تعدد اهداف مانعی در مسیر موفقیت | اصل گرایی در زندگی

تعدد اهداف مانعی در مسیر موفقیت | اصل گرایی در زندگی

شکل بالا را برای اولین بار در فصل اول کتاب اصل گرایی نوشته گِرگ مک‌کیون دیدم و برایم بسیار الهام‌بخش و آموزنده بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم، یادداشتی در مورد آن بنویسم. شاید برای شما هم مفید باشد.

اگر دایره نشان‌داده‌شده را خودمان یا فردی در نظر بگیریم که قصد دارد در زندگی و کسب و کارش به موفقیت‌های بزرگی دست یابد، هر فلش نشان‌دهنده انرژی و انگیزه‌ای است که هرکدام از اهداف انتخاب‌شده در زندگی باعث به وجود آمدن آن در فرد می‌شوند و همچنین نیروی ناشی از آن اهداف است که او را به سمت خود می‌کشد.

این انگیزه و انرژی منتج از اهداف در واقع با استفاده از دارایی‌های ما به وجود می‌آیند و چون منابع ما محدود است، در نتیجه با افزایش تعداد اهداف، منابع بین آنها تقسیم می‌شود.

درواقع آنچه باعث عدم حرکت، رشد و پیشرفت ما با سرعت و شتاب مناسب و دلخواهمان می‌شود، همان تعدد اهداف و خواسته‌های مهم در زندگی‌مان است.

با توجه به نکته اشاره شده، آنچه می‌تواند باعث موفقیت ما شود، وجود اراده‌ای قوی برای حذف سایر مشغله‌های ذهنی، اهداف و موارد حواس‌پرت کن و متمرکز ساختن تمامی نیروها و منابع شخصی در جهت دستیابی به هدف اصلی انتخاب‌شده است.

هرکدام از فلش‌های شکل سمت چپ نشانگر یک علاقه و خواسته بزرگ در زندگی ماست که جز مصرف منابع بدون هیچ خروجی قابل‌توجه و به‌دردبخوری، دستاورد دیگری برای ما نخواهند داشت.

همان‌طور که این شکل به‌خوبی نشان می‌دهد دایره‌ای که نیروهای متعدد در جهات مختلف به آن وارد می‌شود، به‌سختی و درنهایت اندکی در هرکدام از جهات حرکت خواهد کرد. اما آنچه آن را به بهترین و کاراترین روش ممکن می‌تواند به حرکت درآورد و جابجا کند، یک نیروی متمرکز و قوی دریکی از جهت‌هاست.

ازجمله این موارد می‌توان به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و افزایش تعداد فالوئرها، دریافت بیشترین لایک، تماشای بهترین فیلم‌های سینمایی روز، پاسخ دادن و پذیرفتن درخواست‌های مختلف دوستان و همکاران و درنهایت اهدافی که نه علاقه شدیدی به آن‌ها داریم و نه می‌توانیم ترکشان کنیم و از آن‌ها دل بکنیم، اشاره کرد.

همین علایق و اهداف هستند که صرفاً تحلیل‌برنده منابعمان هستند و درنهایت هم با این رویکرد تأثیر چندانی در مقصد و سرنوشت ما نخواهند داشت.

در دنیای شلوغ و پرمشغله امروزی، جز با داشتن اراده و جرئتی قوی برای حذف مواردی که هرکدام مقداری از منابع ما را مصرف می‌کنند، راه دیگری برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ و تأثیرگذار واقع‌شدن، وجود ندارد و ما ناچار از حذف هستیم. وگرنه ما هم به خیل افراد متوسط جامعه خواهیم پیوست.

پی‌نوشت: سخن و مضمون اصلی کتاب اصل گرایی هم همین نکته است که به‌گونه‌ای جذاب و الهام‌بخش در فصل‌های مختلف کتاب مورداشاره قرارگرفته و مصادیق مختلف آن در زندگی بیان‌شده است که مطالعه آن برای هر فردی می‌تواند مفید و آموزنده باشد.

این کتاب را می‌توانید به‌صورت اینترنتی از طریق لینک زیر خریداری کنید.

خرید اینترنتی کتاب اصل گرایی

 

شاید دوست داشته باشید مطالب زیر را هم مطالعه کنید:

دست یافتن به ثروت انبوه با آموختن تنها یک مهارت

یک پیشنهاد خوب برای شناسایی نقاط قوت و ضعف خودتان

آموختن درماندگی مشکل بزرگ آدمی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید