (حالا به خاطر حمله فرهنگی، تبلیغات، تخریب و …) با انگیزه‌های ما بازی می‌شه (دلایل سیاسی، اقتصادی و …) که بعد از ۳۰ سال شاید تازه بفهمیم که چه اشتباهی می‌کردیم!

برای مطالعه این نوشتار بر روی لینک زیر کلیک کنید.

چرا در قفس هیچ کسی کرکس نیست؟ قسمت ۱

 

یادداشت مرتبط: نقطه صفر لذت و ارزیابی تجربیاتمان در زندگی روزمره

 

۳. تغییر عادت‌ها بد به عادت‌های خوب

عادت‌های ما از جمله ابزارهای یاری رسان به مغزمان برای استراحت و خلاصی از ترافیک تفکرات و تصمیمات متعدد روزانه هستند. عادت‌ها بسیار بیش از آنکه فکرش را بکنیم بر کیفیت زندگی و همچنین دستیابی به اهداف نقش دارند.

سواد زندگی در یک نوشتار بر اساس مطالب کتاب قدرت عادت نوشته چارلز داهیگ به این موضوع پرداخته و نکات کاربردی و مفیدی را به اختصار در آن توضیح داده است.

در بخشی از این نوشتار می‌خوانیم:

زندگی انسان وابسته به عادت‌هاست. اگر عادت‌ها نبودند ما هر روز صبح برای مسواک زدن، بستن بند کفش یا بیرون آوردن خودرو از پارگینگ یا تایپ کردن و … باید کلی وقت و انرژی صرف می‌کردیم، درست مثل اولین باری که گره زدن بند کفش یا مسواک زدن یا تایپ کردن را آموختیم یا عذابی که در اولین خروج از پارکینگ در آغاز آموزش رانندگی تجربه کردیم.

دانشمندان می گویند عادت‌ها به این دلیل به وجود می‌آیند که “مغز مرتب به دنبال راه‌هایی است تا سعی و تلاش را کم و در انرژی مصرفی صرفه جویی کند.

بنابر این عادت‌ها باعث می‌شوند که از کمترین میزان انرژی برای انجام کارهای روزمره استفاده کنیم. عادت‌ها ما را سالم نگه می‌دارند و کمک می‌کنند در بیشتر مواقع واکنش صحیحی داشته باشیم.

برای مطالعه این مطلب بر روی لینک زیر کلیک کنید.

یک چیز خوب به اسم “عادت”

 

یادداشت مرتبط: خلاصه‌ای متفاوت از کتاب ۷ عادت مردمان مؤثر

 

۴. موفقیت‌های انتخاب نشده

هر کدام از ما در زندگی اهدافی داریم و هر کسی با توجه به نحوه هدف‌گذاری، میزان تلاش، چگونگی برنامه‌ریزی و همچنین بسیاری فاکتورهای تاثیرگذار دیگر یا موفق می‌شود به این اهداف دست یابد و یا اینکه شکست می‌خورد.

یکی از مهمترین عوامل در این مسیر داشتن تمرکز و فدا کردن بسیاری از اولویت‌ها به پای چند اولویت مهمتر است.

ایمان نظری یادداشتی در این مورد نوشته و در آن از تجارب خودش گفته است.

در بخشی از این نوشتار می‌خوانیم:

اگر بخواین کسی رو بشناسین، فقط دیدن نقاط روی کارنامه‌اش کمک خاصی نمی‌کنه. باید بتونین پشت کارنامه‌اش رو بخونین تا بفهمین برای رسیدن به جایی که الان هست چه چیزهایی رو پشت برگه جا انداخته. کسی که «نقطهٔ مهمی» رو برای رسیدن به «نقطهٔ مهم‌تری» قربانی کرده، میشه بهش امیدوار بود تا بعداً هم برای رسیدن به موفقیت‌های مهم‌تر زندگیش، از داشته‌های مهم الانش بگذره.

برای مطالعه متن کامل این پست بر روی لینک زیر کلیک کنید.

کمتر موفق باشیم

 

یادداشت مرتبط: تعدد اهداف مانعی در مسیر موفقیت | اصل گرایی در زندگی

 

۵. نوشتن سخت است …

نوشتن شاید هیچ وقت برای هیچ کس آن طور که ما فکر می‌کنیم آسان نباشد. این کار نیاز به تمرکز و تفکر بسیاری دارد. حتی بعد از نوشتن نسخه اول هم مراحل مختلفی تا انتشار یک متن وجود دارد که نویسنده باید با حوصله آنها را طی کند.

زهرا شریفی در یادداشتی به این موضوع پرداخته و در آن از دلایل سخت بودن نوشتن و چگونگی غلبه بر این سختی گفته است.

در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:

وقتی اولین گام را در جادهٔ نوشتن برمی‌داریم باید برای برداشتن قدم بدی احتیاط کنیم. نه اینکه بترسیم. آرام‌آرام اما پیوسته رفتن شرط است. اگر این کار را با حزم و هوشیاری انجام ندهیم احتمال زمین خوردن و واپس رفتنمان بسیار است.

یکی از چیزهایی که می‌تواند موجب احتیاط بیشتر شود تعهد است. متعهد و مایل بودن به کاری که دوستش داریم عجله و ناشکیبایی را می‌کشد و دستاوردی شگفت در پس این قتل زیباست.

برای مطالعه متن کامل روی لینک زیر کلیک کنید.

نوشتن سخت است چون…

 

یادداشت مرتبط: ۲ توصیه مهم از جولیا کامرون برای نوشتن

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *