پارادوکس اینترنت و اطلاعات قابل اعتماد

امروزه به لطف گسترش دسترسی به اینترنت و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف، دسترسی به اطلاعات هم بیش از هر زمان دیگری سهل و آسان گشته است. به طوری که با چند کلیک ساده می‌توان در مورد جزئی‌ترین اتفاقات در آن سوی کره زمین اطلاعات کسب کرد. اما آیا چنین امکانی باعث دسترسی آسان‌تر به اطلاعات قابل اعتماد و معتبر هم شده است یا نه؟

در عمل پاسخ این سؤال منفی است. به این معنا که با وجود سیطره هر چه بیشتر اینترنت بر دنیای ما انسان‌ها و دسترسی هر چه بیشتر، بهتر و سریعتر ما به اطلاعات مختلف، یافتن اطلاعات قابل اعتماد و معتبر هم بیش از هر زمان دیگری دشوار شده است.

از همین روست که ما ناگزیر از تحقیق در مورد صحت و سقم هر نوع اطلاعات دریافتی از اینترنت قبل از پذیرفتن درستی آن اطلاعات هستیم. اصولاً هرگز نباید به یک منبع اطلاعاتی اعتماد کرد و ادعای آن منبع را بی چون و چرا پذیرفت، بلکه بهتر است اگر برایمان ممکن بود، اطلاعات چندین منبع مختلف را با هم مقایسه کنیم و در نهایت در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش اطلاعات ارائه‌شده توسط هر کدام از منابع تصمیم بگیریم.

از جمله راهکارهای بسیار مفید و اثربخش در این خصوص جست‌وجو برای یافتن اطلاعات ناسازگار است. به این معنا که قبل از تصمیم‌گیری در خصوص درستی یا نادرستی هر مدعایی، ابتدا باید ببینیم مخالفان و موافقان آن مسئله در مورد آن چه گفته‌اند. اگر ما فقط ادعاها و نظرات یک طرف قضیه را بشنویم، متقاعد شدن کار سختی نخواهد بود. بلکه بایستی ادعاها و نظرات دو طرف قضیه را گوش کرد و بر اساس اندیشه و قضاوت نقادانه در خصوص متقاعدکننده بودن ادعاهای هر کدام از طرفین تصمیم گرفت.

در مجموع هر زمانی که به سایت یا صفحه‌ای برخوردیم که قصد نهاییش فروش کالا یا خدمتی به ما بود یا مقاصد سیاسی یا ایدئوژیکی مشخصی داشت، در این صورت بدون هیچ شک و تردیدی باید از اعتماد کامل به آن مرجع اطلاعاتی پرهیز کرد و در پی منبع اطلاعاتی معتبرتر و قابل اعتمادتر بود.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

۵ مشخصه مهم شبه علم

چرا گرفتار تفکر توطئه می‌شویم؟

معرفی کتاب | ذهن درستکار نوشته جاناتان هایت

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *