هدف از مطالعه کتاب چیست و چه زمانی باید به سراغ کتاب برویم؟

کتاب خواندن یکی از فعالیت‌هایی است که در طول شبانه‌روز بخش زیادی از زمان‌های مفیدم را به خود اختصاص می‌دهد و حسابی از این کار لذت می‌برم. برای فردی همچون من هیچ هدیه‌ای دوست‌داشتنی‌تر از هدیه مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی نیست. برای همین هدیه نوروزی امسال متمم یکی از بهترین هدیه‌های چند سال اخیرم بود. فایل صوتی آموزشی راهنمای خرید و خواندن کتاب که آموخته‌های بسیاری برای من به همراه داشت. اما یکی از مهم‌ترین نکاتی را که با گوش دادن به این فایل‌های صوتی آموختم و به نظرم نکته‌ای مهم برای کتاب‌خوان‌هاست، دوست دارم با شما هم به اشتراک بگذارم. پاسخ به این سؤال که هدف از مطالعه کتاب چیست و چه زمانی باید به سراغ کتاب برویم؟

یکی از مواردی که باعث می‌شود شور و شوق کتاب خواندن در افراد از بین برود و این کار برای آنان چندان جذابیتی نداشته باشد، حاضر نبودن افراد به صرف‌نظر کردن از مطالعه بعضی کتاب‌هاست. طوری که انگار خواندن کتاب‌هایی که بیشتر افراد مطالعه می‌کنند یا در بازار پرفروش شده‌اند یا توسط دوستی توصیه شده‌اند، کاری واجب و ضروری هست که باید به هر قیمتی و تحت هر شرایطی انجام شود. در واقع افراد باید در گام اول صرف‌نظر کردن و کنار گذاشتن کتاب‌هایی را که مطالعه آن‌ها برایشان لذت‌بخش و آموزنده نیست، به‌خوبی یاد بگیرند و آن را عملی کنند.

با این تفاسیر بهتر است به سراغ چه کتاب‌هایی برویم و کدام کتاب‌ها را برای مطالعه انتخاب کنیم؟

محمدرضا شعبانعلی در یکی از این فایل‌های صوتی توصیه می‌کند، همیشه کتاب‌هایی را برای مطالعه انتخاب کنیم که قرار است به یک سؤال کلیدی و اساسی ما پاسخ دهند. منظور از سؤال کلیدی سؤالی هست که ما حاضر باشیم برای رسیدن به پاسخ آن چند ده ساعت وقت صرف کنیم و از این کار خسته نشویم.

برای مثال اگر می‌شود با صرف چند دقیقه وقت و جستجو در گوگل به پاسخ سؤالی رسید و به دنبال پاسخی عمیق و اساسی نیستیم، شاید مطالعه یک کتاب برای یافتن آن کار چندان درست و اثربخشی نباشد. اصلاً اگر ما به دنبال رسیدن به پاسخی عمیق برای سؤالمان نباشیم، نه حال و حوصله و نه انرژی لازم را برای خواندن کتاب و رسیدن به پاسخ مبسوط خواهیم داشت.

ازاین‌رو نکته گفته‌شده، توصیه‌ای مهم و تأثیرگذار برای خوانندگان کتاب‌های غیرداستانی است. اینکه صرفاً در صورت بودن به دنبال پاسخی کامل به یک سؤال اساسی و مهم، به سراغ کتاب برویم. پاسخی که شاید به بهای صرف چند ده ساعت زمان و مطالعه کردن چندین کتاب به دست آید. در این صورت خواندن کتاب و صرف وقت برای این کار نه‌تنها مفید بلکه لذت‌بخش هم خواهد بود.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را بخوانید:

چرا گروههای کتابخوانی اثربخش نیستند؟

معرفی کتاب | لذت خواندن در عصر حواس پرتی نوشته آلن جیکوبز

سه نوع یادداشت برداری در هنگام مطالعه کتاب‌های غیرداستانی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

5 دیدگاه

  1. سلام
    وقت بخیر
    من امروز به اعضاء کانال تلگرامی تان پیوستم.
    مطلب :هدف از مطالعه کتاب چیست زیباوجذاب بود.
    لطفا راهنمایی کنید این فایل صوتی را ازکجا گیر بیاورم.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *