منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۴۷)

برای مطالعه محتوای منتخب دو هفته گذشته می‌توانید بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۴۵)

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۴۶)

 

۱. تأثیر شبکه‌های دوستی و اجتماعی بر روند زندگی ما

حرف‌ها، دغدغه‌ها و دیدگاه‌های اکثریت افراد جامعه در بسیاری از اوقات و مقاطع زمانی شبیه هم و انگار کپی شده از روی همدیگر است. مخصوصاً با پیدایش و فراگیری شبکه‌های اجتماعی موضوع بیشتر احساس می‌شود.

ما اگر نتوانیم این روند را به درستی در زندگی خودمان مدیریت کنیم، در آینده نزدیک مشکلات و معضلات متعددی دامن‌گیرمان خواهد شد.

میثم مدنی در نوشته‌ای به این موضوع پرداخته و مواردی را از زندگی روزمره و نحوه مقابله با این روند تشریح کرده است.

در بخشی از این نوشتار می‌خوانیم:

اگر مهمانی‌های شما سرشار از بحث‌های عامیانه سیاسی است (با روکش خاص و تخصصی) و تنها افرادی (که صحبت با آن‌ها مهم یا امکان‌پذیر است) که با آن‌ها معاشرت دارید همان‌ها هستند، تعجبی ندارد که نیاز دارید و انگیزه دارید که مرتب کانال‌های تلویزیونی و تلگرامی سبک (در حد فهم خود) را ببینید تا بتوانید حرف‌هایی برای گفتن و شنیدن در بین دوستان فیزیکی و مجازی داشته باشید.

برای مطالعه متن کامل این یادداشت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

شبکه‌های دوستی/اجتماعی و اثر شبکه‌ای

 

یادداشت مرتبط: اعتماد به اکثریت خطای بزرگ انسان‌ها

 

۲. چرا درآمد تولیدکننده محتوا در ایران کمتر از حد مورد انتظار است؟

یکی از مشکلات نویسندگان و تولیدکنندگان محتوای ایرانی که قصد دارند تا در فضای وب فارسی مشغول به کار شوند، قیمت پیشنهادی پایین برای انجام این کار است. معضلی که شاید دلایل متعددی داشته باشد.

شاهین کلانتری در نوشتاری به این موضوع پرداخته و سه دلیل از دلایل این روند نادرست را تشریح کرده است.

در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:

از نظر کارفرمای ایرانی هزینهٔ یک‌میلیونی برای تولید یک مقالهٔ خوب، کاری تجملی و غیرهوشمندانه به نظر می‌رسد. اما مدیران همان کسب‌وکارها، حاضر می‌شوند برای کم‌اثرترین تبلیغات کلیکی میلیون‌ها تومان هزینه کنند. درصورتی‌که سرمایه‌گذاری روی محتوای اثربخش و رسیدن به رتبه‌های بالای موتورهای جستجو می‌تواند ده‌ها برابر تبلیغات کلیکی، تأثیر دائمی داشته باشد.

برای مطالعه متن کامل بر روی لینک زیر کلیک کنید.

چرا تولیدکننده محتوا نداریم؟

 

یادداشت مرتبط: ۱۰ عادت یک تولیدکننده موفق محتوا

 

۳. اهمیت طرح پرسش در هنگام مطالعه

در مقالات و نوشتارهای مختلف به موضوع روش‌های صحیح مطالعه و همچنین تکنیک‌های مختلف انجام درست این کار پرداخته شده است. یکی از گام‌ها و مراحل مهم یک مطالعه خوب، مفید و تأثیرگذار و همچنین داشتن تفکر نقادانه، طرح پرسش و پرسشگری در حین مطالعه است.

وب‌سایت اندیشیدن در یادداشتی به این موضوع پرداخته و روش درست این کار و همچنین پرسش‌هایی را که باید در حین مطالعه یک متن با خودمان مطرح کنیم، بیان کرده است.

در بخشی از این متن می‌خوانیم:

با پرسشگری حین خواندن علاوه بر افزایش درک خود از متنی که می‌خوانیم، می‌توانیم متوجه شویم کسی که آن متن را نوشته تا چه اندازه به رعایت اصول تفکر نقادانه اهمیت داده است؟ نویسنده چقدر این دغدغه را داشته تا حرف و نظر و دیدگاه خودش را به شکل شفافی به گوش و چشم ما برساند؟

حتی با پرسشگری می‌توان به نقاط ضعف و قوت یک نوشته پی برد و درصدد آن برآمد که ضعف‌های احتمالی را با مطالعه و کسب دانش بیشتر برطرف سازد.

برای مطالعه متن کامل این نوشتار بر روی لینک زیر کلیک کنید.

پرسشگری حین خواندن

 

یادداشت مرتبط: به کدام نوع تفکر بیشتر گرایش دارید ؟ تفکر اسفنجی یا تفکر غربالی ؟

 

۴. شروع نوشتن

شروع نوشتن یک داستان یا یک مقاله، کاری دشوار و شاید گاهی ترسناک باشد. افکاری که نویسنده قبل از این کار در ذهن دارد و افکاری که در حین نوشتن شکل می‌گیرند، همگی به نوعی شکل‌دهنده ساختار و روند انجام آن کار هستند.

اما این موضوع که این کار را چگونه انجام دهیم و چه مراحلی را برای تولید یک محتوا باید طی کنیم، موضوعی مهم و تعیین‌کننده در حرفه نویسندگی است.

ناداستان در مقاله‌ای از آن لاموت نویسنده کتاب «پرنده به پرنده»، به خوبی به این مسئله پرداخته و روش او را برای انجام این کار مطرح کرده است.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:

من نویسندگان بسیار بزرگی می‌شناسم، نویسندگانی که شما عاشق کارهایشان هستید و بسیار زیبا می‌نویسند و درآمد بسیار خوبی هم دارند و حتی یک نفرشان هم هر روز با حس عالی اعتمادبه‌نفس سرکار نمی‌نشیند. حتی یک نفرشان هم نسخه اولش را از همان اول عالی نمی‌نویسد و خوب قبول است، یکی‌شان می‌نویسد، اما ما خیلی هم از او خوش‌مان نمی‌آید.

برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.

نسخه آشغال اول

 

یادداشت مرتبط: ۷ نکته برای تقویت مهارت نویسندگی

 

۵. چارلی مانگر

امین کاکاوند در ادامه بررسی مدل‌های ذهنی افراد موفق این بار به سراغ چارلی مانگر شریک تجاری وارن بافت رفته و از رویکردها و افکار مختلف او در زمینه کسب و کار گفته است.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:

یکی از عجیب‌ترین ویژگی‌های چارلی مانگر، استفاده او از تعداد بسیار زیاد مدل‌های ذهنی است. مهارتی که او به صورت خودآموز و با مطالعه در زمینه‌های مختلف به دست آورده است. این مهارت برای او بسیار جدی است. او مدل ذهنی شخصیت‌های تاریخی را به قدری خوب می‌شناسد که با بعضی از آن‌ها دوست است و می‌تواند آن‌ها را در مقابل هم قرار دهد و نتیجه گفتگو را تصور کند. با این اوصاف بهترین دوست او بنجامین فرانکلین است. به راحتی می‌تواند مدیران سرمایه‌گذاری امروزی را در مقابل نیچه قرار دهد و گفتگوی آن‌ها را مجسم کند.

برای مطالعه متن کامل بر روی لینک زیر کلیک کنید.

چارلی مانگر، سلطان مدل‌های ذهنی

 

یادداشت مرتبط: الگوبرداری از مدل ذهنی به جای تقلید از رفتارها

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *